Kapitalförvaltare: indexfonder gör det svårare för marknaden att justera för dåliga bolag

Intressant fråga som kom upp via Youtube:

Jag är kund hos Lysa och har varit det i över 2 år. Gillar och stöttar upplägget och tanken. Jag jobbar som programmerare i ett tjänstepensionsföretag och där har jag hört från kapitalförvaltningen lite muttrande om att de inte gillar index-fonder.

Exemplet som lyftes upp var Heimstaden. Den ingick tydligen i Index-fonder (för att den på pappret var så värdefull) vilket gjorde att den fick otroligt mycket kapital trots att de hade uppenbara svårigheter (den har åkt ut nu).

Det faktum att den ingick i en Index-fond gjorde det svårare för marknaden att justera och värdesätta den korrekt p.g.a. tyngden av att ingå i Index-fonder. Om det inte funnits Index-fonder eller om de varit mycket mindre av börsen så är argumentet att ett företag som Heimstaden hade blivit straffat och korrigerat tidigare.

Hur ser ni på den “faran” med Index-fonder? Att de kan sätta marknaden/börsen ur spel om de blir tillräckligt stora (vilka vissa hävdar att de är nu)?

Jag tänker spontant att de åkte ur index är ett tecken på att index fungerar, eller? :thinking:

3 gillningar

Är det Alecta som är pensionsbolaget frågeställaren jobbar för?

Trams. Netto in-/utflödet av kapital på börsen vid handel är noll. Så det finns inget sådant här. En aktie får inte mer eller mindre kapital p.g.a. inflöde i indexfonder där aktien ingår.

1 gillning

Indexfonder genererar ingen handel vid uppgång eller nedgång av en aktie (då marknadsvikten justeras automatiskt). I så fall bör andelen indexfonder inte alls påverka hur en aktie värderas i den dagliga handeln - möjligtvis undantaget köp/sälj-tryck när en aktie tas in i eller ut ur ett index.

Om något skulle effekten vara tvärt om: Om nästan allt kapital låg förvaltat i indexfonder som inte reagerar på “felaktiga” kursrörelser skulle det vara enklare för de få kvarvarande aktiva handlarna att påverka kursen.