Din bästa / värsta upplevelse vid finansiell rådgivning... 🙂

Jag pratade precis med @RicardNylund och @FredrikL om bästa och värsta upplevelserna vid finansiell rådgivning. Mig veterligen har vi ingen tråd på forumet med det. Förhoppningsvis kan det bli en tråd vi både kan skratta och förfasas åt. :slight_smile:

1 gillning

Upplevelse #1

Den senaste finansiella rådgivningen jag var på hos Swedbank (2020) fick jag med mig följande:

• 50 %, minst, skulle placeras i Swedbank Robur Ny Teknik med 5 års sparhorisont
  • Jag kunde förvänta mig en årlig avkastning om ca 15 % per år de kommande 10 åren.
  • Indexfonder var överskattat, mycket bättre med de aktivt förvaltade fonderna.

Så det var inte så mycket “rångivning” som @JFB brukar skriva, utan snarare all-in på det som gått bäst på sistone. :man_facepalming:

Upplevelse #2

Fick rådet från en “oberoende” försäkringsförmedlare att pensionsspara som 22 åring i SEB Tryggliv i deras aktiva fonder (1.5 %) som dessutom förvaltades av deras tjänst Naventi (1.0 %) ovanför en skalavgift på 0.65 % och en årlig admin-avgift på 365 SEK. Det var billigt, bara 3+ % procent.

Just saying. Plus 8 % på helåret och fick inte behålla en krona… :man_facepalming::joy:

image

4 gillningar

Min värsta erfarenhet landade i LossP0rn-tråden; blev för företagets del rekommenderad robotiserad börshandel i kombination med hävstång. Summa summarum: - 600 000. :poop:

2 gillningar

Rådgivare/Rångivare/Försäljare…

1 gillning

Jovisst är det “rångivning” !
Det är ju ingen slump att Swedbank föreslår dyr Swedbank fond till minst 50% :slight_smile:
När rådgivaren medvetet ger förslag som gynnar arbetsgivaren och/eller sig själv på bekostnad av kunden är det per definition “rångivning” i min bok :joy:

2 gillningar

Min värsta upplevelse är när jag ung och naiv i mitten på 00 talet så nappade på en “10-taggare”. Mycket dyrköpt erfarenhet som jag fortfarande betalar uppskattningsvis 15000 kr/år från mina tjänstepensioner i onödigt höga kapital/skal-avgifter.

Alltså, de höga avgifterna drabbade inte bara den 10-taggar lösningen, utan samtliga tjänstepensioner som därefter betalats in via den arbetsgivaren, där jag arbetade i årtionden, och trots att jag inte haft rätt till rådgivningen på väldigt många år.

Alltså, när man blir “rådgivningsmäklad” via en arbetsgivare till ett visst försäkringsbolag så är man i princip brännmärkt. Man drabbas av högre avgifter än en “walk in” kund eftersom rådgivaren ska ha sin kick-back från försäkringsbolaget.

Nu håller jag på att ta mig ur det sedan ett par månader. Arbetsgivaren har vägrat att låta mig flytta tjänstepensionen, varken till mig personligen (vilket är tillåtet när man inte längre är anställd) eller till mitt bolag. Olika (svep)skäl har framförts. Nu ska det istället flyttas till ett “nytt” pensionsavtal (nytt och nytt lär ha funnits i över 5 år på företaget) där kapitalavgiften är noll och det finns bra fonder … och det berättar man först nu för mig att detta är tillgängligt. Fadd smak :grimacing: men räddas vad som räddas kan.

2 gillningar

Har nog ingen dålig direkt. Min bästa var nog nu senast med tjänstepension hos M&M. Han rekommenderade samma som småsparar guiden för ITP1. Alecta för 50% trad och resten in på SPP i en billig globalfond. Visserligen kostade denna rådgivning ca 1200kr men det är inga skalavgifter och rabatter på fonderna. Lite segt då jag egentligen vet vad jag vill ha men antar att avgiften även täcker lite administrativt arbete att starta det.

Förra bolaget hade också M&M och där var det mer en blandad rekommendation på svenska fonder i klass med öhman. Inte superdåligt men kunde varit bättre, dock med 1% i skalavgift vilket sög hårt.

2 gillningar

Spännande tråd. Kan jag bara kasta in HSB’s Bospar när det flyttade till Danske Bank? :open_mouth:. Ypperligt exempel på att köra över sina kunder och tjäna pengar på det samtidigt (både från HSB och Danske Bank’s sida).

Jag har den vanliga historien av att äga Kapitalinvest och yadayada. Det har jag släppt. Vann på det - också.

Men det som jag är mest upprörd är att vår bankkontakt har sagt vid flera tillfällen mer eller mindre ordagrant: Swedbank kan inte matcha uppstickarna, ni har redan räntrabatt, vill ni hitta lägre så önskar jag er lycka till.

Nån vecka efter senaste tillfället då vi dessutom begärt ut amorteringsunderlag ringde låneavdelningen upp och matchade räntan vi ville ha. Den var rejält lägre, typ från 1,38 till 1,07. Det är en sak att man förhandlar och försöker sälja på dyra tjänster men att med det övertaget banken ändå i viss mån har komma med rena lögner gör mig sjukt irriterad.

1 gillning

Var till en företagsrådgivare 2012 då det var på tapeten att ändras utdelning 3:12 regler, koncernbidrag mm. Kostade 2500kr/timme och hade både jobbat hos Skatteverket och “fina firman”.

Hade vi följt rådgivarens råd om bolagsstruktur var det för det första inte ok enligt reglerna och via hade antagligen dessutom förlorat ca 300000 i konkreta pengar + risken för skattetillägg mm.

Det handlade inte om några “gråzoner” utan helt enkelt att rådgivaren inte förstod hur allting förändrades med nya regelverket. Där man var tvungen att göra på ett visst sätt för att kunna göra vissa andra saker.

1 gillning

Sorgligt nog kan det vara så att din bankkontakt inte hade högre prismandat än så, medan den centrala funktionen hade det….