Om jag får GISSA:
Låter som problemet va att man fick SE en annan slumpad persons information, men inte ÄNDRA något.
Baserat på citatet
”Vi har fått rapporter från kunder att vissa kunder har kunnat se andra kunders kontobild när de har loggat in på Nordnet"
Mer detaljer under citatet nedan:
Gissa på samma sak!
Har sett snarlika problem 2 gånger i min karriär och båda gångerna har det varit CDN-cache.
Effekten var då att om sajten hade 5 minuters cache-tid så kunde typ alla mellan 10:00 till 10:04:59 se användarnamnet “Kalle Karlsson” - bara för att han va den stackaren som råkade ha besökt sajten först när cachen tömdes.
Därefter blev det första besökaren 10:05:00 som fick sitt användarnamn uppcachat och som alla besökare fem minuter efter det fick se.
(Eller ptja kan ha varit 3-4 olika namn som blev cached om man hade flera caches)
Då har det handlat om att det just va några slumpade användare vars uppgifter visades för alla. (Men gick inte för en hacker att komma åt valfri persons uppgifter, som i Skolplattformen)
Och bara handlat om text som VISAS i html.
Ingen har kunnat ändra något på andras konton, för man har egentligen alltid varit inloggad på sitt egna konto - bara att fel HTML renderats. Skulle man försöka göra nåt som att byta username - skulle det göras på ens egna login/konto men fortsatt skulle fel HTML renderas så man skulle inte se effekten utan fortsatt se “Kalle Karlsson” i sidhuvudet.
Man ska inte dra för stora växlar på ett fall (eller två-tre heller för den delen) - går inte att dra som slutasts att gamla system är säkrare.
Det hade lika gärna varit ett gammalt system som fått problem - då hade du kanske sagt det motsatta att “Fy så dåligt med gamla system”.
Det kan slumpa sig lite olika vilka bolag det är som drabbas av märkbara fel.
Men jag tror de flesta utvecklare håller med om att en jättegammal kodbas som få förstår - det är en risk i sig.
Man kan spekulera i att fintechbolag kanske hetsar fram nyutveckling mer än stora gamla banker, dock.