DN Debatt. ”Så kan den statliga inkomstskatten avskaffas”

Känns detta som en rimlig fianisering för avskaffande av statlig inkomstskatt?

7 gillningar

Känns som en dålig affär.
Betalt statlig skatt länge och nu när man funderar på tidig pension/FIRE så kan annat bli dyrare :grimacing:

3 gillningar

Nä. Den borde bara tas bort.
Sedan kan man naturligtvis förbättra statens ekonomi på många sätt. Avskaffa hälften av de statliga myndigheterna tex.

6 gillningar

De som skriver arikeln missar de dynamiska effekter när marginalskatterna sänks. För att kompensera intäkterna om en marginalskatt brukar intr behövs att kompensera likadan siffror men andra skatt. Tänk till exemple de som arbetar inte exta övertid pga marginaleffekter eller de egenföretagare som dra lön upp till brytpunkt.

De kan börja sänka statlig inkomstskatt med 2-3% per år och se hur intäkterna pga dynamiska effekter ser ut. Behövs djupare skatteanalys tror jag.

Till exempel:

Eller:

2 gillningar

Har ju sänkts med 5% (värnskatten) och det har gått ett tag så det bör väl gå att dra slutsatser från detta antar jag.
Tror jag sett något om att en krona gav två tillbaka

2 gillningar

Tror inte att vi vill få tillbaka 90-tals krisen där en av orsakerna var att vi räknade med dynamiska effekter för att finansiera reformer.

Stor risk att man räknar fel eller uppskattar fel och plötsligt sitter vi med en kris igen, jag vill iaf att det inte händer.

Nu är vi inte som 90talet. Kolla på dynamiska effekter när de två andra marginaleffekterna avskaffades: värnskatten i 2020 och avtrappning of JSA nästa år.

Igen, vi kan börja sänka den statlig inkomstskatten varje år och vi ser hur intäkterna går. Jag kan gissa om vi halverar den till 10% instället av 20%, det kommer ge mer än häften av 64 miljarder så ger nu.

Precis, det är en av de dynamiska effekter som ekonomerna pratar om.

Det är väl inget fel i att vi har ett progressivt skattesystem i Sverige men jag tror den skarpa gränsen vi har idag inte är bra. Ett gradvis ökande system skulle vara bättre tror jag. I dagsläget så tar väldigt många egenföretagare ut lön precis till gränsen. Tjänstemän med högre lön förhandlar om andra förmåner istället för mer lön osv. Jag tycker även gränsen när man börjar betala kommunalskatt är på tok för låg och borde balanseras om. Det är väl mycket som skulle reformeras när det kommer till Sveriges skattesystem men det här känns väldigt kortsiktigt

6 gillningar

90 talskrisen berodde inte på sänkmingar av marginalskatter.

Däremot är det som du skriver vanskligt att räkna med “dynamiska” effekter, det låter som ren gissning. Lite som “trickle down effekten”.

1 gillning

90-talskrisen berodde ju på de enorma skatterna vi hade de föregående tjugo åren med minskande tillväxt och en stor offentlig expansion.
Skattesänkningar och avregleringar fick fart på Sverige igen.

Sedan förstörde vid det igen på många sätt.

2 gillningar

Ja, att avskaffa ROT/RUT, vilket är den största posten i finansieringen, drabbar ju uppenbarligen främst pigor och liknande, även om det också drabbar de höginkomsttagare som köper deras tjänster.

2 gillningar

Vet inte om du tycker det är ett seriöst förslag att bara ta bort 63 miljarder ur en budget. Men vilka myndigheter tänker du ska tas bort för att spara in dessa?

Här finns excelfil med statensbudget om du vill laborera vilka myndigheter du tar bort:

Gissningsvis försvinner ju dock inte hela kostnaden bara för att man tar bort tex integritetsmyndigheten och dess 219 miljoner. Om nu inte tanken är att även deras uppgifter ska bort?

