Snyggt! Jag förstår att det har varit viktigt för dig med jämna siffror för att underlätta ombalansering. Din portfölj har dock blivit såpass avancerad i övrigt att jag inte förstår varför du utesluter:
Faktorviktade aktie-ETF:er
Företagsobligationer (jag hade bytt ut EM-räntorna mot Captor Aster HY)
Carry känns mindre viktigt än ovanstående i mina ögon, så jag har inga starka tankar kring om du väljer att ha med det eller ej, nu när European Alliance CTA är borta från stil-delen.
Nej EUR-hedgeade varianter är mer kortsiktig spekulation i att EUR ska stärkas gentemot USD, inget jag rekommenderar även om jag själv syndat lite nu när dollarn varit så historiskt övervärderad.
Hej!
Istället för att starta en ny tråd.
Hur ser er lysa portfölj ut senaste åren och har ni kört på hållbar eller bred?
Jag har haft lysa i ett år nu och den hållbara har genererat betydligt bättre avkastning. Jag vet att LYSA påstår att vissa år så går bred bättre osv, men hur ser det ut senste 5 åren och hade ni rekommenderat att gå över till hållbar inför 2024?
Verkar inte vara så många som räknar in kommande pension(er) i kalkylerna, åtminstone om man har svensk sådan. Kanske inte så konstigt om man är i början av yrkeskarriären, egenföretagare med låga inbetalningar eller jobbat utomlands men har man jobbat ett antal år i Sverige borde det väl vara aktuellt att ta med även dessa siffror. Oavsett om man funderar på några års RE eller avser jobba fram till riktåldern.
Eller är det kanske bara jag som kalkylerat även med med pensionen sedan man loggade in på minpension.se för första gången vid strax över fyllda 50?
Jag kalkylerar med pensionen och räknar med att leva på pension efter 65 men lägga till från eget sparande för att höja “pensionen”. Räknar med minst en miljon till extrapengar efter 65.
Ja, mitt fokus har i första hand varit ombalansering, att man med en snabb överblick ska kunna se vart det bör fyllas på o.s.v. Därför vill jag helst ha alla sektioner lika stora. Sedan har jag kämpat en hel del med att få till volatilitetsviktningen. Jag valde till slut att bara ha matchande snittvolatilitet per sektion istället för att anpassa varje värdepappers enskilda allokering.
Problemet i min portfölj blir ju då att ex. guld som har runt 15 i volatilitet begränsar valet av värdepapper för de andra sektionerna. Därav att aktiedelen endast består av Storebrands indexfonder som råkade matcha i volatilitet.
Jag ska kika närmare på faktorviktade alternativ och se hur det blir👍
EM-räntorna hade jag med för att matcha aktierna, men jag är helt med på att få in globala HY här istället👍
Jag räknar med att ta ut lite tjänstepension från 55 (vilket är nära nu), lägga på lite PPM från 64, och all pension (med tjänstepensionen lite utspridd i tiden) från 68. I alla steg får jag komplettera upp med det egna sparandet. Jag räknar med Excel, minpension, skattetabeller, egen konsumtionshistorik, superförsiktiga prognoser på värdeutveckling samt extra hängslen och livrem överallt.
Det är oväntat svårt att att ta steget ut ur arbetslivet, trots att viljan att göra det verkligen finns. Jag tror att jag egentligen borde klassa in mig i Stay Rich, men jag är för feg och beter mig fortfarande som om jag är i Get Rich.
Jag är 47 och har väl minst 20 år kvar till pension elle åtminstone 15 år innan jag är FIRE. . Det kan hända mycket politiskt under den tiden och jag ser all pension utöver mitt eget sparande som en tre bonus men inget jag litar på att jag får
Ja det är nog åt andra hållet att pensionen finns med i de flesta kalkyler. Utöver de som gör missen att dra åt the seduction of pessimism-hållet (läs Morgan Housel) och tror att det inte blir någon pension.
Har tre olika portföljer för lite olika ändamål, och tillsvidare efter mycket funderande och förhandlande med min inre psykopat har jag landat i att försöka hålla mig till strategin med dessa med kvartalsvis ombalansering:
Högrisk (Barnspar)
47,5% Avanza global
20% Plus allabolag
7,5% Avanza EM
10% Lynx Dynamic
7,5% Captor Iris
7,5% Danske Invest globala realräntor
Mellanrisk (Huvuddelen av kapitalet)
27,5% Avanza global
15% Plus allabolag
7,5% Avanza EM
20% Lynx Dynamic
15% Captor Iris
15% Danske Invest globala realräntor
Efter att ha läst på en del så är jag inne på följande allokering i räntedelen. Lyckas jag hitta en vol fond på SHB så kommer 10% från aktierna att läggas på det.
Syftet är att ha räntorna som komplement till övriga tillgångsslag och sparhorisonten är okänd.
A Högre duration
10% Iris
5% Swedbank Robur Realränta A (Danske bank finns ej tillgänglig på SHB)
B Kortare duration
10% Iris
10% AMF lång
5% Swedbank Robur Realränta A