Hej har bestämt mig för att bli åtminstonde en skaplig schackspelare. Kan ni tipsa ok hemsidor, program eller appar där man inte bara kan spela utan även få lektioner,lösa problem etc. Boktips uppskattas naturligvis med!
Spelade en del om barn och ung tonåring men tänker ändå på mig som nybörjare.
Var börjar man i sina schackstudier och sitt tränande?
Kör du med en eller två tärningar?
En bra länk: https://schack.se/
Antar att det är nybörjar skämt?![]()
Tack för länken iallfall ![]()
![]()
Daniel Naroditsky är en GM och elitschackspelare (rankad #9 i USA) som gör riktigt pedagogiska
och underhållande videoserier på Youtube. Kan varmt rekommendera dem! Speciellt de videos där han börjar på låg rating och arbetar sig uppåt.
Utöver det så kan jag rekommendera att göra för vana att lösa några pussel på någon av de stora sidorna (chess.com eller lichess) dagligen för att bli van med att se mönster instinktivt. Föredra att inte göra fel än att lösa dem fort.
Började nyligen igen jag med! Appen Chess, som är chess.com är absolut bäst. Där går det att analysera sina spel samt öva tekniska drag.
Sätt gärna 5-minuters spel så får du mängdträning. Säg till när du kommer över 500 i rankning för där har jag fastnat och behöver tips. Lycka till!
Tack för tipset och willl do ![]()
![]()
Chess.com är ett mycket bra tips. Själv spelat där sedan 2014. Lichess är egentligen bättre då du får analysverktyget gratis. Själv föredrar jag Chess.com app då du får en analys per dag, vilket räcker rätt fint.
Spela matcher med längre betänketid för att utvecklas och hinna tänka igenom drag. Gärna 30minuters matcher. Gå igenom matcherna efteråt och se hur du kunde agerat annorlunda.
Kör blitz på skoj, men var beredd på fler misstag och längre utvecklingskurva
Några grundregler:
Försvara mitten. Använd bönder minimalt i början, Skydda kungen så snabbt du kan, Om du leder i matchen är det ok att förenkla spelet, aldrig annars. Lär dig en passant. Kör bara på en öppning i början och lär dig den ordentligt.
Magnus Carlsen, Hikaru, Gotham chess är några som jag tyckt var bra på youtube. Även serien ”climbing the rating Ladder”
Det går även att ladda ner matcher på chess.com och ladda upp dem i lichess analysverktyg för att analysera fler matcher gratis om man vill.
Jag betalade dock på chess.com för att ha allt på ett ställe med trevligare gränssnitt.
Mitt bästa tips är att hitta en lokal klubb - ofta får man då tillgång till träningar och inbjudan till turneringar på rätt nivå. Kika här Klubbar - Sveriges Schackförbund ![]()
![]()
Tack för all fina tips. Laddat ner chess.com appen nu och hunnit sitta några timmar ![]()
Rekommenderar GothamChess @ Youtube som är både rolig och pedagogisk.
Och hans bok för nybörjare är också bra: How to Win at Chess: The Ultimate Guide for Beginners and Beyond
I öppningarna hjälper det att förstå den “gyllene positionen”. Detta är den position man skulle välja om ens motståndare tillät en.
I verkligheten kommer såklart våra motståndare att hindra oss från att spela denna “perfekta” öppning, men det är väl värt att ha denna gyllene position i bakhuvudet.
Som nybörjare bör man också lära sig att försvara sig mot scholars mate, vilket är ett av de snabbaste och vanligaste nybörjarmisstagen.
Jag har spelat i ca 25 år, började på klubb för 22 år sedan. I min erfarenhet lär man sig mest av att:
- Spela matcher, gärna med längre betänketid så att du hinner tänka igenom varför du gör respektive drag och inte bara slänger iväg något pga ont om tid. Minst 10 min betänketid. Spendera lite tid efter varje parti för att se vad du gjorde bra och vad som gick fel, så kan du ta med det till framtida parti. Försök att inte använda datorn direkt. Men om du gör det försök förstå VARFÖR datorn vill att spelar ett specifikt drag (inte alltid så lätt att förstå). Ofta har ett parti 2-3 kritiska lägen som avgör partiet.
- strunta i öppningar i början och följ istället öppningspriciper, så som i inlägget ovan. Jag har först börjat studera öppningar mer ordentligt nu när jag har 1900 i ELO
- För vissa passar mer strategiskt spel, för andra mer attackerande, men oavsett måste du ha viss baskunskap av “taktik”. Puzzle rush eller problemlösning är bra träning för detta.
- Lär dig de mest basala bodeslutspelen (kung och bonde mot kung) och matt med ett och två torn och kung, och matt med dam och kung.
- Ha kul! (spela blixt, lär dig nån dum öppning, titta på GothamChess på youtube varje frukost etc etc.)
Man behöver inte spela på klubb för att bli bra, men det har sin charm att sitta mitt emot sin motståndare. Jag har en kompis som nått 17-1800 ELO bara genom youtube och lichess (lurade honom till klubben i höstas
.
Mina stora steg tog jag när jag började plugga mer problem/taktik och lite slutspel, samt spelade mer partier med längre betänketid (1-2h över brädet). Tog ett skutt från 1300 till 1700 ganska snabbt då efter att ha stampat vid 1300 ett bra tag.
Absolut! Jag tog upp schackspelande på litet mer regelbunden basis under förra året, nybörjare. Har liksom du tidigare enbart spelat som liten i skolan & biblioteket
Har väl alltid tyckt att brädspelet fascinerat mig, men inte blivit något mer än så.
Närj ag började så registrerade jag mig på chesscom, men gled senare över till lichess pga att gillar det enkla gränssnittet, gratis och för att stötta opensource-projekt.
Tidigare inlägg har kommet med bra tips. Extremt mycket resurser finns på youtube, exempelvis gothamchess (också införskaffat hans nyutgivna bok som nämndes tidigare i tråden), anna cramling, eric rosen, chessbrah (rekommenderar chess habits playlist) är bara några trevliga kanaler att kika på.
Och för alla som tycker att lichess ser dåligt ut kan man alltid ladda ner ett tillägg om man rullar på chrome/edge eller firefox, tillägget heter prettier lichess (https://prettierlichess.github.io/)
Kör gärna korrespondens eller utmaning om någon är sugen (lichess 1100 blitz/1600 rapid)
Tack återigen för alla tips. Suttit många timmar idag och löst problem, tagit lektioner och spelat matcher. Kul med rankingpoängen man får och att det ändras efter varje match.
Kravlade mig precis över 500 ![]()
Hoppas motivationen håller i sig. Skynda långsamt
.
Funderat nyligen på att göra ett nytt försök (igen
) att bli någorlunda skaplig…
Kul tråd. Tack för alla tips, de fick även mig att börja spela schack ![]()
1,5 vecka in har jag nu fastnat på min första platå på runt 800 i rating. Märker att det är dags att börja studera öppningar. Ligger alltför ofta efter när öppnimgsfasen är över, framförallt när jag spelar schack.
Löser problem som appen uppskattar till rating runt 1500 skapligt enkelt och uppskattar också att jag oftast är starkare än motståndet i både middle och endgame.
Förbaskat kul det här och det var längesedan jag fastande gör något nytt som jag gjort nu.
Tack igen för de tips och råd som getts.![]()