Din portfölj 2024 och är du i Get rich eller Stay rich?

Snyggt! Jag förstår att det har varit viktigt för dig med jämna siffror för att underlätta ombalansering. Din portfölj har dock blivit såpass avancerad i övrigt att jag inte förstår varför du utesluter:

  • Faktorviktade aktie-ETF:er
  • Företagsobligationer (jag hade bytt ut EM-räntorna mot Captor Aster HY)

Carry känns mindre viktigt än ovanstående i mina ögon, så jag har inga starka tankar kring om du väljer att ha med det eller ej, nu när European Alliance CTA är borta från stil-delen.

Nej :slightly_smiling_face: EUR-hedgeade varianter är mer kortsiktig spekulation i att EUR ska stärkas gentemot USD, inget jag rekommenderar även om jag själv syndat lite nu när dollarn varit så historiskt övervärderad.

2 gillningar

Get Rich

Majoritet krypto som ni ser (ca 67%?).
Men har också en dragon-portfolio, lite svenska aktier, globalindex, EM-index, och tillväxt/teknik.

Har inga planer på att göra några större förändingar från detta under 2024:

Snyggt och enkelt :+1:

1 gillning

Hej!
Istället för att starta en ny tråd.
Hur ser er lysa portfölj ut senaste åren och har ni kört på hållbar eller bred?
Jag har haft lysa i ett år nu och den hållbara har genererat betydligt bättre avkastning. Jag vet att LYSA påstår att vissa år så går bred bättre osv, men hur ser det ut senste 5 åren och hade ni rekommenderat att gå över till hållbar inför 2024?

Nu har jag personligen inte Lysa, men hade jag haft så hade jag valt bred. Jag är än sålänge inget fan av ESG eller hållbara fonder.

Du kan jämföra historisk avkastning på bred och hållbar här:

Get rich.
Har sparat och investerarat i princip bara100% Lf global index i 6 år och har nått ca 1.9mille. Fortsätter på inslagen väg 2024

3 gillningar

Verkar inte vara så många som räknar in kommande pension(er) i kalkylerna, åtminstone om man har svensk sådan. Kanske inte så konstigt om man är i början av yrkeskarriären, egenföretagare med låga inbetalningar eller jobbat utomlands men har man jobbat ett antal år i Sverige borde det väl vara aktuellt att ta med även dessa siffror. Oavsett om man funderar på några års RE eller avser jobba fram till riktåldern.

Eller är det kanske bara jag som kalkylerat även med med pensionen sedan man loggade in på minpension.se för första gången vid strax över fyllda 50?

Jag kalkylerar med pensionen och räknar med att leva på pension efter 65 men lägga till från eget sparande för att höja “pensionen”. Räknar med minst en miljon till extrapengar efter 65.

3 gillningar

Tack för svar🙂

Ja, mitt fokus har i första hand varit ombalansering, att man med en snabb överblick ska kunna se vart det bör fyllas på o.s.v. Därför vill jag helst ha alla sektioner lika stora. Sedan har jag kämpat en hel del med att få till volatilitetsviktningen. Jag valde till slut att bara ha matchande snittvolatilitet per sektion istället för att anpassa varje värdepappers enskilda allokering.

Problemet i min portfölj blir ju då att ex. guld som har runt 15 i volatilitet begränsar valet av värdepapper för de andra sektionerna. Därav att aktiedelen endast består av Storebrands indexfonder som råkade matcha i volatilitet.

Jag ska kika närmare på faktorviktade alternativ och se hur det blir👍

EM-räntorna hade jag med för att matcha aktierna, men jag är helt med på att få in globala HY här istället👍

Jag skippar euro-hedgade råvaror och guld🙂

Stort tack för feedbacken!

1 gillning

Jag räknar med att ta ut lite tjänstepension från 55 (vilket är nära nu), lägga på lite PPM från 64, och all pension (med tjänstepensionen lite utspridd i tiden) från 68. I alla steg får jag komplettera upp med det egna sparandet. Jag räknar med Excel, minpension, skattetabeller, egen konsumtionshistorik, superförsiktiga prognoser på värdeutveckling samt extra hängslen och livrem överallt.

Det är oväntat svårt att att ta steget ut ur arbetslivet, trots att viljan att göra det verkligen finns. Jag tror att jag egentligen borde klassa in mig i Stay Rich, men jag är för feg och beter mig fortfarande som om jag är i Get Rich.

4 gillningar

Jag räknar bara egen konsumtionshistorik och minpension.

Tycker att det är för kort tid för att jag ska behöva räkna på mera.

Jag är 47 och har väl minst 20 år kvar till pension elle åtminstone 15 år innan jag är FIRE. . Det kan hända mycket politiskt under den tiden och jag ser all pension utöver mitt eget sparande som en tre bonus men inget jag litar på att jag får

Självklart ska pensionen räknas med, den är ju en del av totalen.

Ja det är nog åt andra hållet att pensionen finns med i de flesta kalkyler. Utöver de som gör missen att dra åt the seduction of pessimism-hållet (läs Morgan Housel) och tror att det inte blir någon pension.

Har tre olika portföljer för lite olika ändamål, och tillsvidare efter mycket funderande och förhandlande med min inre psykopat har jag landat i att försöka hålla mig till strategin med dessa med kvartalsvis ombalansering:

Extra högrisk (TJP)
60% Avanza Global
30% Plus allabolag
10% Avanza EM

Högrisk (Barnspar)
47,5% Avanza global
20% Plus allabolag
7,5% Avanza EM
10% Lynx Dynamic
7,5% Captor Iris
7,5% Danske Invest globala realräntor

Mellanrisk (Huvuddelen av kapitalet)
27,5% Avanza global
15% Plus allabolag
7,5% Avanza EM
20% Lynx Dynamic
15% Captor Iris
15% Danske Invest globala realräntor

Är någonstans mittemellan get och stay rich.

5 gillningar

Jo, det trodde jag nog oxå men det är väldigt sällan någon här nämner det när man beskriver kalkylen. Vad jag sett iaf.

Gillar dessa skarpt! :+1:

2 gillningar

Buffert
100% sparkonto

Get rich-portföljen
78% AMF Småbolag
22% Storskogen

^ Nysparande 100% AMF Småbolag

Extra Pensionsportföljen
100% AMF Småbolag

85% Länsförsäkringar global
15 % spiltan investmentbolag

5 gillningar

Efter att ha läst på en del så är jag inne på följande allokering i räntedelen. Lyckas jag hitta en vol fond på SHB så kommer 10% från aktierna att läggas på det.
Syftet är att ha räntorna som komplement till övriga tillgångsslag och sparhorisonten är okänd.

A Högre duration
10% Iris
5% Swedbank Robur Realränta A (Danske bank finns ej tillgänglig på SHB)

B Kortare duration
10% Iris
10% AMF lång
5% Swedbank Robur Realränta A

A eller B?