Transparentare skatt

:warning: Varning: viss ironi i inlägget, men jag kunde inte hålla mig :warning:

Panik på (s)(v)t. Någon annan är staten norpar 50%. Och dessutom både:

1. Valfritt (kunden väljer ju vilka fonder denne köper)
  2. Transparent (den totala avgiften skrivs ut)

:rofl:

Det som spelar roll för slutkunden är den totala avgiften, och den skrivs ut. Sedan spelar det ju ingen roll om 1% går till banken och 99% till förvaltaren, eller tvärt om. Det är lätt att se vad avgiften är, vad som kostar och hur mycket (i det här fallet Avanza) får av kakan:

Kom igen! Gällande smygavgifter och ett icke-transparent sätt att ta ut avgifter är ju den största boven av dem alla (s)taten! För transparensens skull tycker jag både att arbetsgivaravgiften och momsen ska flyttas till lönespecen. Arbetsgivaravgiften ska också vara nedbrutan på lönespecifikationen, så att man tydligt kan utläsa hur mycket av ens lön som går till (s)(v)t och hur mycket som går till stöd till olika politiska grupperingar. Spontant är nog detta betydligt mer i kronor än vad Avanza får in på dessa avgifter som kunderna frivilligt betalar.

Tänk dig en medelavlönad tjänsteman med “50k” i lön. Denne tror att den har 50k i lön och får ut 35k och betalar ca 30% i skatt totalt. Årets bedrägeri! Arbetsgivaren betalar dock hela ca 65 700kr, och givet att det mesta du handlar är beskattat med ytterligare 25% i moms, så hade du lika väl kunnat räkna det som om lönen egentligen var 82 125kr. Men det skulle ju bli uppror om folk såg 82k på sin lönespecifikation och sedan ändå bara fick ut 35k. Så för att dölja den totala skattebilden låter man den anställde betala lite, arbetsgivaren lite, och affärerna lite.

Och inte blir det så bara för höginkomsttagare heller. Tar vi någon med lägre inkomst “22k” i månaden, får den ut 17329kr/mån. Den faktiska lönen före skatt är egentligen 36 140kr. Inte så kul kanske, för den som får ut ca 17k/månad att se på sin lönespec att det egentligen är närmare 36k/månad före skatt.

Precis som att det inte spelar någon roll hur mycket av avgiften som går till banken respektive fondförvaltaren, så länge den totala avgiften är synlig; så spelar det ingen roll om skatten kallas skatt på lön, arbetsgivaravgift eller moms. Så länge den totala skatten är tydlig, och inte ens det är den.

Det kanske vore något för (s)(v)t att gräva lite i och göra lite fina pajdiagram och en sådan där 60-sekundersvideo på som dagens ungdom orkar titta på :wink:

7 gillningar

Nu finansieras väl SVT av en punktskatt som inte alls har med storleken på lönen att göra?

Arbetsgivaravgiften förstår jag argumentet för att den inte borde döljas. Samtidigt så är den ett bra mål för stöd till företag om man nu känner för det.

Moms är ju i botten ett nollsummespel, men tänker ändå att det är bra att kunna diversifiera momssatsen och på det sätter gynna vissa typer av konsumtion.

Om man ska räkna på det så kan väl alla pengar så småningom hänföras till skatt?

Enkel lösning: Ta årsavgiften och dela på 12 och lägg på lönespecen. En blandning av fasta avgifter och avgifter baserat på något rörligt är ju en klassiker. SPP använder samma argumentation för att inte kunna presentera den totala avgiften för min pension hos dem, för den består dels i en fast och en rörlig del och då går det inte att få med båda i årsbeskedet…

Inte för mig privat. Jag betalar massa moms hela tiden men får inte tillbaka något :slight_smile: Det är ju en de facto sänkning av min effektiva lön eftersom alla priser är 25% högre än de behövt vara. I så fall får jag ju be arbetsgivaren att lägga på 25% moms på min lön före utbetalning :smiley:

Hur tänker du då? Att räkna “ett varv” i cykeln tycker jag är rimligt:

1. Privatperson A köper tjänst (25% moms) av Företag B för totalt 100kr.
  2. Företag B får ge momsen till staten
  3. Företag B betalar arbetsgivaravgift
  4. Företag B betalar ut lönen till Person B som utförde tjänsten och drar av 30-50% i skatt till staten före utbetalning
  5. Hur mycket har Person B i handen av dessa 100kr och hur mycket har staten tagit på olika sätt?

