Dilbert: ett av de bästa karriärtipsen jag har läst | Bli topp-25% i två eller flera områden

Fel. För det första kommer mandarin aldrig att bytas ut.

För det andra är andelen som talar engelska på jobbet under 1%. Har jobbat i Kina i 10 år så jag behöver inte läsa på på svenska hemsidor hur det skulle kunna vara i Kina.

Jag och mina klasskamrater hade som skoluppgift att skriva vad vi ville bli ganska exakt år 1990. Det jag minns tydligast är att alla var överens om att de ville bli miljonärer. Det var väl nån som ville bli veterinär också.

2 gillningar

Kan rekommendera boken Scott Adams (Dilbert skaparen) skrev i 2013 kring detta ämnet. “How to fail at almost everything but still win big” Amazon.com

Upplever att många som är framgångsrika gör faktiskt det han beskriver men väldigt få som lyckas sätta ord på det och beskriva det som en process.

2 gillningar

Och vad är sen det andra som man ska kombinera detta med?
För att bara kunna kinesiska kan väl knappast anses vara särskilt unikt.
Att bli topp-25% i att kunna kinesiska är nog dessutom väldigt svårt för en som inte har det som modersmål.

Letade efter någon som tipsade om den boken här i tråden. Fantastiskt bok som råd som är lätta att tillämpa och som inte bara ger ekonomisk framgång.

Attans också😔

Jag pratade med en som hyrde ut rum i Nice som lärt sig kinesiska och förmedlade kontakter mellan franska och kinesiska affärspartners. Dels var han på en bättre plats än de flesta iom vilka som semestrar där. Dels var han mer extrovert och lättare att prata med än de flesta.

Unik språkkombination
Unikt kontaktnät
Unik personlighet

Nu tror jag det är färre europeer/fransmän än 25% som talar kinesiska. Snarare en procent. Och väldigt få som är bättre placerade för affärsmöten. Kanske 10-15%. I ett rum med 10-20 pers skulle han nog varit den mest utåtriktade. Top 5-10% alltså. Han drev två företag. Det är väl bara 5% som ens försöker starta eget? Så hans “unikhet” blir minst en på 100.000-400.000.

Ja - systems vs goals är väl också ett utmärkt tips från den boken. Ibland är det svårt att definiera ett mätbart, uppnåeligt mål.