Digital bank för bolån - vilken är bäst?

Hej!
Ni som har bolån hos en “digital” bank- vilken har ni valt och är ni nöjda? Tex SBAB, Hypoteket etc.
TUSEN tack för input!

Mvh
Martina

1 gillning

Sbab. Fungerar utmärkt. Bra ränta, bra app och autogiro.

Jag har haft SBAB, Hypoteket och Stabelo (via Avanza). Samtliga har fungerat bra och problemfritt.

1 gillning

Jag har Landshypotek. De är bra men lite konservativa. Jag tror du behöver specificera dina behov för att det ska gå att säga om något alternativ är bättre än de andra.

Jag har tidigare haft SBAB och Hypoteket och varit nöjd med dem också. Jag gör alltid marknadsundersökning när jag har möjlighet och byter direkt till den som har lägst ränta just då.

Om frågan handlar om vilken bank du ska välja för bolån så ska du välja den som har lägst ränta. Om det är en räntepunkt som skiljer mellan två banker så ta den billigaste. Det finns som jag ser det inga avgörande fördelar med någon av bankerna som motiverar att välja någon annan än den billigaste.

Det som jag ser som en nackdel med Landshypotek är att de inte är så flexibla med att höja bolånet på ett mer flexibelt sätt. Sedan är det kanske inte något som man självklart behöver heller.

I princip har du rätt: Välj alltid lägsta ränta.

Men har man 500 000 kr i lån, innebär detta 50 kr i ränta före skatt och 35 kr efter skatt. På de nivåerna byter inte jag långivare, speciellt som jag lätt kan följa lånet i min nuvarande internetbank.

2 gillningar

Frågan var inte ställd utifrån att byta mellan dessa banker med en räntepunkt i skillnad. Jag kan hålla med om att det skulle behövas en större skillnad. Däremot brukar det vara större skillnad mellan rörlig ränta och bunden. Om jag har rörlig och kan få några punkter lägre med bunden ränte så är det rimligen en bra idé.

Tusen tack för era svar!

Haft SBAB sedan 2006, har funkat väldigt bra. Lätt att öka på lån, smidig hemsida och bra service.

För den som har svårt att skrapa ihop till 15 procents insats, har banken i mina ögon ett väldigt bra erbjudande.

Ang SBAB har jag aldrig varit kund men skulle gärna bli. Har ansökt om lånelöfte vilket gått bra, men har aldrig lyckats komma fram på telefon vilket krävs för att aktivera lånet. Har försökt ett antal ggr och tålmodigt väntat. Vid en bostadsaffär är det ofta snabba ryck numera så att ha den telefonmuren emot sig i skarpt läge känns inte görbart.

När jag väl hittar mitt objekt blir det till att ta lån och skriva papper i bank med fysiskt kontor på orten för att sedan flytta lånet till bank med bäst ränta.