Vill man bedriva ekonomistyrning i övrigt tycker jag man ska göra det kostnadsneutralt. Vill man göra det dyrare att köpa bensin än det egentligen är; släng på en extra skatt. Denna skatt betalas därefter krona för krona ut till samtliga landets innevånare över 18 år. De ska inte ta ett varv via statskassan. På lönespecen visas då en plusspost där det tydligt framgår att det är en omfördelning pga drivmedelsskatt.

Tror du skulle behöva läsa lite nationalekonomi.

Med ditt upplägg måste ju arbetsgivarna hålla koll på vilka jag eventuellt bor tillsammans med, hur mycket jag äter på restaurang resp. handlar på Clas Ohlson samt vilken bil jag kör och vilket drivmedel som används.

Man får se till att minska sin konsumtion i Sverige och köpa utländsk valuta/ guldtackor. Då riskerar du inte att bidra till momsen i Sverige.

Jag har läst det. Inte så många kurser då det inte var min primära inriktning, men ändå.
För att lyckas med det jag skrev ovan behöver man inte veta den information du efterfrågar.

Man tar bort all moms på allt. Om det visar sig att staten inte klarar detta av kostnadsskäl (trots att det borde vara ett 0-summespel) så får man höja den ordinarie skatten. Detta görs då för alla över ett bräde och beror inte på vad man handlar eller vem men bor med. Tycker man att något är för billigt (bensinen i mitt exempel) så får man lägga på en kostnadsneutral punktskatt på det, och det tas u så fall ut av bensinstationen som har koll på hur mycket just du tankar, och detta betalas sedan krona för krona ut jämt till alla av staten - oavsett vem men bor med eller vad man handlar.

Det är nästan det jag gör. Jag minskar min konsumption generellt sett, och med pengarna jag sparar på detta levnadssätt köper jag saker som det inte är moms på och som mestadels kommer från utlandet; exempelvis guld-ETFer och andelar i globala indexfonder :wink:

1 gillning

Det begränsar ju på vilka olika sätt man kan ta ut skatt till per person och per intjänad krona. Möjligen med punktskatter på vissa typer av varor, men med en sjukt omfattande hantering för att det ska bli rätt redovisning på allas lönebesked. Då låter det effektivare att staten tar bränsleskatten direkt och sänker skattenivån rakt av. Då slipper alla stå där med en fullklottrad sida varje månad strax innan den 25:e.

Du får ju inte svära i kyrkan. Förstå vad som kommer hända ifall allt ska vara kostnadsneutralt. Vi behöver ju lägga en HEL procent av BNI som SIDA kan skänka bort till behövande. Vi skulle inte ha några fattigpensionärer ifall man slopade biståndet helt och hållet och droppa lite helikopterpengar på pensionärerna som har det allra sämst. 40-50miljarder är mycket pengar!

Jag orkar inte läsa artikeln men oavsett; så går X% av BNI till SIDA, så vill jag ha en post på min lönespec som förklarar att X% går just dit. Jag vill inte att en oklar andel av min allmänna löneavgift går dit.

Enkel lösning: Lägg detta i en bilaga. Den som bryr sig kan titta, de som inte bryr sig kan kolla på executive summary = första sidan på sin spec som säger hur mycket man får ut, vilken dag, och hur många semesterdagar man har kvar :smiley:

Det är syftet. Bort med krånglet. Alla betalar skatt som en procentsats på sin inkomst. Punkt.

Inte mer omfattande än dagens momshantering kan jag lova :cowboy_hat_face:
Uträkningarna på lönespecen är ju bara (bruttolön) x (grov lista på vart pengarna tar vägen i procen) samt + (din kvot av de omfördelade punktskatterna). Allt utom (bruttolön) är konstant över året.

1 gillning

Kanske ett gräv på S&P och MM vore bättre mtp alla pensions-trådar i forumet.

1 gillning

Såg också SVTs reportage om avgifterna som ffa avanza och nordnet får från fondbolagen. Och visst kan man hålla med om att det känns “onödigt” då det finns risk för att fonder som inte ger något till banken försvinner ur utbudet eller liknande. Men det är väl inte riktigt där vi är idag.

Tycker jämförelsen med skatter inte riktigt (alls) fungerar. Jag saknar också ett “varför” till ditt förslag? Det är ju inga hemligheter vi pratar om. Om någon vill se var skatten går är det ju bara att läsa statens/kommunens budget. Tror intresset är så litet att det inte skulle motivera att skriva ut det till varje medborgare på det sättet.

4 gillningar