På senare tid har jag blivit sugen på att börja spela golf. Men golf känns spontant som en väldigt dyr hobby. Därför tänkte jag fråga forumet ifall ni har några tips för att göra den mindre dyr att hålla på med.
En sak som stör mig är det här att behöva betala för att slå mycket på drivning range. Jag tänker att det är viktigt med volym om man ska bli bra på något så att behöva betala per boll känns lite surt om man vill träna mycket.
Närspel kan man ju öva enklare och gratis vad jag har förstått det som.
Jag skulle vilja spela relativt ofta, minst en gång i veckan och jag bor i en förort norr om Stockholm.
Har ni några bra tips på hur man spelar golf på låg budget?
Fundera på hur många rundor du kommer spela på din hemmaklubb under en säsong. För att ett fullvärdigt medlemskap ska vara värt det behöver du spela kanske 15 18-håls rundor (här får man såklart räkna och det är olika från klubb till klubb). Annars är det billigare att vara medlem på en “brevlådeklubb” och betala greenfees när man väl spelar. Framförallt om du har friskvårdsbidrag på ditt jobb då man numera får använda det till greenfees. Finns också “Golfhäftet” (verkar ha bytt namn till Golfamore nu). Spela golf till halv geenfee med Golfamore! för en viss summa så betalar du bara halv greenfee en gång per år per bana. Så spelar man 2+ rundor på banor som är med där så har man tjänat in det. Bra om man vill spela på olika banor.
De flesta klubbar har “rangekort” du kan köpa och det brukar betala av sig snabbt. Finns olika varianter. Vissa har rabatt när du laddar på kortet så att det blir billigare per spann medan vissa har att du får obgränsat med bollar för en viss summa (detta kanske inte är så vanligt längre).
Att närspelsträningen är gratis är väl nästan sant. De flesta klubbar brukar ha att man behöver vara medlem för att få använda närspelsträningsytorna. Eller att man är gäst som betalat greenfee.
En annan dyr post är ju utrustning. Som nybörjare behöver du absolut inte 14 klubbor direkt utan kolla på ett järnset, en driver, en wedge och kanske en fairwaywood. Finns väldigt mycket begagnade golf-klubbor ute på olika säljsajter. Om du har aldrig har spelat innan så köp ett billigare set och testa om det är något för dig. Tycker du om det kan du uppgradera allt eftersom.
Fall inte heller in i fällan att spela med Pro V1-bollar som nybörjare. Blir dyrt rätt snabbt när bollarna kostar 50kr st. Välj en billigare boll men spela med samma bollar hela tiden.
Har du aldrig spelat innan så skulle jag säga att det också är värt att ta 2-3 lektioner med en tränare för att få in en vettig sving och uppställning. Är rätt onödigt att stå och nöta på rangen och träna in dåliga vanor för att man inte vet hur man ska göra.
Kan tilläggas att på sensommar/höst kan du ibland hitta erbjudande som Nybörjarkurs + medlemsskap resten av året för 2 000 kr. Ett alldeles utmärkt sätt att bekanta sig med sporten.
Vill starkt understryka att man blir inte en bättre spelare av att köpa dyra bollar. De är oftast alldeles för hårda för en nybörjare med en långsam sving.
En budgetvänlig sak är att lära sig slå rakt. Då slipper man leta boll i skogen, och spela bort flera per runda. Ett annat tips är att leta boll just där folk ofta slår bort dem. Många är för bekväma för att leta och slår istället ut en ny.
Köp ingen driver som nybörjare. En ”trä-femma” funkar mycket bättre i början. Sparar också många bortslagna bollar. Köp begagnad utrustning eller köp från golfklubben i slutet av säsongen. Demoklubbor brukar säljas ut till halva priset. Bollar till range-träning har jag inget budgettips på (men när bollmaskinen är tom får man själv plocka på fältet). Och gå en kurs!
Lycka till! Golf är roligt.
Mina bästa tips av att själv ha börjat spela golf förra året (2022) är dessa:
Köp klubbor begagnade. Jag köpte ett järnset (3k - 10 år gamla) och driver (1.5k - 2 år) och FW5 (1.5k - typ ny).
Köp bollar begagnade. Satsa på att hitta nån tomte på blocket som säljer bollar för typ 2-5 kr styck.
Gör en kalkyl på hur många gånger du realistiskt kommer att spela på nån bana. Jag gjorde så att jag körde på green fee denna säsong men jag har halvvägs spelat 19 rundor. Så jag har ju spelat fler gånger än vad jag hade räknat med. Dels p.g.a att min sambo också blivit intresserad och hänger på. Men nu har Golfstar en deal att man får spela året ut på 2024-års medlemskap. De har många banor på norra sidan Stockholm vilket är trevligt för min del.
Träna på en range. Gärna med data/tracking till dina slag så du ser hur långt de går/skruv/startvinkel. Det är mycket enklare att förstå vad man gör för fel/rätt med bra feedback. Dessutom roliga att köra spellägen när man tränar. Typ en range som har Toptracer/Trackman/simulator.
