DI: Nordnet har stängt sina tjänster – misstänkt säkerhetsproblem

OK, håller med om att “tillgång till fel personers konto” låter värre än “se andra kunders kontobild”.

Tänkte inte på det först.

Det kanske beror på hur noga man valt orden.

Hoppas vi får höra mer om några dagar exakt vad problemet var.

Om jag va journalist skulle min första fråga åtminstone vara om man kunde ändra saker eller bara se saker.

OK, vi kanske får agree to disagree.

Min egna erfarenhet är att det är vanligare med cache-problem som enbart påverkar vad man får SE. Eftersom HTML kan bli cached kan man då få se fel användaruppgifter.

Men att man fortfarande är inloggad på sitt egna konto.

Att bli inloggad på fel persons konto, så att man faktiskt kan ändra på fel person, det hör jag om mer sällan som ett ‘misstag’ som drabbar alla kunder.
Det brukar såvitt jag sett mest ske om det varit aktivt hackande i farten.

Finansinspektionen kommer ha koll på det och göra utredningen på detta. Allt kommer fram och kan bli dyra böter för Nordnet. Här kan vi bara gissa och ingetting annat bara spekulera.

Nordnet läckte kontouppgifter idag.

Avanza läckte allas kontouppgifter 2019-2021 till Facebook via ”Facebook-pixeln”.

… inte hört nåt liknande om nån av våra storbanker. De verkar mer seriösa

Det är ju fusk att komma med det nu när vi vet svaret. Du måste ju killgissa innan såklart! :smile:

Storbankerna har gjort andra dumheter som de fick höga böter för detta istället eller hur?

Nordea gjorde om sitt system långt efter alla andra. De använde skrapkoder på lappar länge.

1 gillning

Ja det var Nordnets kommunikationschef Johan Tidestad som uttalade detta och han hade säkert inte mycket koll när han gjorde uttalandet och ingen teknisk kompetens.

Dock tror jag att de ändå efter lite eftertanke vill få det att låta mildare än det var och därför försöker få det att låta som man inte har haft access.

Jag har god inblick och är säker på att detta inte är orsaken till detta fel.

Helt klart kan det bli dryga böter, börskursen föll också 6%.

Swedbank har drabbats och fått dryga böter.

1 gillning

Har jag predikat för många gånger. Olika globalfonder på olika depåer. Helst olika länder också! Har inte fattat hur man vågar lägga sitt livs besparingar i en enda fond. Om något går riktigt fel, hack, fulspel eller inkompetens så är det bra att ha en annan källa under de år det kan ta att reda ut.

6 gillningar

Lätt att missa!
Inget jag tänker på ofta heller men sökte på it-haverier inom finans och första jag hittar är då 2022

Finansinspektionen slår ned på Swedbank och ger storbanken en anmärkning och en sanktionsavgift på 850 miljoner kronor. Anledningen är ett it-haveri förra året.

Det var i slutet på april 2022 som Swedbank drabbades av en it-incident som gjorde att närmare en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton. Det såg ut som att det saknades pengar på grund av ett stort antal transaktioner stoppades i systemen.

Finansinspektionens granskning visar att Swedbank gjorde en ändring i it-systemet utan att följa sina rutiner. Banken saknade också rätt kontrollmekanismer i sammanhanget.

7 gillningar

Spännande, varför får inte Avanza böter i så fall? Jag tycker nästan det är varje helg som man försöker logga in och det står typ noll kronor, eller fel belopp. Alltid är det att de uppgraderar nån mjukvara. Men fel belopp visas iaf extremt ofta hos Avanza

Kommer aldrig hålla med dig om det :people_hugging::joy: @Jbl

Tre banker, två depoer (som inte ligger på de tre bankerna) på två länder. Och ett kreditkort.

Har varit värre, men jag förenklade det lite för ett par år sedan när jag kapade av mina robotar till fördel för egen hantering.

5 gillningar

Även efter att många infört avgifter för att ens använda internetbanken?

(Jag hade tidigare två men lackade sen på att de gick från att man kunde få förmåner till att man fick betala för att ens kunna använda banken)

En viss skillnad när de inte kan visa upp dina tillgångar pga omstart eller uppdateringar av systemet. Ingen annan har då fått acceess till ditt konto.

Själv har jag 4 st banker för investeringar och ett gäng för enbart cash. Nej 5, glömde 1.

1 gillning

Hehehe. Böterna är redan inprisat :smiley:

4 gillningar

Ganska dyr riskspridning och extra försäkring

Nej inte dyrt alls, snarare tvärtom. Jag viktar ned Avanza och Nordnet och gått över till mer prisvärda aktörer. Men det är en långsam flytt.

Står det då nåt meddelande om att det kan va fel pga uppdateringar?

Isåfall kanske det är skillnaden.

Kanske anses sju resor värre att bara säga “0kr på kontot”
än “det är maintenance på gång. 0 kr på kontot”

Självklart har man flera banker, både svenska och utländska. Just möjligheten att utföra bankärenden är extra viktigt nu när man på en handvändning kan bli av med både konto och BankID i samtliga på lösa boliner, gärna någon som fortfarande har bankdosa eller andra alternativ.

Tidigare hade Marginalen Bank ett avgiftsfritt konto med kort och möjlighet att betala räkningar. Annars finns Skandia och även en del mindre sparbanker (alltså inte Swedbank) har kostnadsfria konton med bankdosa där man vid behov kan aktivera möjligheten att göra betalningar etc om behov uppstår.

Annars är ju Revolut och Wise standard att ha av andra anledningar, och dessutom kostnadsfria.