Håller med, legacy-spel är spännande!
Min brädspelsgrupp började med SeaFall, och vi är alla överens om att det utan vidare är det bästa legacy-spel vi spelat. Tyvärr har det fått lite låga recensioner då reglerna är lite knepiga ibland (åas går det att hitta spelet billigt därför!), men när man väl kommer över det så är core-gameplayet och framför allt legacy-delarna absolut top tier (svårt att beskriva utan spoilers). Har man några vänner som är okej att traggla regler i början så rekomenderar jag det mycket starkt.
Har aldrig fått samma känsla av andra legacy-spel (t.ex. Aeon’s End Legacy (kul, men mekaniskt enkelt och ingen riktig legacy-känsla) eller Charterstone (…småtråkigt gameplay, ok legacy-features)).
Mina favoritspel är nog,
- Dominion - Väldigt kul med rätt expansioner
- Bang! - Passar bra med öl
- King of Tokyo - Perfekt mängd regler för nybörjare, och tillräckligt mycket slump för att vara kul för både nybörjare och erfarna
- Magic: The Gathering - Har tagit över nästan alla brädspelsgrupper jag varit med om… Så mycket frihet och spännande interaktioner som inte sker i något annat brädspel, tillsammans med superkomplexa men konsekventa regler gör att jag förstår varför det är superpopulärt även 28 år senare. Tyvärr svårt att introducera nya till, men blir ni inbjudna till att spela så rekommenderar jag starkt att följa med.