Drar igång denna tråden igen.
Jag har precis gått min första golflektion och blev lite biten. Tänkte att det är värt att köpa sig ett eget set och börja öva.
Hur vet jag vilka som är bra för mig som nybörjare?
Jag bryr mig inte om märket eller hur gamla de är. Men vill inte heller ge mig själv nackdelen av att börja med onödigt svårspelade klubbor.
Och var köper man ett set begagnade klubbor bäst? Är det blocket och marketplace som gäller? Eller finns det bra butiker för begagnade klubbor? Tänker att en välsorterad begagnatbutik borde kunna hjälpa mig välja. Har sett youtubers gå omkring i långa gångar med begagnade klubbor, men vet inte om det finns i Sverige.
Det är ingen rocket science direkt. Finns mängder av bra klubbor på Blocket/Marketplace. Du kan köpa i princip vad som helst från etablerade tillverkare Ping, Cobra, Callaway, Titleist, WIlson mfl. Är de mindre än 10 år gamla så blir det bra.
Gärna cavity back-järn med låg tyngdpunkt i början. Fina kromade bladklubbor kan komma senare om andan faller på
Har inte så bra koll på vad de andra skrivit men jag började i juni förra året.
Bag - köp begagnad på blocket/marketplace
Klubbor - FRAMFÖRALLT här kan du fynda! Många är prylgalna inom golf och säljer sina efter ett år. Jag köpte ett fint apex 21 sett som kostar 13k för 5k. De var som nya, inte en scratch.
Kläder, i skåne finns två outleter, finns det någon nära dig?
Skor - köp billigt, behövs absolut inga dyra.
Bollar etc. Du kan faktiskt köpa nya men köp de billigaste för 199. Du kommer inte märka skillnad och ändå slå bort många.
Är det något du ska lägga pengar på är det inte att slå på en syntetmatta på rangen. Absolut att den kan träna din sving och ge dig lite självförtroende, men det är en illusion att alla dom tusentals bollarna kommer konverteras till något nämnvärt ute på banan. The real magic ligger i att ta lektioner. Om det så kostar 3-4k är det de mest välspenderade pengarna du kan lägga för att både spara pengar i långa loppet och få ut mer av golfen. Önskar att jag fattade det tidigare.
En annan grej, underskatta inte att träna chipping och framförallt puttningen. Varför kan enkelt räknas ut när man summerar de olika slagen under en runda. Och skit i youtube, på riktigt, även det är en enorm illusion som blev tydlig för mig när jag väl hade tagit min första lektion. Absolut att man ska kolla calle deman, grant horvat och rick shiels, men det är bara för nöje och inget annat. En bättre golfare blir du genom lektionerna och att lära känna dig själv ute på banan. Önskar lycka till med spelandet, fantastisk sport
Tack. Ja jag tog min första lektion i helgen. Och jösses vilken skillnad. Min tanke är att jag nog behöver alla 3. Lektioner varvat med rangenötning så att det jag lärt mig sitter, och spel där jag använder det.
Ska iväg och kolla på ett set klubbor ikväll med. Så snart är man igång på riktigt.
Sen kan jag öva kortchipande hemma på gräsmattan om kvällarna.
En gammal järnsjua räcker till precis allt. Ta i lite så kommer du lätt 150-200m. Slår du löst med baksidan funkar den som putter.
För att slippa trängas på rangen kan du borra och limma fast en ögla i en boll. Sedan fäster du den i ett kastspö. Då kan du träna i trädgården eller på en åker - med en enda boll.
Vissa ställen har kortare banor med 6-9 hål om man vill hinna öva lite oftare.
Absolut bästa rådet, tog mig till singelhandicap snabbare än något annat! En chip (eller putt) på några meter är lika mycket värt på scorekortet som en drive på 250 meter…
Vad gäller utrustning håller jag med om att köpa utsustning från förra eller förrförra året. Brukar reas ut på hösten med 40% mot nypris! Eller ännu billigare på blocket och liknande siter.
Skor och övriga kläder handlar bara (som i övriga livet…) om vad andra skall tycka. Funkar lika bra med vanliga träningsskor med bra mönster under så man inte halkar. Använder själv vattenavvisande träningsskor när det är blött och vanliga lätta ventilerade diton när det är torrt och varmt. Använder dessa till allt annat också även utanför golfbanan.
Kläderna man redan har i garderoben funkar precis lika bra som dyra märkeskläder i golfshopen. Och en keps man köper på nätet utan logga från Nike eller Ping kostar ingenting jämförelsevis…
Vill man inte betala 50 kr för en golfboll räcker det med att gå i kanten på banan och hålla ögonen öppna på vägen fram till sin egen boll så hittar man hur många bortslagna bollar som helst. Inte sällan går man ifrån en runda med fler bollar än man hade när man startade!
Tack för tipsen. Köpte just en hel bag med ping-klubbor begagnat av en som lagt av. När jag sa att jag var helt ny på det här skickade han med en kasse bollar och peggar, med kommentaren: Då lär du behöva det här också… Ta den här handsken med, den borde passa dig.
Mycket roligare än någon butikssäljare som försöker sälja på en allt extra.
Så nu är det bara att ge sig ut och svinga. Ska nog chippa lite på rangen först ändå. Så jag jag inte råkar skjuta ut nåt fönster eller mata grannens hund med bollar.