Vad skulle hända om alla investerade passivt?

Hej!

Jag är ny här så kanske har detta redan diskuterats, och i så fall får någon gärna hänvisa mig rätt. Jag har funderat lite på det här med passiv kontra aktiv förvaltning och hur det påverkar marknaden.

Aktiebolagsformen är enligt mig och många andra en smart uppfinning som hjälper till att fördela kapital på ett effektivt sätt (förhoppningsvis dit det gör mest nytta), skapar incitament att arbeta för anställda med egna aktier/optioner, är ett juridiskt sätt att skilja på individer och verksamhet mm.

Mycket av det som gör aktiebolagsformen så effektiv och att den överhuvudtaget fungerar är att det finns utomstående personer som gör en fundamental analys av bolaget och ser till så att värdet av bolaget/aktierna i någon mening svarar mot hur väl företaget presterar eller förväntas prestera.

Rika tillsammans och även mycket av den ekonomiska forskningen förespråkar ett brett (värdeviktat eller likaviktat) index om man vill ha så hög (riskjusterad) avkastning som möjligt över tid. Ofta presterar en likaviktad portfölj bättre i praktiken (finns mycket forskning på detta och det kan motiveras genom t.ex. Fama-French eller liknande tror jag) men enligt CAPM är portföljen med högst Sharpe-kvot (vilket ju är det vanligaste måttet, dock inte ett bra sådant men det är en annan fråga) en värdeviktad portfölj med i teorin alla tänkbara aktier (vilket följer från antaganden om att marknaden är effektiv och alla investerar optimalt genom att analysera framtida avkastningar och kovarianser).

Nu till min fundering. Om väldigt många skulle investera i en indexfond eller liknande över tid, d.v.s. många köper enligt den nuvarande viktningen på marknaden baserat på market caps (den så kallade marknadsportföljen) så skulle enligt mig det grundläggande antagandet som motiverar den typen av investeringsstrategi inte att gälla längre. Då skulle ju i praktiken bolag som gör bra ifrån sig inte belönas och bolag som missköter sig skulle inte bli så hårt straffade (eftersom väldigt många bara köper enligt nuvarande värdefördelning och därmed inte påverkar den totala fördelningen på marknaden).

Så vad tänker ni, vad är effekten av att väldigt många investerar enligt index? Påverkar det hur effektiv marknaden är och hur väl aktiebolagsformen fungerar? Hur stor del av handeln behöver vara aktiv för att man ska uppnå en bra balans och fortsätta kunna ”åka snålskjuts” genom att investera i index?

1 gillning

Det finns lite trådar som diskuterat detta tidigare som kanske går att hitta i söken. Jag vill minnas att dessa pod-avsnitt också berör det:

1 gillning

Spännande, ska lyssna/läsa :blush: Kanske ska tilläggas också att jag själv tror att indexfonder är bäst för de allra flesta, så det hela är mest ett teoretisk resonemang om motsättningar med att investera i index.

1 gillning

Kolla de två (lite kortare) videosarna i den här posten med:

1 gillning

Detta har även diskuterats till viss del här: https://rikatillsammans.se/forum/t/ar-det-okade-intresset-for-fire-det-ultimata-kvittot-pa-en-misslyckad-skattepolitik

Slutsatsen jag drog ifrån all läsning är att de flesta “Om alla gör X”-argument inte funkar, för alla kommer inte att göra X, och även om alla gör X så kommer situationen förändras så mycket att alla inte vill eller kan göra X längre.

Ju fler som investerar passivt, desto lättare kommer det att bli att slå marknaden, vilket kommer att göra att fler väljer att investera aktivt.

8 gillningar

Intressant, ska kolla! Baserat på det du säger tänker jag att det kanske är rimligt att se det som att marknaden befinner sig i någon typ av jämvikt mellan de som är passiva och de som är aktiva. D.v.s varken de som är aktiva eller passiva kan göra bättre ifrån sig genom att byta strategi.

Det kommer vara självreglerande.
När passiva indexfonder inte längre är lönsammast för den stora massan kommer dess marknadsandel att minska.

1 gillning