Hej! Jag följer trådarna i detta forum med stort intresse och all den kunskap som finns här. Det skulle vara roligt att höra era åsikter om detta inlägg.
Lönk: Passiva fonder – orsak till den galna marknaden? - Dagens PS
Hej! Jag följer trådarna i detta forum med stort intresse och all den kunskap som finns här. Det skulle vara roligt att höra era åsikter om detta inlägg.
Lönk: Passiva fonder – orsak till den galna marknaden? - Dagens PS
Påståendet har bemötts tidigare och jag vill minnas följande resonemang; passiva fonder handlas med en så låg frekvens att dom inte blir marknadsstyrande.
Välkommen till forumet!
Samma gamla anti indexfond snack.
Flera faktiska sakfel i artikeln. En indexfond behöver inte köpa mer av en aktie för att de ökar i indexet. Eftersom fonden redan äger aktien till indexets fördelning så ökar andelen helt matematiskt av sig själv till rätt andel. Utan köp eller sälj.
Detta här är också anledningen att marknadsviktade fonder kan vara så otroligt billiga. De behöver knappt handla någonting. Speciellt inte om in- och ut-flöden i fonden är någorlunda balanserade.
@Nightowl och @axr har båda rätt i sina analyser av artikeln och om indexfonder över lag. Personligen tycker jag artikeln var lite taffligt skriven då både relevanta referenser och jämförelsetal saknades för att styrka vissa påståenden.
Man kan dock ogilla indexfonder av helt andra anledningar ![]()
Finns en hel del trådar i forumet på ämnet för den som är intresserad.
Nu tycker jag inte att man ska locka in folk i fonder öht, men jag såg ingen koppling hos skribenten och artikeln till någon särskild fond. Skribenten försökte argumentera emot indexfonder överlag var min uppfattning.
Sen tycker jag att ”dyrt” är ett mått på på vad du får i jämförelse med vad du betalar. Hög kostnad hade varit ett mer träffande sätt att beskriva aktivt förvaltade fonder. Dyrt blir det först när de inte levererar värde relativt sin kostnad tänker jag.
Läste vi samma artikel? Jag tycker den var rätt balanserad (fast kanske inte något journalistiskt mästerverk direkt).
Att de får stryk av indexfonder över tid gör att de aktiva fondförvaltarna får svårare att få förtroendet med investerarnas pengar, och att avgifterna de kan ta ut för sin förvaltning sjunker.
[…]
Men för de allra flesta hade det definitivt lönat sig att lata sig och ha pengarna i indexfonden de senaste decennierna, och antagligen är det så i morgon också.
Passiva fonder är nog bra för den enskilde investeraren men troligen samhällsekonomiskt negativt då en stor andel passivt förvaltade pengar urlakar prissättningsmekanismen på börsen. Ibland är det lätt att glömma börsen ska prissätta olika verksamheter och ge korrekt förutsättningar för finansieringen. Fungerar inte prissättningen på kapitalmarknaden så fungerar inte den moderna formen av kapitalism.
Man bör dock skilja på passivt förvaltade pengar och passiv handel. Det är handel som styr prissättningen, inte mängden förvaltade pengar. Även om indexfonder innehar stor mängd förvaltat kapital är dess handel passiv och utgör en liten del av den totala handeln. Prissättningen styrs således generellt av aktiv handel.
Det finns ett avsnitt som tar upp och bemöter denna och andra vanliga invändningar och aspekter gällande indexfonder: