Jag har också funderat på att skriva. Det mest närliggande skulle vara att använda utlandsboende och språkkunskaper (ev ytterligare språk tänker jag mig då) för att skriva om länder och platser som är mindre kända i Sverige. Jag tänker mig då typ kulturhistoriska essäer.
Snart 42 bast.
Så långt:
- Spenderat mer än halva livet med min fru. (Och skaffat två välskapta barn)
- Rest och sett alla kontinenter. (Nej, inte Antarktis)
- Två examina; civiling. och en högskoleexamen i företagsekonomi.
- Stimulerande jobb i ledande roll.
- Skaffat mig olika hobbies inom olika områden. (Träning, hälsa, estetik, musik, språk, ekonomi!)
Kvarstår:
- Mer resor!! (Less på corona-h&@#%t)
- Hitta/satsa på mitt ikigai. (Vet egentligen att det är fotografering)
- Fortsätta preppa barnen för livet.
- Flytta ut på landet.
- Bli en bättre vän.
- Uppnå ekonomiskt oberoende. (Eller kallade vi det Otiumism!?)
Spännande övning att abstrahera livet till denna nivå!
Vad är ett meningsfullt liv?
Ärligt talat har jag inget bra svar på frågan men för mig handlar det om att göra så mycket av sakerna jag tycker om, inte slösa bort min tid på sådant som inte ger mig energi, åstadkomma kanske något som finns kvar långt efter jag dör.
40+
Liv 1.0
-Utbildat mig x2
-Rest ganska mycket.
-Fått ett ok jobb.
-Köpt hus.
-Skaffat barn.
-Renoverat hus under en massa år.
-Köpt alldeles för mycket saker.
-Köpt för dyra bilar.
-Sparat en massa pengar.
-Slutat ” bränna” pengar på aktier istället satsa på fonder (mycket tacka vare RT).
-Haft för lite tid med barnen.
Liv 2.0
Insett att jag haft fel prioriteringar i livet, mest jagat status och saker samt bekymrat mig vad andra tycker.
-Sålt bilen.
-Sålt huset.
-Sagt upp mig från jobbet.
Kommande året,
-Sälja merparten av prylarna.
-Leva ett enklare liv.
-Ha mer tid med barnen.
-Arbeta mindre.
Längre fram,
-Lära mig ett nytt språk.
-Arbeta med mig själv och utveckla mig själv.
-Njuta av livet.
En av mina bästa vänner Niklas Delmar brukar prata om “avundsglad” eller “avundsfrisk”. Jag älskar det, för det handlar genuint om att vara glad för andras skull.
50+
Ticked all the boxes, dvs karriär, doktorerad, Statusjobb, hög lön, 3 vuxna barn,
Tröttnat på status och boxes. Skaffad hund, jobbar mindre, bytt umgänge, trivs bättre och är mera harmonisk.
Mål: Mera ledig och åka skidor, umgås med familj och vänner, ser fram emot barnbarn
Kan varmt rekommendera LG C1
För att svara på trådfrågan:
Min egen profil:
Ålder: 40 år
Generellt kan jag säga att jag upplever att mitt liv har blivit mycket bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig. Inte för att jag trodde det skulle bli kass, men det har ändå överträffat mina förväntningar.
Saker som jag är stolt över
-
Nått i princip alla de mål som genuint varit viktiga för mig - t.ex. utbildning, ekonomisk frihet, ha varierande arbetsuppgifter, träning, boende, partner och så vidare.
-
Jag har många fina relationer i mitt liv, både familj men framförallt många vänner som också är mina partners och kollegor. Har flera partners, t.ex. jurister, investerare, leverantörer, kunder etc som jag kan ringa och garva med och prata strunt i en stund för att sedan prata allvar och get shit done. Lite “work hard, play hard”.
-
Att jag verkligen levt enligt principen “flit, systematik och hårt arbete slår allt” - jag är inte smartast, jag har inte mest talang, bäst förutsättningar, kontakter eller liknande. Det är saker jag inte kan påverka. Det jag däremot kan påverka är min arbetsinsats och jag påstår att det är få människor därute som “outwork” mig. Jag snittar lätt 10-14 timmars dagar med jobb (ser det inte som jobb) 7 dagar i veckan, 365 dagar om året.
-
@carolinebolmeson så klart. Både för att hon kompletterar mig, har tålamod och överseende med mig och för en ängels tålamod med alla mina fel, brister, påhitt och tid vid datorn.
-
Att jag har förtroendet från många människor att få lov att påverka ekonomiska beslut. Läskigt som tusan och inget som jag tar för givet. Ett stort mål har också uppfyllts under 2021 med hjälp av Patreon där jag på riktigt konkret sätt kunnat göra skillnad i folks ekonomi genom konkreta affärer vi gjort tillsammans.
Vad jag hoppas åstadkomma framöver:
-
Än mer fundera på vad som är viktigt för mig på riktigt. Att skilja på sådant som är viktigt för mig och sådant som andra förväntar sig av mig. Att t.ex. våga säga “nej” mer.
-
En annorlunda grej är att min Krav Maga-träning är viktigare för mig än jag trott. Behöver ta det ett par steg till innan jag kommer känna mig nöjd. Ett besök på något träningsläger i Israel står på listan.
-
Sälja huset och flytta till lägenhet när barnen blir lite större. Bo utomlands under någon period, just nu ligger Sydkorea och Indien högst på listan.
Vad jag funderar på:
-
RikaTillsammans-ramverket som @Jonathan.S satt griller i huvudet på mig. Samt hur jag via bloggen kan bidra till ännu fler människor på ett mer effektfullt sätt. Fyra-hinkar-principen t.ex. i all ära, men det fungerar inte alltid, något som jag blivit smärtsamt medveten om.
-
@tankespjarn:s fråga från häromdagen: “Hur kan du göra ditt liv rikare genom att ta bort saker?”
-
Denna frågan…

Jag följer inte dina 4 hinkar men principen bakom idén gav mig en förståelse om hur man kan strukturera upp ens ekonomi med avseende på ens risktolerans. Du har rätt att den inte fungerar för alla men som ett exempel på hur man konkret kan organisera ens ekonomi så är den brilliant.
Kul fråga det här 
Ålder: 32
Saker som jag åstadkommit:
- Varit gift i snart 10 år
- Har en fin dotter.
- Tagit yrkesexamen
- Fått jobb på drömföretaget
- Jobbar med att rita vilket länge var min dröm
- Köpt lägenhet
- Rest en del och bott utomlands i perioder
Vad jag hoppas åstadkomma i framtiden:
- Utveckla mina tecknar/målarfärdigheter mer
- Bli ekonomiskt fri
- Jobba för mig själv istället för att vara anställd.
- Måla ett omslag till en bok.
- Bygga kapital nog att min dotter också kan vara ekonomiskt fri.
- Ha balans i livet
Vad jag funderar på:
- Köpa hus eller inte…
- Tänker och oroar mig kanske lite för mkt om hur arbetsmarknaden och samhället kommer se ut när min dotter är vuxen, så vill gärna ha ekonomisk trygghet för henne.
- Hur man har balans i livet med jobb och barn
finns så lite tid över…
Ålder: 30 år
Åstadkommit
Mitt första mål i livet som vuxen var att se världen, började 2013 med det, min första resa varade i 1.5 år(utan att jobba). Har sedan dess varit på 5st 3 månaders resor och sett över 40 länder.
Hittade RT 2017 och har snart sparat ihop min första miljon.
Vill åstadkomma
Hitta en ny passion som jag brinner för lika mycket som jag en gång gjorde för resandet.
Ålder: Inte riktigt 30 ännu.
Åstadkommit:
- Masterexamen
- Bra jobb inom utbildningsområdet
- Köpt lägenhet
- Sparat mig till mångmiljonär
- Haft hobby som genererat extrajobb (med dåligt betalt). Vilket också givit ett antal gig utomlands med betalda resor och extremt häftiga upplevelser få förunnat.
Kommande mål:
- Finna partner
- Bilda familj
- Köpa hus
Ooooh, bucket lists… 
(råkade visst svara till @Anonym men det skulle ju vara ett svar i hela tråden.)
Som liten räknade jag ut att år 2000 skulle jag fylla 26. Det kändes futuristiskt och det fick mig att tidigt fundera över vad som skulle vara aktuellt i mitt liv vid den tiden. Jag tänkte på giftemål, barn, boende, jobb etc. Så’nt som små barn ser att vuxenvärlden tenderar att innehålla. 2003 hade jag bockat av allt det där. Men för att spalta upp på
åstadkommit-listan:
- Yrkesutbildad till det jag ville och lät mig inte styras av inkomsten
- Slösade ingen tid på velande
- Jobb direkt efter skolan i bransch jag trivs med
- Förälder två gånger
- Husägare
- Skild (inte så planerat, men i efterhand en stor källa till erfarenhet)
- Skuldfri
- Lyckligt ihop med fin särbo
- Rest lagom mycket och hunnit med fyra världsdelar
- Vågat motstå många “Svenssonkrav”
- Säger vad jag tycker om önskemål eller behov finns
- Påbörjat min investeringsresa hyfsat tidigt och målmedvetet med goda resultat hittills
- På mycket god väg mot FIRE-möjlighet
- Gett ut vinylplattor med egen musik, som varit en tonårsdröm
- Äger en vintage MiniMoog (också en syntares tonårsdröm
)
Vad återstår då?
- Ägna mig mer åt musiken
- Fila vidare på bokidéer (SF, dystopisk drama, fantasy)
- Tappa fem kilo och återvända till min mer slimmade look
- Starta eget? (ja, idéer finns)
- Läsa mer
- Genomföra FIRE
- Se barnen blomma ut som kloka och lyckliga vuxna
- Få barnbarn? (inte mitt val iofs)
- Dö utan ånger
Funderar på:
- Samboskap
- Billigare boende i mer glesbefolkat område
- Ombalansering inför att skiten når fläkten
@disc0: Denon är ju ett bra val oavsett. 
Ålder 38
Åstadkommit
- Doktorerat
- Självfinansierad postdoc på välrenommerat universitet i USA
- Startade på ny kula i USA när jag flyttade dit som 31-åring. Träffade min underbara fru och hade förbaskat roligt i San Francisco.
- Flyttat till Sverige med min fru
- Sparat ihop första till första miljonen
- Tagit mig igenom att förlora vår son sent i graviditeten
- Fått en underbar dotter
- Köpt lägenhet
- Rest mycket (främst när jag var yngre)
- Bytt karriär från forskare i akademin till projektledare på medtech-bolag
- Varit pappaledig i 10 månader med min dotter
- Genom erfarenhet kommit till ett stadie där jag känner allt är möjligt gällande karriär. Känner mindre stress och ser fler möjligheter
Mål
- Hitta jobb där min insats känns mer meningsfull
- Flytta tillbaka till USA
- Uppleva naturen och skapa en kreativ uppväxt för vår dotter
- Jobba halvtid och lägga mer tid på familjen och personlig utveckling
Kan varmt rekommendera detta avsnitt av Tim Ferriss podcast med Debbie Millman om att “designa” sitt liv
Det här blev en rolig tråd. Tycker det känns mer berikande att se alla “variationer” snarare än att “fokusera på att verka mest lyckad”.
Något som jag tänkt på i relation till barn, och som jag själv saknade som liten/ung var en tydlig internationell dimension. Alla är förstås inte tydligt intresserade av just det men jag känner att det är sådant som man som förälder kan försöka ge till sina barn. Jag menar då att t.ex. skicka iväg ett barn på ett internationellt utbyte där man bor i ett annat (och helst annorlunda) land i ett år och gärna lär sig ett ytterligare språk. Flera personer i min omgivning som jag uppfattar som “lyckade” har haft det här inslaget i sina liv. Att kunna olika språk på professionell nivå (utöver engelska) när man är 20 år öppnar många möjligheter, egentligen oavsett vilket område man jobbar inom.
En annan sak är den här insikten att “allt är möjligt”, att fostra en sorts vinnarskalle. Det finns förstås tydliga avarter av det där unga personer lär sig att livet ska vara som en räkmacka där allt är serverat. Många saker är bara så mycket “billigare” att åtstadkomma när man är 14-15 år jämfört med när man är 24-25. Att ha en praktikplats på något ställe när man är väldigt ung kan ha en lika stark karriärpåverkan som en betydligt mer avancerad sak som man gör senare i livet. När någon ska bedöma vad en grupp 20-åringar har uppnått i livet kan småsaker framstå som stora. När det 30-åringar som ska bedömas har alla hunnit med småsakerna.
Har du märkt det i statistik du läst, eller märkt det anekdotiskt?
Om det senare så kan jag tänka mig att det har mer att göra med din ålder eller umgängeskrets. Ju äldre man blir, desto mer sannolikt borde det vara att man vill skriva en bok.
Har svårt att tro att det är mer populärt att vilja skriva en bok nu än för 10-20-50 år sedan.
Eller tänker jag fel? Det kanske är ett mindre steg nu för tiden att tänka att man vill skriva en bok, eftersom alla kan göra det, och man inte ens behöver göra tryck.
Vad folk vill göra är ju sekundärt. Att fler vill åka till månen nu än för 100 år sedan är ju ganska meningslöst vetande. Idag har folk fått det bättre och då ökar efterfrågan på onödiga saker som är kul. Det är rimligen så att med högre samhällsklass och ökande ålder så är det fler som verkligen skriver böcker.
Spännande tråd!
Ålder: 31
Jag känner i dagsläget inte att jag riktigt saknar något. Jag har ett jävligt bra liv.
Saker jag är stolt över - utan inbördes ordning
-
Tränat mig till hög nivå inom idrott och fått uppleva all den gemenskap det innebär. Tidiga morgnar på gymmet och sena kvällar.
-
Skaffat barn, trodde inte jag skulle vilja ha barn, men det är ju riktigt roligt.

-
Funnit en livspartner som jag älskar, 9 år and counting.
-
Startat företag inom E-Handel, superspännande och roligt på sitt sätt men valde att lägga ner det. Lärt mig mycket av det. Startade även ett bageri i samband med det här men valde likaså att lägga ner det.
-
Ritat vårt hus i CAD, lärt mig om arkitektur och konstruktion tack vare det, renderat det i 3D. Sen byggt det själv (till största del) ihop med min sambo.
-
Har ett bra, roligt jobb där jag styr över dagarna själv och får möjlighet att nyttja min typ av energi bäst. Korta intensiva arbetsstunder följt av småpill.
Vad funderar jag på?
-
Hur mycket man förändras som människa på relativt kort tid, något jag tagit till mig från @janbolmeson var att om man inte skäms över det man sa för ett år sen har man inte utvecklats tillräckligt mycket. (
) -
Jag tröttnar väldigt fort på saker och behöver alltid något nytt att lära mig eller projekt att påbörja. Här är min utmaning att lägga fokus på rätt ställe.
Ålder: 70-talist
Saker som jag är stolt över
- Aktiv idrottare som ung (fotboll, badminton, bordtennis, innebandy) på ganska hög ungdomsnivå, vann Gothia Cup och de flesta andra turningar som fanns, diverse KM etc.
- Första i familjen som tagit universitetsexamen. Trots att mina föräldrar inte gjort det och vi inte hade pengar, var de alltid stöttande och uppmuntrade det (men aldrig ‘pushiga’)
- Läste på universitet i Sverige, Tyskland, USA och Italien (tack CSN!)
- Arbetat utomlands i 24 år, tillbaka ‘hemma’ i Sverige sedan 2020
- Hittade en fantastisk fru, och nu två barn som i år fyller 12 & 15 (känner dock mer tur än stolthet tror jag!)
- Startat två företag i 40-årsåldern, exitat mitt ägande i det ena, driver det andra där vi nu har ca 30 anställda runt om i världen. Det går att bli entreprenör även på senare år!
- Ekonomiskt fri
- Sett stora delar av världen, inte minst Afrika, Indien och Sydostasien genom mina jobb (och privat en hel del till USA, Europa och en gång Sydamerika). Efter mer än 50ggr till Indien börjar jag tröttna lite på just affärsresandet, så corona kom lämpligt från det perspektivet.
- Snäll, trevlig och hjälpsam mot mina medmänniskor
- Sist men inte minst
, som 10-åring blev jag kommunens Nintendo Game & Watch Donkey Kong-mästare

Vad jag hoppas åstadkomma framöver
- Ge mina barn goda mänskliga värderingar (t ex kämpa för det du vill ha, var snäll mot andra tills de bevisat motsatsen, etc)
- Vara mer uthållig I min träning, en historik av stop – start som vuxen. Behöver tappa 10kg och bygga styrka
- Sälja mitt nuvarde bolag inom 3, max 5 år, till en god ägare så att alla våra anställda får fortsatt bra villkor och utvecklingsmöjligheter
- Kunna dela min tid mellan Sverige, England och något varmt land! Får nog vänta tills barnen gått ut gymnasiet dock
- Se till att barnen har de verktyg de behöver för att kunna handskas med pengar
Vad jag funderar på
- Kommer pandemin ha långsiktiga effekter när det gäller människors inställningar till allt möjligt, från resande, företagande, rädsla för alla möjliga sjukdomar, vilka frihetsinskränkningar som är nödvändiga/ möjliga med hänvisning till diverse verkliga eller uppfunna hot
- Kommer vi kunna vända den (enligt mig) negativa utvecklingen i Sverige, eller har vi nått en tipping point när det gäller kriminalitet, gäng/ utpressning/ fusk etc
- Vill jag hitta lite styrelsejobb när jag sålt bolaget, eller roligare att gå all-in på andra hobbies och intressen? Kanske rent av starta en ny liten business, men mest som investerare?
- Har demokratierna i Västvärlden skadats bortom räddning av Trumps agerande? Samt nuvarnde politikers försök att säga att om man inte röstar rätt är det ett hot mot demokratin?
- Blir man än mer sedd som ett ufo om både jag och min fru är ‘pensionärer’ i tidig 50-årsålder?
- Ska jag skaffa årskort hos HIF, mest för att kunna se blåvitt på närmare håll?