Hitta bra youtube-lektioner som du lär dig teorin för hur du ska svinga. Då har du lättare att ta in info från en tränare om du väljer att gå den rutten.
Bonustips är väl att söka jobb på ett företag som sysslar med golf som råkar ha en simulator på kontoret eller gratis bollar på range. Men det är lite väl nischat tips. Jag har själv spenderat 204h på range/simulator på kontoret med 12k bollar slagna och sänkt handicap från 54 till 17. Håller dessutom med om att kvantitet är viktigt för att kalibrera in sig för att få bra känsla för sina längder.
Toppar du putting och närspelet så har du kommit rejält långt, och när jag spelade golf (för många år sedan) så var putting-green gratis, och närspel kunde man också öva fokuserat om man hade många bollar och gick tider när banan var övergiven.
Sedan gäller det att ta låg risk/inte maxa utslagen, så att man bara kommer tillräckligt nära för att utnyttja sitt starka inspel och puttingen.
Som unge puttade jag i två månader först första året, när jag väntade på att skaffa halvårsmedlemskap 1 Juli. Ångrade aldrig att jag råkade öva galet många timmar på puttingen innan jag kom igång
Nu spelar jag ej själv golf har dock tränat en del hockey och då jag lärde mig skjuta riktigt bra så stod jag på tomten och nötte skott.
Byggde upp en egen liten bana med kreativa lösningar
Tänker att det borde finnas en liknande lösning för golf men då kanske ett nät man kan spänna upp som fångar in bollen?
Hade en period då jag slog mycket golf hemma när jag var yngre jag köpte typ golfbollar som såg ut som små innebandybollar man kundr öva med typ detta var mer för finlir men ändå
Testade googla är bara o söka träningsbollar golf så får man upp dom
Så kan man variera lite
Har ni några bra tips på hur man spelar golf på låg budget?
Annars är nog den dyraste delen av spelet spelrätt/medlemskap eftersom det ackumulerar sig över tid. Att köpa utrustning för 30k kan verka dyrt men det kan räcka i flera år/decennier medan en årsavgift på 10k varje år blir ju mycket pengar över tid. Jag tänker mig då att sänka den totala kostnaden över tid blir nog att hitta en billig klubb att vara med i och bara spela den banan. Finns några mindre runt Stockholm som har billigare medlemskap. Spelar du där ofta utnyttjar du årsavgiften mer och det blir billigare per gång på så sätt.
995kr x 20 år = 19 900 kr
9800kr x 20 år + avg = 250 000 kr
Köpa bollar för 3 kr styck eller 50 kr styck:
Vi räknar på att man snittar 2 och 6 bollar per runda i 20 års tid och spelar dina 2 ggr i veckan under ett halvår.
3kr x 2 bollar x 2 ggr/veckan x 6 mån x 20 år = 5 760 kr
3kr x 6 bollar x 2 ggr/veckan x 6 mån x 20 år = 17 280 kr
50kr x 2 bollar x 2 ggr/veckan x 6 mån x 20 år = 96 000 kr
50kr x 6 bollar x 2 ggr/veckan x 6 mån x 20 år = 288 000 kr
Så med denna analys så är då svaret att antingen nöja sig med en 9-hålsbana eller bara spela på vardagar kan vara den mest ekonomisk gynnsamma valet i längden med billiga begagnade bollar. Eller spela varje dag och rättfärdiga det.
För att träna, skaffa en egen träningshink med bollar. Kanske finns det en yta på golfklubben för träningen med egna bollar alternativt någon annan yta i närheten där du bor där du kan nöta in slagen. Om slagen är nära målet blir dessutom enklare att samla ihop bollarna inför nästa omgång, som motivation. I ungdomens dagar letade vi bollar i ruff och vattenhinder. Dom som inte höll toppklass hamnade i övningshinken. I stort sätt gratis träning så många timmar man orkar och har tid.
Någon nämde Ulriksdals gk. Jag var med där förra året och det var mycket prisvärt. Full medlem för 995 per år och spela så mycket man vill och dessutom ingår två fria spel på Arlanda Stad Nya Banan, 18-hålare. Ulriksdals 9-håls bana är tillräckligt bra för medelgolfare. På Ulriksdal behövs inget grönt kort men Arlanda kräver det. När Du går med en kompis eller vem som helst och klarar 54 poäng är praktikprovet klart. Den teoretiska delen är gratis på Min Golf. Bollar hittar man alltid och träna kan man göra med plastbollar på en gräsplätt. Det blir ungefär samma känsla när man träffar rätt. Utrustning som köps på typ blocket duger gott. Lektioner i början borde man ta för att inte träna felaktigt, det blir svårare att ändra efteråt. Någon kompis kan säkert ge råd. Lycka till!
Handskar är en till förbrukningsvara. När du ser en kampanj eller bra rea så köp på dig ett par stycken så slipper du betala fullpris när du väl behöver byta.
Ett annat tips är att kolla med din arbetsgivare, en hel del företag låter golf ingå i friskvård och har ofta en golfklubb där du kan få bra tider. Det gäller såklart inte alla arbetsgivare men vi har det (och jag spelar inte golf)