DI: Nordnet har stängt sina tjänster – misstänkt säkerhetsproblem

Bekräftat att detta var fallet nu.

Detta, alltså Nordnets problem nu, är ett utmärkt exempel på varför man ska diversifiera sig på alla plan. Uttalanden som att det räcker med en enda globalfond och att det “inte är någon idé” att ha två olika som följer samma index etc. stämmer inte helt.

Nej, det räcker inte med en globalfond. Du vill ha mer än en, från olika emittenter.

Nej, det räcker inte med en bank, du har din buffert på minst två olika banker.

Nej, det räcker inte med en handelsplats för fonder/investeringar, du delar upp det på flera aktörer (Nordnet, Avanza, Lysa, etc…)

Nej, det räcker inte med ett betalkort, eller att ha mer än ett betalkort fast i samma bank. Du har kanske ett Visa i en bank och ett Master Card i en annan. Minst.

Saker som “men de har ju insättningsgaranti” eller att de står under finnansinspektionens tillsyn eller investerarskydd yada yada i all ära, men det hjälper inte dig om du behöver tillgång till dina pengar och att just den fond du har (Hej Spiltan Räntefond Sverige!) handelstoppas, den nätmäklare du valt (Hej Nordet!) stänger sin plattform tillfälligt eller att MasterCard har problem eller att just din bank har problem med inloggning just nu.

Man bör även se till att man har mer än ett sätt att logga in, dvs inte vara helt beroende av single-point-of-failure så som BankID. T.ex. Avanza tillåter ju inloggning med lösenord + 2FA.

13 gillningar

@Jacke77 snälla läs ovan :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag vill ha svar på om Nordnet visste detta när de sa att det gick inte att handla. Det är i så fall ett ännu större problem än själva haveriet.

Enligt Nordnet själva så var det bara en person som de har hittat som fick en transaktion utförd på sitt konto av en obehörig. Det kontot har återställts och de har ersatts.

1 gillning

Nordnet stödjer ju också FrejaID.

En kommunikationschef hade förmodligen inte koll på det. Den ansvarige utvecklaren borde dock förstått snabbt.

Och detta är anledningen till att jag skaffade Freja då jag varje gång loggar in på Swedbank och ser ett bankmedelande fr jag hjärtklappning och förväntar mig att bli blockad då jag för över pengar mellan e-sparkonto till bankkonto en gång i kvartalet.

Samtidigt är ett sådant här fel med stor säkerhet beroende av att Eid används. Om endast användarnamn och lösen med eller utan 2fa hade använts skulle felet inte inträffat.

Hej! Hur ställer ni er till Nordnets tekniska problem igår att vissa kunder kunde se andras Uppgifter? Jag kör endast nordnet sen 5 år tillbaka och vill inte byta men blev lite omskadad efter igår, allting verkar löst nu dock!

Något att oroa sig över i framtiden? :grimacing:

Kan du länka till info om just detta?

2 gillningar

Jag passade på att köpa in mig under kurstappet. Bra tillfälle. Fixar de valutakonto på KF/ISK för vanliga privatpersoner så är jag snart kund där.

Tror ju att de kommer täppa till sådana tekniska misstag i framtiden - kunde som sagt bara se innehållet. Tyskarna får om inte annat styra upp sina nordiska kollegor.

Det är jäkla skillnad på att enskilda individer ser andra enskilda individers konton mot att hävda att kontoinnehåll och innehavare är på drift.

5 gillningar

Det som har skett är allvarligt, men det är inte samma sak som du påstår ovan.
Finns liksom inte någon sammanställning som kriminella kan utgå ifrån och leta offer.

5 gillningar

Risken är främst begränsad till att banksekretessen är bruten. De har röjt kunduppgifter.

Risk för ekonomisk skada som inte ersätts är dock minimal. Till skillnad från en vanlig bank kan pengar inte skickas till någon annan.

Jag fortsätter hos Nordnet 100% LF Global index :hugs::+1::joy:

1 gillning

Startade en ny tråd för tips om redundans:

7 gillningar

Nu kom svaret vilket föga förvånande löd så här ungefär:

"Bla bla bla bla bla

du har därmed inte påverkats av incidenten För det säger vi så det så

Bla bla bla bla bla"

De jobbar rätt hårt på att urholka förtroendet för dem…

Skulle det bli liv i luckan i det här fallet är det väl bara att säga att man loggade in som vanligt och inte kollade så noga och tänkte “vad fasen, köpte jag den aktien på fyllan” och därför sålde den. Exempelvis.

Nu tar du i så du spricker. Sådant här är allvarligt, men händer. Olika banker (och andra techbolag för den delen) hamnar i skiten då och då. Det som skiljer en bra från en dålig är hur de hanterar det efteråt. Går de till botten i hur det kunde ske? Vad missades? Kompenserar de påverkade kunder? Rapporterar de ärligt till övervakande myndighet?

Observera att de inte nödvändigtvis berättar allt helt publikt.

9 gillningar