Vi behöver köpa en ny bil och överväger en begagnad Volvo V60.
Med tanke på den miljöbov jag blir, samt det dåliga andrahandsvärdet på en dieselbil, hur hade ni resonerat om ni har en daglig pendling på 90 km/dag, 3-4 ggr i veckan?
Jag hade kört elbil om det passade i övrigt med utrymmen, dragvikt etc.
En Kia e-Niro om jag vore förnuftig och en dyrare bil om jag brydde mig om grannarnas uppfattning om mig.
Om vi enbart fokuserar på drivmedlet: 36 mil i veckan med fossila drivmedel kostar vadå, typ 500 spänn om man räknar väldigt snällt. 36 mil med elbil går nog att få ned till 70-80kwh, så kostnaden beror ju på elpriszon och hur smart du orkar ladda.
Men gör en komplett kalkyl, glöm inte värdeminskning, däck och fordonsskatt ![]()
Diesel hade jag tagit. Säg att dieseln drar två deciliter färre per mil. Med dagens bränslepriser sparar du fem kr milen på att köra diesel isåfall. Åker du 1000 mil på ett år sparar du 5000 kr. Mer än mellanskillnaden mellan skatten på en bensinbil och en dieselbil. Och priserna lär knappast minska… Det som främst talar emot en dieselbil är miljözoner i större städer. Men den dagen vi börjar förbjuda dieselbilar i större skala dröjer det nog inte länge innan vi förbjuder bensinbilar också tror jag.
Jag pendlar ~9mil och har möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Jag valde en plug-in hybrid förra året och är nöjd med beslutet.
Dock räknas PHEV som “sämsta av två världar” då man inte slipper service/reparationer på förbränningsdrivsystemet.
Jag pendlar ~18 mil om dagen. Det kostar 2-5 sek milen i bränsle. Med elbilen, du borde överväga det