Idag såg jag en artikel i SVT nyheter med titeln ”100 miljoner i böter för Nordnet efter ”nakenblankning””. Det ändrar min syn på nätmäklaren, att de har brustit i sin interna styrning sådär.
Nu är jag ju ny inom investering så jag vet inte om liknande har hänt tidigare bland annat hos Avanza eller Nordnet; att de hamnat i trubbel med FI eller annat. Vad tänker ni, ekonomiveteranerna, om detta ?
Bristerna har varit sådana att Finansinspektionen bedömer att det finns skäl att ingripa mot bolaget. De konstaterade överträdelserna har varit så allvarliga och har pågått under så lång tid att det finns anledning att överväga att återkalla bolagets tillstånd att driva försäkringsrörelse. Bolaget har dock genomfört, och genomför fortfarande, ett stort förändringsarbete för att rätta till bristerna. Finansinspektionen har för närvarande inte skäl att utgå från annat än att de överträdelser som har konstaterats i undersökningarna inte kommer att upprepas och att prognosen för Avanza Pension därmed är god. Mot denna bakgrund anser Finansinspektionen att det är tillräckligt att tilldela bolaget en varning, som förenas med en sanktionsavgift på 35 miljoner kronor.
Tycker nog FI är det största skämtet här. Så jävla mycket fokus på “skitsaker”, istället för att fånga det stora skurkarna. Allra-härvan kunde de exempelvis inte fånga upp, men jaga folk som spammade skit på placera.nu kan de lägga resurser på.
$SAVE-kursen verkar dock rycka på axlarna åt nyheten, så troligen belastar det inte bolaget nämnvärt eller så tror marknaden på ett lyckat överklagande - jag står bakom och hoppas på det senare.
Det är riktigt allvarligt att en bank påstått att de har aktier på kontot när de inte har det. Det är inte en skitsak vi pratar om. Nordnet fortsatte dessutom att erbjuda den trasiga tjänsten i nio år (!) trots att VD och ledningsgruppen visste att problemet fanns. De valde att prioritera annat och samtidigt fortsatte de att låna ut aktier som kanske inte finns.
Det är jättedålig av dem! Och mitt förtroende ändras inte för jag antar att alla banker och institut som håller på med investeringar i olika former gör liknande eller värre. Men jag kan inte vara utan dem…
Det blir lite situationen ”vad ska jag göra åt det”? Byta till avanza? De har bevisligen betett sig illa. Hålla mig till storbanken? Är det någon av storbankerna som inte är inblandad i Panama-affären, pengatvätt i Östeuropa, olaglig skatteplanering? Lysa använder sig av danske bank som också dömts.
Vart skulle man gå för att få en bank eller liknande att investera genom med ”rätt” eller ”bra” värderingar?
Nordnet menar på att det finns ett bekräftat fall som skulle berott på orimliga handelsmönster i underliggande aktie. Om det är så, och ifall ursäkten håller, låter jag vara osagt. Men det verkar inte heller ha drabbat någon fattig, läs, det kanske funnits krav/press/önskemål från viktiga (nyckel-)kunder om att kunna få (naken-)blanka (och det har inte rapporterats några negativa incidenter med det “enda” bekräftade fallet): “Tjänsten har erbjudits till bankens mest aktiva kunder eller kunder som har haft ett större kapital att placera.”
Nä, men att en bank slarvar med sina säkerheter underminerar hela finanssystemet. Det är faktumet att de överhuvudtaget fortsätter att köra på med tjänsten som är skälet till att de sanktioneras. Det snedvrider dessutom konkurrensen eftersom banker som sköter sig missgynnas.
Självklart har du rätt i att det är kunder som betalar mycket pengar som har krävt att tjänsten ska få vara igång. Därför bör sanktionsavgiften sättas högt.
Det är alltså inte den enskilda incidenten som är problemet. Problemet är att Nordnet systematiskt och med VD:ns vetskap har misskött sin kärnverksamhet (att hålla rätt siffror på konton och säkerheter).
Anledningen till att felet inte har fixats är att IT-avdelningen prioriterade annat, alltså att det inte fanns nog med resurser. Någon har väl sagt att de ska bygga nya tjänster istället för att fixa de som är trasiga. Synd för Nordnet. De kunde lagt ett par månader på att fixa det här problemet så hade de sparat 100 miljoner. Men de valde att fokusera på annat.
Ja, absolut har du poänger, men säg den bank som har rent mjöl i påsen, som @Markus16 påtalade.
Jag spekulerar vilt nu, men jag vet inte hur mycket Nordnet tjänat på detta, kanske 100 miljoner är småpotatis jämfört med vad det inbringat att tillåta/hålla igång “nakenblankningen”?
Det verkar förresten inte ha varit press från kunder att få just nakenblanka. Blankningen har skett genom en annan banks aktier. Felet är att Nordnets system bara kollat en gång om dagen hur många aktier som det finns att låna. Istället borde de ha kollat inför varje affär. Därför har de inte kunnat garantera att aktierna faktiskt finns.
När de upptäckte problemet 2012 så stängde de av funktionen för sina normala småkunder, men jag antar att de större kunderna hade personliga säljare som löste det hela bakvägen.
Megabankerna in USA får miljardböter efter miljardböter och fortsätter tuffa på. Cost of doing business.
Med all säkerhet samma här. "Vi kör på tills vi åker dit och då betalar vi avgiften. "
Har du tjuvåkt tunnelbana tillräckligt många gånger kan du lika länga fortsätta tills du åker på böter, för att öka vinsten fram till det är dags att betala “avgiften”.
Kan tillägga detta är just varför jag säger i andra trådar det är tokigt att bara ha en depo/bank/fond. Alla är klåfingriga i finansbranschen.
Nepp. Stängd. Tidningarna lägger ofta ut artikeln öppen för att skapa klick och delningar, samt låta sökmotorer indexera mm sedan stänger de ner.
Side note: borde finnas en sökmotor som bara visar resultat som är öppna.
Varför är det alltid att när det begås brott för miljontals kronor, är det alltid dessa? Får moralen inte plats när man tar på sig en skjorta och kavaj? Borde de inte ha råd med större kostym?
Det är ju så utbrett och alldagligt att man inte ens blir överraskad. Reaktionen är mer “jaha det var Nordnet denna gången”.
Nu antar jag att VDn omedelbart blir av med jobbet och en undersökning om brott inleds? För det hade varit vad som hänt om jag “av misstag” begått en sådan här tabbe på jobbet …