Jag tycker det här är väldigt intressant, även om diskussionen tog en annan riktning än vad jag från början hade tänkt på!
Men om man vill investera i motsv. VIX men alternativen är för dåliga, finns det andra sätt att hitta tillgångar som kan gynnas av volatilitet? Jag återkommer till en tanke längre ner…
Det jag var intresserad av från början var ju också huruvida de tillgångsslag vi redan har med i modellportföljerna förhåller sig till varandra vid en högre volatilitet, om det finns någon sådan skala som är bra och praktiskt tillämpbar? Vad händer med de olika tillgångsslagen när volatiliteten i ett ökar? Är det det klassiska att folk söker säkerhet i guld och ibland obligationer när det svänger för mycket på aktiemarknaden? Hur mycket data finns det som stödjer att folk söker sig till tillgångar med längre volatilitet vid de tillfällena? Och slutklämmen som jag var ute efter - Bör man ta mer hänsyn till ens portföljs tillgångars volatilitet när man ombalanserar mellan tillångsslagen inför 2021?
Tanken som jag nämnde ovan, som troligen är helt fel men som jag fortfarande tycker är intressant och därför värd att lyfta:
Att hitta något som tjänar på volatilitet innebär ju, så vitt jag har förstått, att man vill hitta något som tjänar på när andra köper och säljer mycket på marknaden - MEN som inte kostar för mycket vid lägre volatilitet? Tittar man t.ex. Avanza som, mig veterligen, har courtage från när folk köper och säljer som sin största inkomstström - skulle inte detta kunna vara ett alternativ? Det är här jag kan ha helt fel när jag tänker men om Avanzas vinster ökar vid hög volitilitet skulle inte då vara rimligt att anta att deras aktie också skulle kunna öka i pris i samband med detta? Även om det skulle kunna vara en viss naturlig fördröjning?
Som sagt jag har troligen helt fel när jag tänker här. Men jag tycker tanken är intressant iallafall så jag vill gärna höra vid ni andra tror/tycker.