Vad har du åstadkommit i livet... och vad återstår?

Det har redan funnits ett antal trådar med liknande inriktning som denna. Jag tänkte dock försöka få till ett mer spännande format. Ange din ålder (exakt eller ungefär) och sedan några saker som hänt eller som du åstadkommt i livet, saker som varit viktiga för att komma dit du är idag. Ange sedan några punkter om saker som du ännu inte uppnått men har en hyggligt realistisk möjlighet att få till.
De olika punkterna behöver inte rangordnas inbördes. Du kan också lägga till några punkter med saker du funderar på men inte riktigt landat i, mer lösa planer och ambitioner.

Det är naturligt att punkterna ser olika ut beroende på i vilken fas i livet man är. Jag skulle själv ha listat en rad saker när jag var 25 som jag idag inte känner är lika viktiga.

Min egen profil:
Ålder: 45
Saker som jag åstadkommit:

1. Skaffat barn, 1 + 1 på väg
  2. Bott i Östeuropa och lärt mig ryska
  3. Tagit hit min sambo från Östeuropa
  4. Köpt hus, direkt efter att min sambo flyttade till Sverige
  5. Skaffat mig det jobb som jag mest av allt vill ha. Hade jag haft inriktningen mer klar för mig som student hade vägen dit kunnat ha vara rakare och gått snabbare. Att ha gjort lite annat på vägen är dock verkligen ingen nackdel. Erfarenhet berikar, även när det gäller mindre kloka val.

Vad jag hoppas åstadkomma framöver:

1. Bo i Östeuropa med familjen
  2. Bygga upp ett mer robust sparande. Min ekonomi är helt ok idag men det vore fint med ett större sparande.
  3. Göra spännande resor tillsammans med mina barn där de får utforska världen.
  4. Läsa alla möjliga böcker som jag har svårt att få tid till för närvarande.

Vad jag funderar på:

1. Köpa typ sommarstuga. Lite osäker på om det behövs.
  2. Jobba efter pensionsålder. Jag trivs med jobbet och då finns det ju ingen anledning att sluta i förtid. Det går ju att byta roll till något nytt där befintlig erfarenhet ändå är relevant.
2 gillningar

Ålder: 32

• Tagit mig ur en familjesituation där heroin, misshandel och droger var en del av vardagen.
  • Har en trygg bostad och har aldrig behövt sova på gatan igen.
  • Har ett tryggt förhållande som närmare sig 12 år.
  • Har en stabil inkomst med fast anställning.
  • Master examen.
  • Första i Sverige som vann ett ganska fint stipendium inom min akademi.

• Skaffa barn.
  • Köpa en bostad.
  • Lön på 40tkr i månaden (ligger på 38tkr).
  • 500tkr i årsinkomst.
  • Vidareutbilda mig och eventuellt få en ledarposition inom mitt yrke.
  • Få bort min fetma.
  • Inte bli som min familj.

Vad jag funderar på:

• Om jag någonsin ska skaffa en docent.
30 gillningar

Ålder: 37

1. Gift i 10+ år
  2. 1 barn
  3. Levt utomlands i många år och upplevt olika kulturer tillsammans med min familj.
  4. Nått över 1M i årlig lön.
  5. Satt upp en plan för att koppla ifrån inkomst från jobb genom investeringar.
  6. Köpt ett hus
  7. Jobbar med min ”hobby”

1. Tillräckligt med investeringar för att kunna ta ut 50k/ månad för alltid.
  2. Bo i fler länder
  3. Forma ett underbart barn.
  4. Ge tillbaka mer till samhället.
  5. Gå över 2M/år i lön.

Vad jag funderar på som är kopplat till temat på det här forumet.

1. Hur förbereder jag mitt barn finansiellt på det bästa sättet?
  2. Risk i investering mot tid till finansiell frihet.
  3. När är det ”tillräckligt ” och vad göra då.
2 gillningar

Vilken härlig “ego-tråd”, jag älskar listor, både att läsa och skriva.
Ålder: 45 år
Utbildning/arbete: Disputerad inom läkemedelskemi men omskolad till psykolog och jobbar numera som chef för ett större psykologbolag (Mindler):

1. Disputerat innan jag var 30 år
  2. Fått en lång kärleksrelation att fungera (hade lite “issues” i relationer som yngre
  3. Forskat och tävlat i friidrott i New York
  4. Bott i Spanien och lärt mig spanska där
  5. Tagit ett veteran EM-brons på 5000m (M35)
  6. Sparat ihop en miljon på 2.5 år (mkt tack vare RT!)

1. Köpa en fjällstuga och jobba därifrån under perioder
  2. Bli ekonomiskt oberoende (om 7-8 år enligt kalkyl) och då arbeta typ halvtid med det jag gillar och vill för stunden
  3. Skriva en bok
  4. Barn?

Vad jag funderar på som är kopplat till temat på det här forumet.

1. Balansera extremsparande med ett rikt liv
  2. Psykologin bakom pengar
2 gillningar

Vad kul att kunna jobba med sin hobby och dessutom tjäna så pass bra! har du lust att dela inom vilket område du arbetar?

1 gillning

Något som jag känner är en väsentlig milstolpe, utöver mer konkreta saker, är att jag har slutat vara avundsjuk på andra. Jämföra sig med andra kan man alltid göra men det slutar allt som oftast med ett myller av plus och minus. Någon har lyckats bra med något och det är ju fint men det betyder ju inte nödvändigtvis att jag skulle vilja byta med hen. Idéer av typen att vissa sitter med fyrtal i ess medan jag själv har en uppsättning “svarte pettrar” är inte helt bra. Det har, rent objektivt, aldrig varit så renodlat dåligt i mitt liv men olika brister och problem har i perioder gjort det svårt för mig att uppskatta de positiva sidorna.

En notering mer allmänt är att det ofta finns ett svagt samband mellan insats och resultat. Man kan lägga mycket pengar på att köpa ett hus på en viss adress och kanske tycka att det är intressant. Själva huset är sedan inte så mycket att visa upp för världen. Man kan lägga mycket pengar på att resa långt bort till något berömt ställe. Det blir inte automatiskt så speciellt sedan i praktiken. Inte så att det skulle vara fel att lägga resurser på saker ibland men det finns ofta vägar att uppnå samma nivå av lycka eller nöjdhet till väldigt mycket lägre kostnad. Husbyte är en sådan grej som jag nog kommer att göra mer av i livet. Att köpa en vistelse i ett dyrt och lyxigt hus på en fin plats kostar lätt massor. Att då samtidigt låta ägaren av det dyra och lyxiga huset bo i ens eget hem gör att kostnaden blir nära noll. Om man inte är så petig med exakt var det dyra och lyxiga huset ligger, utöver att det ska vara just dyrt och lyxigt, så är det inte så svårt att ordna.

3 gillningar

Det här med barn och finansiella frågor är en intressant fråga, på flera sätt. Jag växte själv upp i en miljö (Bromma) där nästan alla var höginkomsttagare. Den typen av “monokultur” var inte helt bra. När jag senare pluggade i Uppsala träffade jag många som kom från välbärgade hem men som växt upp på mindre orter. Det var tydligt att de fått en mer “anständig” och “realistisk” bild av världen genom sin uppväxt. I Bromma var det för många mer eller mindre en sanning att alla som kom från enklare förhållanden var “jävla sossar”. På de mindre orterna hade barnen till både direktören och städaren på bruket gått i samma skola. Man kanske inte var jättekompisar men man hade iallafall en mer rimlig syn på “den andre”. Sedan finns det förstås en massa andra aspekter av mindre orter som kanske inte är odelat positiva men just den här biten är väldigt tydlig för mig.

7 gillningar

jobbar som design director i ett globalt konsult bolag där jag får möjlighet att hjälpa kunder att definera områden de ska fokusera på samt lösningar inom detta. Så mycket människor, innovation, teknik, resor (iaf pre-covid)

1 gillning

kan absolut se kopplingen. Själv växte jag upp i en av de små orterna på landet du pratar om och pengar var inte ett problem nödvändigtvis för oss eller de flesta andra som bodde på den här orten men samtidigt inte en sak som det pratades om. Klassiskt svenskt mellanklass liv där man lever från lön till lön på ett relativt bekvämt sätt utan lyxiga bilar eller resor.

Problemet med en sådan uppväxt var att pengar inte diskuterades så förutom att en veckopeng skulle räcka till en Kalle Anka så var det inte mycket som man lärde sig. Detta har varit lärdomar som jag har fått skaffa mig senare i livet och jag önskar att jag hade kunnat få dem lite tidigare så att man hade kunnat göra bättre beslut, hence varför jag nu tänker på hur jag kan förberada min dotter för detta.

1 gillning

Låter spännande (och lite i samma kategori som det företag jag jobbar på, med-tech med inriktning psykologiskt behandling alltså både teknik, innovation och människor/UX)

jag har en interaktions design utbildning i bakgrunden så mycket UX ja :slight_smile:

1 gillning

För egen del var det ett evigt tjat om pengar hemma, just för att det ständigt var ett problem. Jag växte upp i relativ fattigdom i en miljö där mycket pengar för de flesta var en självklarhet. Att aldrig behöva leva på det sättet igen var en central drivkraft för mig som ung.

Under uppväxten träffade jag många som hörde till övre medelklass och som jobbat sig till en hög inkomst och goda materiella förhållanden. Den gruppen var det normala i Bromma. Jag träffade dock även en del riktiga överklassmänniskor. Jag menar nu barn i “finansfamiljer”, barn till toppdirektörer, “kungavänner” och liknande. Något som var väldigt tydligt gällande just den gruppen var att pengar var fult att prata om. Familjen hade semestrar på Barbados eller Zanzibar som en självklarhet men det var inte tillåtet att fråga vad semestern kostade. Här hade vi nu att göra med en mer konservativ syn på pengar som statusbefästande grej. Jag har fortfarande svårt för det här förhållningssättet.

