Diversifiera i volatilitet (VIX) - Tankar efter avsnitten om Taleb och "Dragon Portfolio"

Hej!

De senaste månaderna har jag funderat mycket kring avsnitten gällande Nasim Talebs böcker samt “Dragon Portfolio”…

Jag skulle vara intresserad av eran syn gällande diversifiering av volatilitet i en portfölj?

Jag upplever att vi ofta pratar om diversifiering inom ett tillgångsslag och även mellan olika tillgångsslag, men många tillgångsslag är “long short-volatility” om ni förstår vad jag menar. Dvs att i bästa fall kanske man sitter på en portfölj med 95% som “mår bäst” när det är låg volatilitet i marknaden medan vi bara har 5% som klarar av/presterar bäst i en marknad med hög volatilitet.

Har ni några förslag eller bara generella tankar på hur man bör hantera eller förhålla sig till detta?

Har tidigare tittat på dessa som ev komplement till en portfölj:

Amundi Fds Volatil Wld A USD C
Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhcd Roll UCITS ETF C-E

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar…

Mvh,
Jonathan

2 gillningar

Jag tror absolut på det som ett tillgångslag. Problemet är att det faller på implementationen, det är jättesvårt att sätta in det i ens portfölj. De två fonderna som du länkar till är de två fonderna som kommer närmast, men de är ändå långt ifrån en optimal konstruktion. Man förlorar nämligen väldigt mycket i avgift och i förluster när dessa “rullar” de underliggande optionerna mot indexet. De fungerar för spekulation på korta tidsperioder, men inte att ha dem i en portfölj som en hedge över säg 10 år. Då förlorar de sin funktion.

Om man ska göra det som i Dragon Portfolio-artikeln så måste man mer eller mindre vara en professionell aktör som gör det själv. Jag hittar tyvärr inte länkarna, men om du googlar på Dragon Portfolio så finns det några amerikanska poddar som diskuterar just VIX och Chris Coles konstruktion av Dragon Portfolio och varför dessa fonder inte fungerar.

Om du hittar dem, posta gärna länkarna för jag var dum nog att inte spara dem när jag lyssnade på dem (var på lekplats med yngsta dottern :man_facepalming:)

3 gillningar

Absolut! Har du/ni andra tankar på hur man kan/bör diversifiera inom volatilitet i en portfölj utan att lägga till en produkt som de två ovan? Kan man göra något med de befintliga modell-portföljerna alt. finns det något tillgångslag som jag inte har tänkt på?

Tacksam för svar!!

Även jag har börjat intressera mig för diversifiering. Speciellt i dagens ränteläge där räntor, som senaste 50(?) åren har varit en risk free return istället är en return free risk.

Om man tittar på ex. råvaror så känns learning curve väldigt brant då många handlas med olika typer av komplicerade instrument. Dessutom är begreppet råvaror extremt brett och sträcker sig allt ifrån koppar och olja till apelsin juice (hittade ett råvaruindex för det på SHBs hemsida :smile:)

Fastigheter är ett annat sätt men känns också rätt klurigt att göra på ett enkelt sätt. Vet att en del investerar i REITS men har inte satt mig in i hur det fungerar. Tessin eller fastighetsaktiefonder är även alternativ men är inte helt hundra på ifall det är ett bra alternativ.

Det är lite samma problem med REITs, när jag kollade upp det förra året så fanns det nästan inga REIT:s tillgängliga för oss småsparare att köpa. Att köra Tessin är INTE samma sak, det är alldeles för smalt, alldeles för hög risk för att det exploderar och alldeles för lite underliggande tillgångar.

Det som finns i REIT-området är väl följande

Har inte undersökt dessa närmare.

Jag hittade detta på nätet om att diversifiera med volatilitet: All season portfolio with VIX. Han påstår bättre avkastning sedan 2018 genom att addera 3% Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll UCITS ETF - Acc (VOOL). Jag kan dock tycka att det är lite av “cherry picking” att starta just 2018 eftersom VOOL ETF’en gått ner lite långsammare sedan 2018 än före 2018.

Ja, håller med. Problemet med VIX-fonden är att du förlorar pengar även när de “rullar” fonden mot VIX något som de gör regelbunden. Den här artikeln beskriver problemet bra:

Utvalda citat:

The side effect of this contango is that any long-term investment in a VIX futures-based product ends up having enormous difficulties.

Over the last year, VIX is down almost 50%, but the ETF tracking it is down almost 65%. You might think that the inverse version would be up 65%, but in fact it’s “only” up 40% in the last year.

