DI skriver idag om hedgefonder som utnyttjar omviktningerna i Index.
Vet nån här vilka hedgefonder som man skulle kunna välja om man vill vara med på det tåget?
DI skriver idag om hedgefonder som utnyttjar omviktningerna i Index.
Vet nån här vilka hedgefonder som man skulle kunna välja om man vill vara med på det tåget?
Jag läste samma, och tänkte Gardell har varit här!
Hedgefonder brukar avråda här på forumet.
Korslänkar mitt svar i en annan tråd från häromdagen. En av världens största indexförvaltare upplevde inte det som något större problem…
Hedgefonder är magiska på att tjäna pengar. Till sig själva.
Jag avråder ALLA från att investera i hedgefonder. Finns MASSOR av horribla historier om hedgefonder både kring avkastning, avgifter, beteende, olagligheter m.m. Ska man sammanfatta hedgefonder med två ord så är det dyra OCH dåliga.
Så klart han har… Citat från artikeln:
Alla är dock inte positiva till förändringen. Enligt finansmannen Christer Gardell sätter indexförvaltning börsens prismekanismer ur spel och gör att kapitalallokeringen på börsen inte fungerar som sig bör. Att ett för stort indexfondsägande vid någon gräns blir ett problem för prissättningen är svårt att argumentera emot, men åsikterna kring var den gränsen går varierar stort.
Sedan bygger de artikeln på en Bloomberg artikel:
The rise of passive investing over the past few decades has created a big opportunity for sophisticated trading firms like Goldman. Indexes publicly lay out their methodology for picking which stocks to add or bump out of their rosters, known as index rebalancing. Once they make their decisions, the tweaks trigger a wave of buying and selling by passive funds, which have to rebalance portfolios that collectively command trillions of dollars.
If a bank like Goldman or hedge fund such as Millennium Management can develop systems that predict which stocks are ripe for inclusion, they can position themselves to profit. That’s the program-trading desk’s key remit. Other events, like mergers, can also create similar opportunities. In either case, the earlier the firm guesses right, the better chance it has of capitalizing. Over the years, Goldman has assigned traders and coders to work together and help develop mathematical models and software tools.
Goldman doesn’t break out how much it earns from anticipating changes to indexes, and Paul and Lashgari wouldn’t discuss it. But the prowess of its franchise is an open secret on Wall Street. According to conservative estimates from rival traders and industry observers, it pulled in at least $700 million in each of the past two years, trouncing banking peers.
Senior traders point out that the strategy has gotten crowded and the opportunity to make easy money from the niche has waned. This year may be lean for many.
Min fetstil. Grejen är att det finns alltid en reaktion och motreaktion. Indexkonstruktörerna är inte dumma, inte heller de som sitter på t.ex. Vanguard. De har ju tillgång till exakt samma information som de på Goldman.
Hej! Intressant inlägg, går det att köpa Vanguards Total Stock Market som svensk privatinvesterare?
Livet kändes lite bättre innan jag lärde mig detta…
Nej. Tyvärr. ![]()
Det enda undantaget är om du är klassad som professionell investerare.
Okej vad synd…
@PLUSfonder / @Emil_PLUSfonder - upplever ni detta som ett problem som DI beskriver att ni blir front-runnade av hedgefonder vid indexförändringar?
Överlag upplever vi inte att detta är ett problem. Det jag menar med att vi inte upplever problem är att vi inte har problem att omsätta indexförändringar i stängningsauktionen till stängingspris. Vi kontrollerar löpande likviditeten i samtliga papper för att säkerställa att vi kan göra större affärer utan att vara för stor andel av stängingsauktionen (vilket skulle kunna ha prispåverkan). Generellt sett så vill vi aldrig vara större än 20% av ena sidan i auktionen. I samband med rebalanseringar av index kan vi i de allra flesta fall genomföra affärer utan att slå i dessa limiter. I vissa undantag så ser vi att likviditeten har varit sämre i till exempel aktier som ska exkluderas (bland annat på grund av dålig likviditet). Då handlar vi dessa vid fler än ett tillfälle eller under dagen.
Ett problem skulle kunna vara att olika aktörer köper på sig aktier billigt och sen säljer till indexfonder dyrare i stängingsauktionen, exempelvis vid rebalanseringar av index när ett visst antal aktier måste handlas av många indexförvaltare samtidigt. Dock tycker jag man kan vända på resonemanget eftersom att de aktörer som gör detta bidrar till likviditet genom att ställa sig på säljsidan i en auktion (eller köpsidan om det är aktier som ska exkluderas ur index). Då är det även naturligt att man ska få betalt om man bidrar till likviditet i marknaden när det behövs. Det hade ju kunnat vara så att utan hedgefonder eller andra aktörer hade det varit omöjligt för indexfonder att köpa de innehav som läggs till i index eller sälja de som ska ut utan att själva påverka priset kraftigt eller skapa mycket tracking error.
Sen vet jag att Vanguard och de större jättarna även analyserar hur priset rör sig under dagen och hur auktionen förhåller sig till genomsnittliga priset vilket skulle kunna påverkas om någon försöker tjäna pengar på rebalanseringar. Detta har vi i dagsläget inte tillräckligt med data för att kunna uttala oss om. Som tur är så är vi (än så länge) relativt små och följer inte MSCI eller FTSE vilket gör att de rebalanseringar vi (och sannolikt många andra svenska fonder) genomför troligtvis inte är så intressanta för hedgefonder.
PLUSfonderna och deras innehav utgör överlag en liten andel av respektive index. Justeringar i sammansättningen av PLUSfonderna till följd av indexförändringar innebär därför i regel minimal påverkan på prissättningen av en aktie. Samtidigt finns det andra faktorer som kan ha en betydligt större påverkan på prissättningen av aktierna. Med det sagt behöver man dock vara ödmjuk och inse att det är svårt att veta i vilken utsträckning olika faktorer påverkar prissättningen.