Börsvärde 62 875 MSEK
6% ned innebär ca 4200 MSEK
Lite överreaktion bara :). Böter på en halv miljard är inte omöjligt.
Intressant. Vad tror du är felet - mer i detalj?
A) Tror du att tusentals besökare blev inloggade på ett fåtal kunders konton
Eller
B) att det va huller om buller - att tusentals besökare blev inloggade på tusentals andras konton?
och vad vore misstänkt orsak? Att logintjänsten loggar in folk på slumpat konto? Nån databasmigrering som gått snett så att kunder bytt userId? Cache?
Menar alltså: om du får gissa fritt! Försöker inte säga att jag kräver bevis utan bara nyfiken på teorier om ‘vanligt förekommande fel’
Precis, så dryga blir inte böterna men image-förlusten kan kosta också. Kunder kan lämna.
Men jag tror ändå som du att det är en överreaktion.
Jag pekade ut en singel point of failure som kan orsaka detta ovan.
Nu var det en dansk som kom in på en finnes konto men principen är densamma för dem.
De har också bekräftat att felet berodde på en mjuklvarukomponent för inloggningen och alltså inte på DB.
Åhå!
Först nu ser jag att du hittat länken från Nordnet själva där de just sa att det va Login som felade.
Då är jag med på banan 100%!
Väl funnet!
Då låter det mycket allvarligare än jag gissade tidigare
Danmarks Radios Nyheter är på framfötterna med uttalande från Nordnet själva:
"Ikke muligt at overføre, men muligt at handle
Sikkerhedsbruddet gjorde det ifølge Nordnet ikke muligt at overføre penge fra en anden bruger til sig selv.
For at kunne foretage en udbetaling fra sin konto, skal man nemlig have forhåndsgodkendt sin konto, skriver Nordnet på sin hjemmeside.
Kunderne har dog potentielt set kunne handle fra andre konti end deres egen, hvis de har været logget ind på en anden brugerkonto.
Og dét ville være det værst tænkelige scenarie.
-
Vi har ikke fået nogen meldinger om, at det er sket. Men i tilfælde af at en anden har handlet på kontoen, så vil kunden selvfølgelig blive kompenseret, siger Tine Vestergren Uldahl.
-
Det her er jo et kæmpe tillidsbrud, og vi skal bruge lang tid på at genopbygge den her tillid. Det vil vi arbejde på nu, siger hun." Länk: Nordnet har røde ører efter sikkerhedsbrist: 'Det kunne ikke være værre' | Indland | DR
så MAO blir man kompenserad ifall en handel till nackdel för en själv har utförts oavsiktligt av annan Nordnet kund. Hoppas ingen har fått oavsiktliga 100.000 kronors kryptotrades sådär randomly med tanke på ovan.
Det har med stor sannolikhet inte skett men om det har hänt måste de kompensera helt klart.
helt klart. Bra att NN går ut öppet med damage control att så kommer de göra i de eventuella fall som detta kan ha hänt. Rätt säker på att de kommer rodda denna i land. Image is everyting. Med det sagt så var inte så säker på att något liknande inte kunde hända med Ava etc. Rätt glad att det trots allt inte var en hacker-attack eller liknande i vilket fall the shit could really have hit the proverbial fan
Jag har 2. Kan bli fler.
Redundancy är bra om man är minsta lilla lite prepper-minded
Har tre av den anledningen.
Har sedan två till av andra anledningar, typ “det bara blev så”. Alltså spridit till 5 olika, men det är inte jämnt. De två största har 50% respektive 30%
Tanken är att fortsätta flytta bort från den som har 50%.
Varit inne och kollat - allt mitt kvar
Enda skillnad verkar vara att hälften av Nordnets uppgång i år har raderats
Är det jag som drömt men var det inte någon banks som för något år sedan haft något liknande, att användare fick access till andras konto?
Swedbank, de fick kraftiga böter av FI för det.
850 miljoner kronor (är fler än tio tecken).
Kalle Anka-företag. Jag kommer avsluta min kundrelation med Nordnet ASAP.
Mer info från Nordnet;
Finns även en länk till att kräva kompensation vid eventuella “ekonomiska förluster”;
Hur kan jag skicka in ett klagomål, om felet har medfört ekonomiska förluster?
Om det inträffade medfört någon form av ekonomisk förlust, ber vi dig dokumentera denna förlust och skicka in den till oss via vår klagomålshantering. Du kan läsa mer om detta och hur du går till väga för att framföra ett klagomål här.
Intressant om någon sålt av någon annans tillgångar så att denne gått miste om en uppgång eller liknande. Kompenserar de även för det?
Om så är det väl lite win-win för den drabbade som antingen kan vara tacksamma över traden eller få del av uppgången med hindsight?
Tack!
och innan dess var det visst Klarna 2019