Diskussion om balans i totala sparandet / ekonomi

Diskussion om balans i totala sparandet / ekonomi.

Så här ser min totala ekonomi ut. Vilka synpunkter kan man ha på det?

Här följer mer transparens än jag egentligen är bekväm med på nätet. Men annars får man ju inga bra svar på dessa frågor :slight_smile:

Familjesituation: 46 år. 3 barn. (varav en vuxen och påverkar inte ekonomin) Så 2 barn varannan vecka. (Skild)
Sambo. hyresrätt. ingen bil.

Stadig okej inkomst.

Månadsutgifter understiger inkomst med en bra bit.

Nedan anges månadsutgifter som “bas” och det avses då ett relativt för mig normalt, men sparsamt, liv.

Buffert: 6 månadsutgifter

En del är placerat på bankkonto med 1% ränta. För möjlighet till direkt åtkomst vid kortsiktigt behov / oväntade utgifter. Ca 2 månadsutgifter. Fungerar också som semestersparande.

En del hos Lysa (25% aktier och 75 % räntor) med motivet att ha en buffert som tillsammans med A-kassa gör att jag kan leva med oförändrade utgifter under ett år om jag blir arbetslös eller långtidssjuk. Motsvarar ca 4 månadsutgifter.

Tillsammans ca 6 månadsutgifter står som buffert.

“Mellan till hög risk”: (risken här kan man diskutera…) ca 18 månadsutgifter. (ex. bostadsrätten)

Jag har en större del, drygt hälften av mitt fria kapital, i en portfölj som startade som en RikaTillsammans inspirerad portfölj. Ursprungstanken var att motsvara Mellanrisk hinken.

Då var tanken att få ca 4% avkastning på denna del.

Men den är idag omgjord till en 60/40 portfölj med en passiv del i fysisktguld ETF (25%), silver (10%), räntor (5%).

Aktiedelen består dessutom till 17,5% av silver och guldgruvbolag via huvudsakligen AUAG Silverbulet (10%) resten (5,5%) är i en guldgruvfond och 2 ETFer.

Samt är denna portfölj belånad till hela 40%.

Förväntan är att ha en avkastning som är +10% närmsta åren. (räknar med hög monetär inflation).

MEN därmed är den inte längre en mellanrisk. Är väl risk som en 90/10 portfölj kanske.

Bakgrunden till ändringen och belåning var helt enkelt Corona. Jag tog chansen och spelade med risken att förlora. Det gick ganska okej. Ca 16% upp 2020.

I mellanrisk segmentet finns också en bostadsrätt som är belånad till ca 60-70% av värdet. Den är “uthyrd”, men inte för att tjäna pengar utan det är ett annat arrangemang. (Bor själv i hyresrätt) (Situationen innebär risk på annat sätt än om det vore eget boende. Men kostnaderna är noll. Och noll amortering i dagsläget.)

Passiv hink:

En mindre del som jag har full kontroll över ligger hos Lysa (90/10), vars syfte är att jag månadssparar i denna sedan ett år tillbaka, med tanken att det inte är en portfölj jag själv gör rätt eller felaktig satsning i avseende på placering. Denna del är dock försumbar i min totala ekonomi i nuläget.
En ansenlig del av mina mer eller mindre passiva investeringar utgörs av ITP2, PPM, annat mindre pensionssparande. (PPM har jag lagt upp med 70 relativt breda indexfonder och 25% mot guldgruvbolag och 5% infrastruktur)

I nuläget är den sammanvägda hinken motsvarande ca 7,5 årsutgifter.

Lekhink: ca 6 månadsutgifter

Därutöver finns en lekhink som utgör ca 6,5% av volymen på den passiva portföljen. Inte mer än att jag tycker det är okej om jag skulle förlora allt alltså.

Här finns en stor del silvergruvbolag via AUAG silverbullet (nästan 50%), några silverbolag i direkt ägande (15%), lite guld ETFer (2%), ca 15% småbolag och grön energi fonder samt resten direkt ägande av aktier i blandad kompott av vad jag tycker är kul att äga.

Denna del är belånad till ca 13%, mot 1,9 % ränta.

Lån: (summering)

Bostadsrätt om ca 60% av dess värde. (ingen amortering)

ca 40% på en 60/40 portfölj.

ca 13% på lekportföljen.

Inga övriga skulder.

Kommentarer:

Jag skulle kunna amortera bort 2/3 av bostadsrättslånet med mitt tillgängliga “fria” kapital från portföljerna ovan.

Belåningen i portföljerna är inte större än att jag kan hantera en 50% nedgång med mitt tillgängliga kapital. Dvs lånen på portföljerna är inte större än att jag kan betala av dem även efter en 50% nedgång på alla portföljer med mitt “fria” kapital.

Ser framtiden an med stark tro att vi är i en period med (monetär) inflation. Där lån kan anses billiga. Är dock inte väldigt glad i risk generellt sett.

Frågeställningen här är väl om jag ser ut att ha en rimlig balans i ekonomin som helhet?

Hej Jonas!

Skulle rakt av säga att du har bra koll på din ekonomi, klart man kan ändra lite små siffror här och där men det blir försumbart i hela ekonomin så inget att rota i riktigt tycker jag.

Känns som att du har kommit till den situationen i en privat ekonomi där det bara är att köra på och skicka in mer sparande i passiva hinken och sedan till konsumtion.

Snyggt jobbat, kör på! :slight_smile:

1 gillning