Ditcha smartphonen?

TS skriver:

Innan smartphone var det ju en nödvändighet att ta med bok till buss och tunnelbana. Att bara sitta i 20 min är ju ganska trist om det är den vanliga turen till jobbet eller så. Tunnelbanan ger ju inte världens möjlighet att se saker ut genom fönstret heller… och jag vill inte behöva sitta och glo på folk.

Idag tex satt det ett foodoora bud mittemot mig. Killen hade rakat halva skägget. Vi snackar vänstra sidan av ansiktet rakat, resten typ 3cm långt. Försov han sig? Slut på batteri på apparaten? Såna här svåra frågor tvingas jag brottas med om jag tvingas kolla upp från boken på tunnelbanan.

11 gillningar

Precis. Romanerna och tidningen som man läste på bussen förr bor i min telefon nu. Någon kan säkert se mig läsa och tänka ”oj, vad han fastnat i mobilen”, men själv är jag någonstans långt bort på ett omöjligt äventyr.

3 gillningar

Jag har funderat lite på det men BankID, parkering, navigation mm gör det rätt bökigt. Och meddelandetjänster, i princip ingen jag känner använder sms längre.

Funderade kring en dumbphone som får vara hotspot till en mindre surfplatta som inte alltid måste vara med men det är också lite bökigt och det finns inga med 5G.

1 gillning

BankID fungerar så vitt jag vet inte smärtfritt på iPad eftersom den inte har NFC och därför inte kan scanna in ID-kortet/passet. (Jag tror vissa banker kan lägga in det om man tar med plattan till bankkontoret.)

Menar du för att använda som vanligt ID?

BankID var inga problem på iPad sist jag hade en funkar bra på min Samsung nu.

Det diskuteras här:

Det går att ta ner ett Bank ID till enheten utan NFC om man har ett annat Mobilt Bank ID fortfarande aktivt och har GPS/bluetooth på båda enheterna, tror jag, men det kan skilja sig mellan olika banker med.

image

Jag har städat lite, tvinga mig inte att plocka fram dammsugaren igen!

5 gillningar

Så kan det vara, jag har godkänt de bankidna från telefonen.

1 gillning

Hur åker man kollektivt utan smarttelefon?

3 gillningar

Inom Västtrafik kan man ha fysiskt månadskort och blippa sitt bankkort för debitering av biljett. Är inte de sakerna standard?

Det funkar hos SL också.

SMS parkering brukar finnas och ibland att man kan använda bankkort.

1 gillning

Jag gillar idén. Viljestyrka i all ära, mobilerna många appar är ju designade för att hacka våra belöningssystem och hålla oss fastklistrade så länge som möjligt.

Men, det är mycket som blir bökigt utan mobil idag, så jag tror den lättaste lösningen är att göra som @axr föreslår. Ett tips är att göra skärmen svartvit, då blir den genast mindre attraktiv.

1 gillning

Jag tror inte mobilerna generellt är det, men vissa appar är det bevisligen.

Så en start är att undvika dem.

2 gillningar

Privatlivet är en sak men jag är troligen inte ensam om att ha ett jobb som kräver att jag har smartphone för att autentiera mig. Det allena gör det så vitt jag förstår i praktiken omöjligt för mig att skippa 100%. IT-avdelningen hade aldrig accepterat en speicallösning “för att jag ville skärm-banta”

2 gillningar

Jag testade för två år sen att vara utan smartphone i 8 månader. Köpte en billig knapptelefon. Jag var fed up på att vara slav under telefonen (0 självbehärskning). Jag har en padda där jag har bankid och diverse kul appar, som jag kunde göra bankärenden osv på. Det var en oerhört befrielse att vara utan den smarta telefonen. Verkligen.

Fördelarna var många men vägde inte upp nackdelarna. Första veckan köpte jag en hederlig mp3-spelare för att kompensera för musiktjänst.

Som många skrivit är samhället uppbyggt för att alla har en smartphone. Swish, parkering etc gick ju inte. Jag klarade 8 månader. Gör som andra skrivit, gör din smarta telefon dum. Det har jag gjort. Men jag har kvar knapptelfonen om andan faller på igen.

6 gillningar

Jag är troligen en av de extremt få här i Sverige så sent som i slutet av november förra året fortfarande enbart använde gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler. Typ gamla NOKIA 3310 som ni säkert alla minns.

Men funkade de här mobilerna tom till Mr James Bond så skulle de väl även kunna användas av mig. Bytte väl batteri i dom någon gång under de dryga 20 år de var i min tjänst. Men finns det något jag är otroligt irriterad över så är det när prylar går sönder. För mig är det optimala att prylarna kan hålla årtionde efter årtionde och helst vara lika fräscha och fina efter 30 års användande.
Det har inget med snålhet att göra utan snarare med ren jävla slöhet. Jag är för slö för att lägga ner energi på att hålla på att reparera och fajtas med tillverkarna.

Fram till månadsskiftet nov/dec förra året (2025) så hade jag bl a ett halvdussin gamla 2G telefoner som jag enbart använde till inloggningskoder till olika banker vad beträffade BankID för att sköta mina aktie- och fondkonton. Men iom att Post- och telestyrelsen…

…gick ut med att alla 2G och 3G mobiler, och tom många nyare 4G mobiler, plötsligt skulle upphöra att fungera??? iom ingången av dec -25 (förutom telefoner som använde sig av Telias mobilmaster) så flyttade jag över alla SIM-korten från mina gamla mobiltelefoner till ett gäng tablets dvs Samsung surfplattor med 4G anslutning som jag hade liggandes. Så var det problemet löst.

Köpte faktiskt min första smartphone veckan innan Black Week i slutet av förra året. Det blev en XIAOMI REDMI NOTE 13 5G. Höll på i flera timmar att radera uppåt hundratalet av bloatwares och malwares i den där förbannade mobilen. Trist att man inte kan avinstallera ANDROID och istället köra på MS Win 10 Pro på Xiaomi mobilen. :grinning_face:

Men i vart fall till TS - visst kan du skippa smartphonen och gå över till vanlig tryckknappstelefon. Som dessutom är betydligt mer robusta är vad dagens skittelefoner är. Hör av dig i tråden så ska jag lägga upp några länkar till några hyfsade mobiltelefoner som faktiskt gör skäl för namnet. Smartphones för mig är egentligen bara leksaker för ej läs- och skrivkunniga barn samt för vuxna som inte har intelligens för att behärska en dator - PC eller MAC! :laughing:

Cheers… JvA :star_struck:

Ge gärna tips på små och behändiga dumma telefoner.

Var inne på att skaffa denna för ett par år sen. Ser att de kommit med ny modell.