Din portfölj 2024 och är du i Get rich eller Stay rich?

Intressant portfölj med mycket Sverige.

1 gillning

Ca 50-75% av portföljen består av D-aktier o Preffar.
En handfull utbombade småbolag.
Plus fastigheter och Plus Mikrobolag.
Belåning används via optioner.

Placerar utifrån att räntan just nu är högt över den naturliga räntan och att det därmed är ett spett inkört i ekonomin som måste dras ut förr eller senare. Rent mekaniskt skall då väldigt många papper handlas upp.

Välkomnar volatilitet och kräftgång då portföljen har bra kassaflöde att ackumulera mer tillgångar med.

Upp cirka 20% i år privat och 30% PPM. Jämförelseindex borde vara en smallcap/fastighetsfond med hedgemöjligheter.

1 gillning

Tack för att delar med dig!

I “get rich”/investera i mitt framtida jag fasen.

Så här ser planen ut🤔

Buffert
Sparkonto med insättningsgaranti
2 månaders utgifter

Mellanrisk 40/60
40 % Lysa Aktier Bred
30 % Lysa Räntor Bred
30 % Sparkonto

Högrisk 100/0
100 % Lysa Aktier Bred

Högrisk 100/0
73 - 77 % Avanza Global
10 - 12 % Avanza Emerging Markets
13 % Handelsbanken Gl Småbolag Index Cri
Ca 1.4 % Plus Småbolag Sverige Index

Har tankar kring att göra mig av med Plus Småbolag Sverige Index då svenska småbolag ingår i Handelsbankens fond. Har även tankar kring att eventuellt flytta hela min Mellanrisk till Avanza och Avanza Auto 2, alternativt köra aktiedelen för Mellanrisk hos Lysa och Räntedelen för Mellanrisk hos Avanza där med en kombination av Captors fonder. Anledningen till att jag överväger detta är att jag för Räntedelen hoppas få ett bättre alternativ :thinking:

Skulle gärna vilja höra ditt resonemang /åsikt i det senare @MattiasA90

1 gillning

Jag tycker det ser ut som bra portföljer! :slight_smile: Om jag redan hade dessa portföljer som du har så hade jag nog inte gjort några större förändringar.

3 gillningar

Någon som räknar med att gå över från get rich till stay rich under nästkommande år? Hur ser i så fall strategin ut?

3 gillningar

Efter en del slipning och velande så ser min portfölj på SHB ut så här inför 2024.
Inspiration är hämtad från @zino och Rational Reminder. En offenisv faktorbaserad allvädersportfölj med de begränsningar som finns på SHB.

Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen - Investeringsstrategier / Portföljer, allokering och fyra-hinkar-principen - RikaTillsammans Forumet

Fördelning
Aktiefonder (klimat: tillväxt, GLB)
Dimensional Fund Advisors Ltd World Equity Fund 26,45%
Dimensional Fund Advisors Ltd Global Targeted Value Fund 8,31%
Handelsbanken Global Momentum 9,07%
Storebrand Fonder Emerging Markets A SEK 3,78%
Aktiefonder (klimat: tillväxt, SWE)
Handelsbanken Sve 100 Indx Cri A1S 2,64%
Alcur Select 4,74%
Hedge/stil (klimat: deflation)
Lynx Asset Management AB Lynx Dynamic 10,00%
Alcur 5,00%
Långa räntefonder (klimat: deflation)
Captor Fund Management AB Captor Iris Bond A 10,00%
Korta räntefonder (klimat: recession)
Dimensional Fund Advisors Ltd Global Short Fixed Income Fund 5,00%
Sparkonto SEK En del torrt krut att hämta in vid ombalansering eller nedgång.
Guld (klimat: recession)
Fysiskt Guld 15,00%
Tillgångsfördelning
Andel aktier 55,00%
Andel hedge 15,00%
Andel korta räntor (GLB) 5,00%
Andel långa räntor (SWE) 10,00%
Andel guld 15,00%

Jag hade gärna haft flera tillgångsslag som VOL, långa utländska räntor, guld och råvaro ETC:er men tyvärr är SHB utbud begränsad. Belåning är inte heller möjlig då hade jag kunnat dra ner aktieexponeringen ytterligare.

