Jag inledde mitt spara de för många år sedan genom att mer eller mindre uteslutande spara i Spiltan investmentbolag. För något år sedan gjorde jag ett omtag och började istället att lägga huvuddelen av mitt sparande i en global indexfond. Givet hur mitt sparande har sett ut över längre tid, består huvuddelen av mitt sparande i Spiltan invest - ca 65%.
Frågan:
Bör jag sälja av från Spiltan (som f.ö. varit mycket lyckosamt för mig) och istället köpa upp mig i min globala indexfond? Eller ska jag låta det vara och bara fortsätta på inslagen bana, dvs. huvuddelen av mitt sparande i en global indexfond och låta det växa om över tid?
Bror på vilken global fond du har skulle jag säga. Tex rätt stor skillnad på Swedbank robur global och lf global. Och är det lf global kan man istället fråga om inte en Nordamerika fond är bättre tills lf ändrar sin fördelning. Med hänsyn till att de stora bolagen som Microsoft osv verkar vara det som driver fondens upp och ned gångar. Och i 15 år gått bättre än lf global. Ingen garanti för framtiden såklart.
Men såklart vill man vara mer passiv är lf global det bästa alternativet.
Kan man inte bara köpa de bästa bolagen så slipper man de dåliga ? Man får väl notis när de börjar gå dåligt så byter man bara till de nya bästa bolagen