DN Debatt. ”Så kan den statliga inkomstskatten avskaffas”

och avdragfusk:

Det är helt galen hur mycket skatteslöseri betalar vi skattebetalarna varje år.

Ingen aning om vad stödet till privata näringslivet används till eller om det är en bra/dålig idé så det har jag ingen åsikt om.

Om vi tar bort stödet till regionerna så kommer de att öka sina skatter. Blir väl ingen besparing på detta vis? Eller du tänker att det är ett fåtal regioner som går plus och ett fåtal regioner som går minus på detta? Om så är detta också en punkt likt bistånd som vi tycker olika på isådanafall. Jag ser fördelar över att hela landet har fungerande sjukvård som är regionernas primära syfte.

Gällande moms så hade vi den skatten när resten av Europa var sönderbombat och vi var ett av få länder i Europa som hade en fungerande industri. Vi hade en fördel då som jag inte tror håller idag. Moms inbringar idag ca 560 miljarder till statskassan och om vi sänker den till ca 25% (gissning då vi har olika momser på mkt) så skulle det innebära att vi ska dra in på 420 miljarder. Statens totala inkomster är på ca 1250 miljarder. Skulle tänka mig att hela samhället skulle kollapsa med detta förslag. Utöver att det hade varit helt omöjligt att genomföra detta i en demokrati och ha kvar en regering.

Tackar. Tror fortfarande att min poäng håller. Ser inte hur vi får denna till 0 även om jag också skulle vilja minska den. Men är ju helt klart en bra punkt för regeringen att jobba på!

1 gillning

Nej tack
Vi har redan en massa schablonskatter på fonder och årlig skatt på ISK etc. vi behöver inte en förmögenhetsskatt på fastigheter som vi bor i.

Vill du som arbetsgivare betala ut lön till anställd? Betala skatt
Vill du som anställd ta emot lön? Betala skatt
Vill du handla med dina pengar? Betala skatt
Vill du spara/investera? Betala skatt
Vill du köpa hus? Betala skatt
Vill du äga hus? Fortsätt betala skatt
Vill du inte ha kvar huset och säljer med vinst? Betala skatt

Kanske bättre om staten delar upp oss i olika kollektivboenden, ger oss tre måltider per dag och bussar oss till den arbetsplats de vill vi ska arbeta på. De ger oss kläder och hygienartiklar etc. Någon lön behöver vi inte då staten tar hand om oss.

4 gillningar

Problemet med regionerna är att de har för mycket pengar och för många anställda, så det är en enorm oeffektivitet som man måste få ordning på.

Nej, OMSen införde vi inte förrän 1960.
Att Sverige gick bra berodde inte bara på att vi sluppit kriget. En stor del var att vi avreglerade i mitten på 1800-talet och hade låga skatter i hundra år innan skatterna började skena och utvecklingen bromsade in.

Bara så att man förstår proportionerna, ca 1 miljon personer eller 20% av alla arbetstagare betalar statlig skatt. Det är ingen stor grupp men jag tycker inte heller man kan kalla det för en liten grupp.

Utöver det så finns det 500 000 egenföretagare, många som tar ut lön exakt upp till brytpunkten för statlig skatt, men som troligtvis hade tagit ut högre lön (och betalat mer skatt) om den statliga skatten sänktes eller togs bort.

1 gillning

De är flera efter den pausede indexeringen förra året. Ca 1.2 miljon personer. Om en regeringen tar bort helt eller sänka rejält den statliga skatten kommer få nästan alla av dessa röster.

1 gillning

Ann Wibbles dynamiska effekter introducerades när 90-talskrisen redan var ett faktum. 90-tals krisen kom av att skattesystemet ändrades så att avdragsrätten för räntekostnader kraftigt försämrades, vilket sänkte bostadsmarknaden, i kombination med att bankerna därefter krävde in kompensation för det minskade låneunderlaget vilket sänkte bostadsmarknaden totalt.
Då såg Soros sin chans att spekulera mot kronan, och som vi vet vann Soros och Svenska räntebetalare förlorade

Herregud, man känner sig ju som ett barn i en godisaffär när man läser den där.
Jag konstaterar att man kan ta bort statlig inkomstskatt, momsen OCH kapitalbeskattning utan att många tårar skulle fällas
Man skulle antagligen klara sig utan bolagsskatten också.
Den enda skatteintäckt som verkar göra nytta är arbetsgivaravgifterna. Vi behåller den - 25% platt skatt för alla.

2019: med värnskatt, avtappning, statlig inkomstskatt, marginalskatt 60%
2024: med avtrappning, statlig inkomstskatt, marginalskatt 55%
2025: med statlig inkomstskatt, marginalskatt 52%

När sa jag det?

Felberäknade dynamiska effekter var ett problem innan vi fick det finanspolitiska ramverket på plats. Ett problem under 90-tals krisen var de dåliga statsfinanserna där ingick de dåligt beräknade dynamiska effekterna.

Så du kom med ett till då :grin:

Avskaffa istället fastighetsskatten helt (för primär privatbostad), ta bort ränteavdraget och även reavinstskatten på primär privatbostad.

Nej, ta bort taket på fastighetsskatten och höj den istället! När vi ändå håller på så kan vi implementera en ordentlig markvärdesskatt så vi kan dra ned skatten på produktiva sysslor istället.

Personligen anser jag det är galenskap med statlig inkomstskatt. Det blir en straffskatt för alla som ansträngt sig och utbildat sig. Blir omöjligt ta igen inkomstbortfallet från studietiden då man rånas på en stor del av inkomstskillnaden jämfört med någon som inte tagit studielån och studerat.

5 gillningar

Du får alltså gratis utbildning, ett mycket förmånligt lån från staten samt dessutom bidrag att leva på under din studietid, men att bidra till statsbudgeten efter att du själv tagit examen är rån? Herrejösses…

Om du inte är utbildad till ett låglöneyrke som lärare eller tandhygienist så har du för övrigt statistiskt en högre livslön än en icke högskoleutbildad. Så du har inte ens något fog för gnället.

9 gillningar

Nej tack.
(10 tckn)

1 gillning

Nog mera rättvist att höja inkomstskatten för alla istället…

Jasså? Hur tänkte du där? Många civilingenjörer tjänar inte mer än 45k i måmaden, uppåt 10 år efter examen. Det blir inga många tusenlappar mer än någon som har ett jobb som inte kräver någon eftergymnasial utbildning.

En medelsvensson ska ju tjäna precis under statliga inkomstskatten. alla system är byggt för det. Sen får man inte glömma den delen av människro som jobbar övertid och kommer över gränsen för statlig inkomstskatt. Då straffas man för att man ställer upp. Nä… det är lagom upp till statliga inkomstskatten. SEn kan någon annan jobba, eller så tar man ut det i tid.

1 gillning

Men då betalar man ju inte statlig inkomstskatt, så allt frid och fröjd?

6 gillningar