@Zino @Alec m.fl. Jag tar tacksam emot feedback!

3 gillningar

Väldigt intressant portfölj, och kul att se vad som går att åstadkomma på SHB.

Jag gillar generellt dina val, framförallt i aktiedelen. Det jag är lite fundersam/nyfiken på är att du valt att ha med 2 st Alcur-fonder i portföljen. Skulle du vilja förklara resonemanget bakom dem?

Just hedgefonden Alcur har ju en extremt imponerande historik och riskjusterad avkastning, men jag litar inte på metodiken. Har inte läst på så noga, men förstått det som att den är en lång/kort aktiefond, där förvaltarna går lång enskilda aktier och kort stockholmsbörsen samtidigt, för att isolera alpha. Det har fungerat fantastiskt hittills, men vem vet när de gör ett dåligt bet?

Jag håller inte med om klassificeringen av Lynx och Alcur under “deflation”. I Lynx fall spelar det ingen roll vad marknadsklimatet är, så länge trenden är stark. Exempelvis presterade ju fonden fantastiskt under 2022, trots att det definitivt inte var deflation. Mer korrekt är att bara kalla dem för “hedge/stil” och se till att resten av portföljen redan är balanserad.

2 gillningar

Vid en snabb anblick hade jag förenklat aktiedelen och kört bara DFA WEF (innehåller redan EM, SCV och Momentum) och SEB Sverige index. Alcur vet jag inte ens vad det är, men gissar den inte tillför något revolutionerande.

Resten av innehaven (45%) hade jag nog siktat på att köra 20% Iris, 15% Lynx, 10% Guld, eller något liknande. Eller egentligen hade jag skippat guld helt och hållet, men är ju en smaksak.

Korta räntefonder tycker jag känns meningslöst att hålla, har hellre sparkonto.

4 gillningar

För evigt i get rich, så länge jag inte definierar ett monetärt mål. Känner inte ett behov av det heller faktiskt.
100% aktier, men bygger kassa när jag känner att det är strategiskt. Sedan anser jag inte att kalendern är en bra strategi för ändringar av strategi eller omviktning av min portfölj. Jag låter mig styras av mer reala faktorer, men följer också aktivt utvecklingen och bolagen för att det är intressant. För den som bara kikar in en gång om året är väl vilken dag som helst på året lika god att se över strategi och portfölj. Men jag tror inte vi hittar den typen av sparare i den här tråden? Det är kanske mer av hinkar-och-spadar-typen här skulle jag gissa…

… väljer ni själva att göra omviktning kring årsskiftet och varför gör ni det om ni gör det?

1 gillning

Jag gör omviktning/ombalansering när jag känner att det behövs. Sen vilken dag på året det är spelar ingen roll för mig.

1 gillning

Get rich fas här och kör på 100% aktier (bortsett från sparkonto för buffert).

Har valt en strategi av långsiktig placering i investmentbolag istället för fonder för att uppnå högre avkastning.

Just nu ligger fördelningen så här:

1. Investment AB spiltan 41,84%
  2. Investor 23,28%
  3. Lundbergföretagen 8,50%

Resterande är utspritt över andra investmentbolag samt några enstaka aktier så som tele2 och castellum.

Planen för 2024 är att fortsätta köpa i de investmentbolag som har låg värdering, därför kommer spiltan att fortsatt få stort fokus från mitt håll.

1 gillning

Get rich. Börjar snart slutrakan på 30-års-åldern. Med bostadsrätt, två barn och husbygge har jag/vi sparat av och till men typ tömt sparbössan vid köp av bostäder.

I juli i år tog vi oss dock i kragen och började räkna varenda krona på månadsbasis för att del se till att vi inte slösar, men främst för att försöka investera pengar också. Vi har gått från att kanske sporadiskt spara till en sparkvot på 28% i snitt.

