Statlig skatt vid 39000

Läste precis på Marcus Oscarssons site att S vill införa en beredskapsskatt, det skulle enligt M innebära statlig skatt redan vid 39000.

Vad tror ni om detta? Att sänka gränsen för statlig skatt med mer än 20% känns som ett extremt beslut.

5 gillningar

Det är inte sant såklart. Jag har aldrig sett någon nyhet från Marcus Oscarsson som inte är felaktig eller medvetet vilseledande för att få klick…

8 gillningar

Det finns en motion hos riksdagen som rör exakt det

Motion 2022/23:1544

Motivering

“Kraftigt ökade försvarsutgifter kommer att kraftigt belasta statens finanser under en lång tid framöver. Samtidigt har svenska hushåll drabbats av svåra ekonomiska bekymmer i takt med den skenande inflationen och i kombination med det nya ränteläget i ekonomin som riskerar att försätta landet i lågkonjunktur. Av detta skäl måste finansieringen av försvaret säkras utan att vanliga hushåll drabbas av statliga nedskärningar som spär på hushållens ekonomiska utsatthet. Därmed bör det införas en beredskapsskatt som åläggs de mest välbeställda hushållen i form av en skatt på de allra högsta kapitalinkomsterna.”

Sen är det M som påstår att detta skulle leda till statlig skatt vid 39000.

Ja, beredskapsskatten är inte ett löst rykte. Men (M) killgissning är definitivt det.

Artikeln, för de som är intresserade Ny skatt på väg – om S vinner valet | Marcus Oscarsson

Om beredskapsskatten ska finansieras genom en höjd inkomstskatt, behöver gränsen för när man börjar betalar statlig inkomstskatt sänkas från dagens 48 500 kronor i månaden till 39 000 kronor i månaden.

Notera OM. Vilket (S) inte sagt något om.

Dessutom börjar statlig inkomstskatt från 55 033 kr i månaden 2026, så jag vet inte vad Moderaterna syftar på?

1 gillning

Modernaterna skrev detta 2022 när frågan var aktuell (och brytgränsen låg där), och Oscarsson har inte bemödat sig att göra en djupare analys än så.

2 gillningar

Jag antar att M menar att om staten ska generera 35 miljarder mer i statlig skatt till försvaret, behöver gränsen ligga på 39000 enligt deras beräkningar.

Haha… ja jag ser det.

Den felande länken är varken sossar eller borgare, utan bara Oscarsson. Som vanligt :smile:

3 gillningar

Det här är väl bara värnskatten som försvann 2020 men i nya kläder.

Det jag kan tycka blir lite oärligt är när skatter införs med motiveringen att det bara ska vara tillfälligt för att lösa ett specifikt problem men när de väl är där blir de ofta kvar.

Det får en att tänka att det bara är ett svepskäl för att höja skatten permanent, vilket det förmodligen är. Vilket är helt ok men då borde man säga det.

Nu har inte valet 2026 varit ännu men om inte S+V+MP får egen majoritet så känns det väldigt osannolikt med nya statliga skatter.

Om C måste vara med för att få det att hända lär det inte bli av.

Om L och kanske KD får lämna riksdagen kanske vänstertrion får egen majoritet och då är det mycket mer sannolikt för liknande skatter.

Om vi bortser från oärligheten så är det heller inte konsekvent. Mig veterligen så tog man inte bort någon del av skatten när man tog bort beredskapen. Av symmetri borde man därför inte höja skatten när man nu ska höja beredskapen. Någon ordning får det vara.

1 gillning

Värt att veta om motioner från riksdagsledamöter är att de alltid röstas ner. Det är regeringens propositioner som har chans att gå igenom i riksdagen. Motioner är signalpolitik och har inget med verkligheten att göra.

Jag tror det är total bullshit. Inte en siffra var rätt i hans inlägg

Borde inte försvaret finansieras med redan befintliga finanser. Man får väl skära i bidraget till SIDA, kanske fimpa presstödet och även arbetsförmedlingen i sin helhet. Kostanden för arbetsförmedlingen sett till den mängd som är arbetslösa är horribel.

Arbetsförmedlingens budget var 2025 7,5 miljarder kr och i snitt hade Sverige 476000 arbetslösa (SCB) under 2025, det ger en kostnad per arbetslös ca 15800kr per år. Kanske läge att skära ner på den posten helt och hållet. Den genererar ju för lite om hälften av dessa, enligt SCB är långtidsarbetslösa eller står så långt från arbetsmarknaden att de aldrig kommer få ett arbete.

Finns många andra myndigheter man kan skära i. Trafikverket är en av dem tex, men det tar vi en annan gång. Skatten skulle således kunna sänkas om man börjar titta på vad skattekollektivets pengar missbrukas i menlösa projekt eller av oansvariga myndigheter.

Det dras ju redan statlig skatt i form av arbetsgivaravgift från och med den första lönekronan, så jag tycker inte att det här med statlig skatt på lön behöver vara så dramatiskt.

Om vi är klara med konstaterandet att hela nyheten var gammal sensationsjournalistik, vilket ju är Marcus Oscarssons signum, så kan väl tråden likt andra politiktrådar stängas.

För övrigt anser jag att privatkopieringsavgiften bör avskaffas.

1 gillning

Det finns ingen brist i skit att skära i. Stöd till näringslivet i olika former är en enorm post med högst tveksamma resultat, i många fall förmodligen netto-negativa. Men det är ju kul att leka riskkapital med andras pengar.

3 gillningar