2 gillningar

1. Not much.

1. Not much.

Vad jag funderar på:

1. Om jag skall köpa Denon AVC-X3700H eller Denon AVC-X6700H-reciever.
  2. Om jag skall köpa Sonys 77" Oled TV eller LG:s 77" Oled TV.

:kissing_heart: :shushing_face:

6 gillningar

Ålder: 39 och ett halvt :slight_smile:

1. Gift i 10+ år med en fantastisk kvinna
  2. 3 friska och starka barn
  3. Skaffat mig en stabil utbildning som gav en bra språngbräda i karriären och vänner för livet
  4. En karriär med bra utvecklingpotential och intressanta arbetsuppgifter och en årsinkomst som ökat med ganska precis 10% i snitt (CAGR) över 15 år. Min lön slår index :slight_smile:
  5. Skaffat ett bra boende som numera är relativt lågt belånat
  6. Tagit flera JSM-guld i en fysiskt krävande sport, och hållt gubbkroppen borta genom hög aktivitet.
  7. Sparat ihop en påse pengar som kan försörja familjen nästan hela vägen fram till vanlig pension, om det skulle krävas.

1. Tillräckligt med investerat kapital för att kunna ta ut minst 50k/ månad.
  2. Sluta jobba som anställd och jobba för mig själv
  3. Gå över 200k i månadslön.
  4. Spela gitarr bättre och oftare.
  5. Skriva en bok
1 gillning

Vad är anledningen eller drivkraften ni vill skriva böcker? Vad ska böckerna handla om? Fakta, självbiografi eller skönlitteratur?
Jag har ingenting emot er som skrev om det, men jag har märkt att det är en trend som bara ökar, att väldigt många vill skriva en bok alltså. Det låter kul i alla fall.

Ålder: 29 (någon vecka till)

Vad jag har åstadkommit så länge:

1. Skaffat mig bra utbildning (är den första högutbildad i min släkt faktiskt), lärt mig svenska från noll, flyttat hit.
  2. Skaffat familj och ett barn, förhoppningsvis blir ett till om ett par år.
  3. Köpt villa (det var en dröm).

Vad jag hoppas åstadkomma i framtiden:

1. Leva ett meningsfullt liv.
  2. Bli kanske financial independent, men fortsätta att jobba så länge jag tycker det är kul (på mina villkor).
  3. Skaffa en fjällstuga i Sverige eller bo i Alperna (norra Italien, Österrike, Schweiz) och jobba periodvis därifrån.

Vad jag funderar på:

1. Att börja forska.
2 gillningar

Ålder: Snart 44
Vad jag åstadkommit hittills:

1. Skaffat ett jobb som jag i början på min karriär inte ens kunde drömma om. Inom det offentliga där det vi gör, blir en bättre framtid. Inte hysteriskt välbetalt, men absolut tillräckligt.
  2. Fått två barn, och gett dom mycket upplevelser i form av resor och perioder utomlands. En av de roligaste resorna jag gjort var till Kina med två åttaåringar, helt fantastiskt att uppleva resan utifrån deras tempo och önskningar.
  3. skaffat en trygg tillvaro, med hus, låga omkostnader och ett tillräckligt gott sparande.

Vad jag hoppas kunna åstadkomma i framtiden:

1. åka ut i världen vid kriser för att stötta med min kompetens.
  2. vårda mitt föräldrahem till att bli mitt sommarställe när jag flyttar till lägenhet någon gg. Huset vill jag lämna till barnen, att hyra ut för att få inkomst eller om de vill sälja.
  3. bo en längre period utomlands.

Vad jag funderar på: hur kommer världen att se ut när jag går i pension?

1 gillning

Ålder: 22år

• Köpt första bostad.
  • Bra ekonomi och lön, för åldern.
  • Bra familj/vänner.
  • Bra jobb som jag trivs med för tillfället.

• Hoppas på kunna resa en heldel efter Corona.
  • Fortsätta spara och förbättra ekonomin.
  • Köpa en hyresfastighet.
  • Hitta något roligt sidojobb/projekt.
  • Börja om att träna igen efter nåt års frånvaro.
1 gillning

Personligen hade jag velat skriva facklitteratur. Tanken av att något jag kommit fram till föder nya generationer är lockande.

1 gillning

Jag har alltid haft det suget, och har skrivit en hel del noveller.
Har ingen aning om tema eller genre men absolut skönlitterärt. Det måste vara möjligt att ägna sig åt redlöst fabulerande med ett glas rödvin bredvid laptopen.

2 gillningar