Nu fördelat på:

Plus lite buffert och sparande till trädgård på ett sparkonto. Vårt nybygge saknar ännu trädgård och uppfart vilket lär kosta för oss 2024.

1 gillning

Så placeringar i investmentbolag har alltid högre avkastning än (index)fonder? :thinking:

Är i get rich. Investeringsportföljen som i mitt fall är skild från buffert, fastighetsportfölj och pensionsportfölj ser ut som följer.

Avanza Global 60%
Avanza Zero 10%
Plus småbolag Sverige 13%
Avanza EM 2 %
Xetra Gold 13 %
Likvid 2%

Tycker att årsskiftet och det relativa lugn som sänker sig i mellandagarna är ett bra tillfälle att fundera kring sitt sparande och göra ev. justeringar/ ombalanseringar. Mina tankar i nuläget säger att jag måste bestämma mig om EM 2 % gör varken till eller från. Tycker att det som på riktigt talar emot EM är det säkerhetspolitiska läget och de spänningar som finns där risken för att tillgångar kan förverkas har gått från minimal till reell. Det som talar för är att EM rent logiskt borde ha en större uppsida än mer mogna ekonomier. Sedan har jag börjat fundera på om småbolag ger det vi tror eller om det egentligen är Plus microbolag Sverige som jag borde köra. Det lutar nog åt en ombalansering/ strukturering till:

60 % Global
10 % EM
15 % Sverige småbolag/micro
15 % Guld

Men som sagt det är ett beslut för mellandagarna.

1 gillning

38 år och i “Get rich” fasen.

Efter inspiration från @Zino och den stora tråden om allvädersportföljen så har jag idag endast en portfölj som ser ut såhär:

20% Aktier:
Storebrand USA
Storebrand Europa
Storebrand Sverige

20% Statsobligationer:
Långa amerikanska (is04) ETF
Långa europeiska (is05) ETF
Captor Iris Bond

20% Realräntor:
Långa amerikanska (uimb) ETF
Långa europeiska (frc4) ETF
Danske Invest Globala Realräntor

20% Guld/Volatilitet:
Amundi Physical Gold (glda) ETF
WisdomTree Physical Gold hedged (gbse) ETF
Amundi Fds Volatil

20% Stil:
Lynx Dynamic
European Alliance RPM Evolving CTA
SEB Asset Selection

Alla poster är likaviktade och varje 20% sektion har en snittvolatilitet på ca 15%. Tänker att denna portfölj bara ska få tugga på och kanske snitta runt 5% per år eller så, med små svängningar. Utan panik och utan fomo.

Rebalansering kommer att ske varje kvartal och jag kommer att fylla på där det behövs vid varje löning.

Känner inget behov av högre risk såsom tillväxtmarknader, småbolag eller enskilda aktier.

Känns tillräckligt kul och spännande att bara fokusera på att “förvalta” denna framöver🙂

8 gillningar

Ja precis, investmentbolag har bättre riskjusterad avkastning och slår index med god marginal.
Ska dock tilläggas att detta såklart inte gäller samtliga investmentbolag.

Investor, industrivärden, lundberg, spiltan, latour är några favoriter för detta.

1 gillning

Har du någon källa du kan länka till som visar att detta gäller historiskt över lång tid?

Kommer att få ut ett arv, bara några hundratusen, under våren och tänker nog att de mesta av de pengarna åtminstone i början hamnar på ett sparkonto med skaplig ränta. Mitt sparande varje månad kommer istället att riktas om till mera aktier och mindre kontanter.

Fortfarande get rich men det känns lovande. Längtar till dagen då någon knäpper eller griper vår tids Hitler, alltså Putin. Det blir bra på många sätt, även ekonomiskt.

Elegant portfölj! Har du funderat kring att byta ut någon av CTA-fonderna mot carry (UEQV/UEQC)? Själv är jag inget fan av European Alliance CTA, eftersom avgiften blir obscent hög (senaste året 8,6% enligt Avanza) då fonden både tar ut egen förvaltningsavgift, och avgift från CTA-fonderna den allokerar i.

1 gillning