The reason for this is the way daily rebalancing affects the performance of all leveraged and inverse products; if the path of the thing being tracked (in this case, VIX) is itself volatile, the daily rebalance adds an additional drag on performance (in a smooth-trending market, this actually works in your favor, delivering better-than-expected performance, but VIX is rarely in a smooth-trending market).

Samt sammanfattningen:

So back to the original emails asking me about “investing in VIX.” The short answer is, you can’t. What you can do is enter the fray with the hedge funds that are counting on persistent contango and no surprises. You could choose to bet with them, using an inverse ETF, or to bet against them, but using a long ETF. In either case, however, it’s important to consider what could go wrong, and what being right actually looks like.

Consider what happened in the last two weeks of August last year:

Here, the long speculator certainly made money, but nowhere during the few-hundred percent rise in VIX was there an opportunity to make more than about a 50% profit—in a futures market with a few-hundred percent annual head wind. Conversely, the short speculator lost nearly half his investment in a hurry. The presence of contango—and contango-hoarding sellers—acts as a dampener on the actual realizable gains from even the most prescient VIX ETF investor.

These products, in general, do exactly what they promise to do: They give you highly liquid, easy-to-access exposure to an incredibly narrow, highly volatile corner of the futures market, based on multilayered derivative pricing and possibly daily resets (if you’re levered or inverse). That’s awesome. I love it when products deliver. But if ever there were a market to be careful what you wish for, it’s this one.

3 gillningar

Jag tycker det här är väldigt intressant, även om diskussionen tog en annan riktning än vad jag från början hade tänkt på!

Men om man vill investera i motsv. VIX men alternativen är för dåliga, finns det andra sätt att hitta tillgångar som kan gynnas av volatilitet? Jag återkommer till en tanke längre ner…

Det jag var intresserad av från början var ju också huruvida de tillgångsslag vi redan har med i modellportföljerna förhåller sig till varandra vid en högre volatilitet, om det finns någon sådan skala som är bra och praktiskt tillämpbar? Vad händer med de olika tillgångsslagen när volatiliteten i ett ökar? Är det det klassiska att folk söker säkerhet i guld och ibland obligationer när det svänger för mycket på aktiemarknaden? Hur mycket data finns det som stödjer att folk söker sig till tillgångar med längre volatilitet vid de tillfällena? Och slutklämmen som jag var ute efter - Bör man ta mer hänsyn till ens portföljs tillgångars volatilitet när man ombalanserar mellan tillångsslagen inför 2021?

Tanken som jag nämnde ovan, som troligen är helt fel men som jag fortfarande tycker är intressant och därför värd att lyfta:

Att hitta något som tjänar på volatilitet innebär ju, så vitt jag har förstått, att man vill hitta något som tjänar på när andra köper och säljer mycket på marknaden - MEN som inte kostar för mycket vid lägre volatilitet? Tittar man t.ex. Avanza som, mig veterligen, har courtage från när folk köper och säljer som sin största inkomstström - skulle inte detta kunna vara ett alternativ? Det är här jag kan ha helt fel när jag tänker men om Avanzas vinster ökar vid hög volitilitet skulle inte då vara rimligt att anta att deras aktie också skulle kunna öka i pris i samband med detta? Även om det skulle kunna vara en viss naturlig fördröjning?

Som sagt jag har troligen helt fel när jag tänker här. Men jag tycker tanken är intressant iallafall så jag vill gärna höra vid ni andra tror/tycker.

Tror inte du får den volatiliteten i en aktie som Avanza som behövs för att ha praktisk nytta av det. Jag tror att kollar man på att göra själv så är nog optioner ett sätt att föredra. Men det kräver att man vet vad man gör och det är tveksamt om man kan få ekonomi i det. Tyvärr.

Jag hade älskat relatera till volatilitet som ett tillgångsslag men jag ser inget praktiskt sätt att implementera det på än.

Aja, får väl ha en burk med mynt hemma som jag plockar lite ur när marknaden svänger då…

Skönt att få bolla sina tankar iallafall! Tack för hjälpen!!

Tack för en bra diskussion, kom hit för att fråga exakt samma sak nu då jag börjat arbeta mig igenom Talebs böcker :slight_smile:

Hej!
Tycker ändå att Amuni Fds Volatil verkar leva upp ganska bra. Tittar man på utvecklingen sedan 2008 (cherry picking) så ligger den faktiskt till och med på plus. Då denna fond blöder alltså inte så mkt. Ombalanserar man efter stora svängningar tror jag att den kan hjälpa en portfölj bra. Dags att börja backtesta lite :slight_smile:

2 gillningar

uppdatering

Kan säga att jag inte ångrar att ha haft med den i min variant av Dragon Portfolio.

2 gillningar
2 gillningar

Varför inte? Amundi är ju upp över 10 år?

2 gillningar