För visst nog kan jag tycka att vissa myndigheter är meningslösa men jag tror inte det kommer göra någon större skillnad på totala budgeten att ta bort myndigheten för kulturanalys på 20 miljoner om året. Visst ska man titta på det men tror man får vara glad om den besparingen ger 1 miljard…

1 gillning

Om vi tar en med lön 80 000 som exempel så är ca 25k beskattat med statlig skatt á 20% = 5 000 kr. Många på den nivån jobbar mindre eller jobbar inte extra. Om vi räknar med flera extrapass som genererar lön säg 18k så blir skatten på det med “normal” skattenivå 5 605 kronor. Sen prioriterar nog många ändå ledighet, så jag tror inte de dynamiska effekterna för den gruppen täcker allt men åtminstone 30-50% borde täckas.

biståndet kostar staten ca 55 miljarder per år
bidragfusket kostar staten ca 20 miljader per år
och många andra former av skatteslöseri

den är en grupp. Inom teknologi som jobbar ja känner många så kommer jobba mer om den statliga skatten sänks eller sloppas.

Jag tycker inte att vi skall nöja oss med 63 miljarder. Mycket mer.

Vi kan ta bort allt stöd till det privata näringslivet, 27 miljarder.
Vi kan skära bort flera miljarder i stöd från staten till Regionerna, de tar ju in skatter själv.
Vi kan ta bort många miljarder i olika bidrag så att arbetslösa är villiga att ta lågavlönade jobb så vi slipper importera arbetsvilliga låglönearbetare.

När jag var liten var momsen 4% (OMS) som skulle vara tillfällig. Kommunal +regionskatten (landstingsskatten) var ca 15%. Och vi hade vård skola och omsorg. Och ett starkt försvar.
När jag gick på högstadiet hade momsen blivit 17,65%.
Vi borde börja med att avskaffa momsen på mat för att sedan sänka den generella momsen. Momsen är ju speciellt bedrövlig för oss som inte har så höga inkomster och måste konsumera nästan hela lönen varje månad. I princip bör man ju inte ha BÅDE inkomstskatt OCH moms.

1 gillning

Usch, Inga skatter bör höjas i Sverige.
Rot och Rut skulle man kunna ta bort, det är ju ett symptom på ett sjukt system som gör att folk inte har råd att köpa tjänster vitt. Sänk skatterna istället. Det bästa vore att ta bort ALLA avddrag och bidrag. Man kan behålla försörjningsstödet på en lägre nivå som enda bidraget i Sverige.

Avkastningsskatten är feltänkt. Jag räknade lite på det och staten skulle få mer pengar om de väntade och beskattade när pengarna tas ut som inkomst då pengarna vuxit till sig med ränta på ränta genom åren.

1 gillning

Absolut. Jag tror nog att totalt sett så behövs det inte så mycket borttagande av andra utgifter för att helt finansiera en slopad statlig skatt.

Många dåliga förslag. Avskaffa gärna taket i fastighetsavgiften och trappa långsamt av ränte-, rut- och rotavdrag.

1 gillning

Ja här tycker vi olika, tycker att det är rätt vettigt att ett av de rikaste länderna i världen kan ge bistånd till fattigare delar. Tror även att den hållningen stämmer för en majoritet av befolkningen.

Bidragsfusket tror jag alla vill bli av med problemet är väl hur man kommer åt det utan att det kostar mer att jaga än vad du sparar. Hade gärna sett att man behöver identifiera sig regelbundet på tex försäkringskassan eller arbetsförmedlingen för att få tillgång till bidrag som exempel. Men även här tror jag inte det är några 20 miljarder. Hur man kom fram till den siffran hade varit intressant att veta? Oavsett tror jag inte man kan få ned den till 0.

Angående själva huvudfrågan, nä jag tycker det är en dålig idé hade bara gynnat en liten grupp högavlönade och hade gett ett ganska litet + för företaget Sverige, tycker inte det hade varit kostnadseffektivt. Tycker inte staten ska minska sina skatter alls, vi har enorma underskott i försvar och infrastruktur som staten behöver ta tag i. Däremot hade de nog kunnat göra samtliga av sina förslag och istället lagt de 64 miljarderna på försvaret. Sedan skulle man behöva hitta liknande besparingar inom övriga statskassan för att få 100-200 miljarder extra till infrastruktur.