Köpa en beg elbil eller diesel ,bensin

Har börjat pendla o åker ca 2500 mil/år . Då funderar jag på att byta ut min dieselbil o köpa en begagnad elbil för ca 200. Är det ekonomiskt fördelaktigt tror ni ? Känns som det är många variabler att ta hänsyn till ( förutom detta med räckvidd m.m) Har möjlighet till laddning hemma . Är privatleasing ett alternativ ?

Jag kör lika mycket som du. Har kört elbil i snart fyra år, tycker det funkar bra. Bor du i villa så du kan välja spotpris och ladda på natten när det är billigt?
Skulle tippa på att du sparar 20-25 000 per år på bränsle.
Skulle du köpa en dieselbil för 200 000 gissar jag att den behåller värdet lika dåligt som en lika dyr elbil.
Privatleasing har jag ingen erfarenhet av

Välkommen till forumet! :slight_smile: Skoj att du hittat hit.

Jag kommer ha ungefär samma pendlingssträcka per år som dig och siktar på att använda min nuvarande bil så mycket det går.

Däremot blir bil #2 i hushållet en leasing el-bil till sambon med rätt tilltagen milsträcka. Sedan när hon jobbar hemifrån så tänket jag försöka “köra slut” på leasing milen som vi pröjsar för.

Hon ska pendla ca 5 km enkelväg till tågstationen så tar emot att köpa en bränslebil som aldrig hinner bränna bort bränslet ur oljan och en elbil för 150-200 k känns overkill att äga.

Om du ska köpa något, är det ett alternativ med Hyundai Ionic Electric med 28/38 kWh batteri? Verkar vara ett rimligt alternativ för mig som pendlingsbil när Saaben inte hänger med längre. Idag verkar de gå att hitta för runt 150 k med vettig körsträcka körd.

Vore det inte billigare att köpa en elcykel (eller vanlig cykel) och cykla de fem km. Tar inte mer än 15-20 min och man slipper en del kostnader + hälsosamt.

I en stad eller stadsbebyggelse hade det varit ett självklart val. Här är tyvärr infrastrukturen och geografin som sådan att jag inte finner detta som ett realistiskt val.

För mig som landsvägscyklist så är det en annan femma men det är inte schysst att skeppa tjejen så.

Orsaken till att det ska bli något nyare är primärt att min nuvarande 18 år gamla bil inte känns tillräckligt tillförlitlig och det är som sagt 5 km till närmsta rimliga servicepunkt.

Krisar det så kan man gå genom skogen ca 1 km till ett samhälle men det går inte att cykla den vägen.