En arbetsgrupp inom socialdemokraterna, som leds av finansminister Magdalena Andersson, vill höja skatten på sparande. Att straffa sparande med högre skatt är fel.
Det har man uttryckt på två sätt – dels säger man sig vilja införa en ”miljonärsskatt”, dels ett tak på ISK. Via en beställd rapport från S till RUT (Riksdagens utredningstjänst) som blivit offentlig framgår att man inom S-arbetsgruppen diskuterat nivåer på maxtak för ISK-sparande på 100 000 kronor och 200 000 kronor. Finansministern har senare sagt att taket kan bli högre, på omkring 3 miljoner kronor.
Vad gäller “miljonärsskatten” ges inga specifika detaljer, förutom att bostäder undantas. Vi får exempelvis inte veta om tjänstepensioner ska ingå. Det ska poängteras att det ännu inte handlar om skarpa förslag som lagts fram av socialdemokraterna som parti. Det här är förslag från en arbetsgrupp inom socialdemokraterna.
Men eftersom arbetsgruppen leds av finansministern och flera andra tunga socialdemokrater, så är signalen som sänds ut från det största regeringspartiet både oroväckande och värd att ta på allvar.
Signalen är – sparare ska betala högre skatt.
ISK är ett kontrakt mellan sparare och stat. Ändrar man villkoren så ändrar man också i det kontraktet. Det är fel. En sparform för långsiktigt sparande – som till pensionen eller till barnen – måste vara förutsägbar.
Förutsättningarna har redan ändrats två gånger, i form av högre skatt. Inför man ett tak för tillåtna besparingar på ISK så är det enklare att sedan sänka det taket längre fram. Sparande bör inte straffas, utan tvärtom uppmuntras. ISK har gjort sparande och investeringar folkligt, och det är vanliga löntagare som har gynnats mest.
Tycker du att det är fel att sparande ska straffas med högre skatt?
Skriv då under denna namninsamling, som kommer att lämnas till finansminister Magdalena Andersson (S).
Har redan skrivit på denna
Skrivit på jag med
Självklart påskrivet
Underskrivet med kraft. Sprider givetvis vidare till nära och kära.
Redan skrivit på men bra du lyfter upp den igen så fler ser det
Har med skrivit på, men precis som föregående talare, så väldigt bra att du lyfter detta så att fler ser.
Självklart har man skrivit på
Skrivit under och spridit vidare! Grymt att du delar den här:+1:
Ska man inte vänta tills man för mer info? Om det handlar om beskattning på ISK med flera miljoner i så får de gärna ta det från mig.
Vad ska skatten på ISK användas till om det nu skulle gå igenom?
Finns absolut ingen nedsida med att skriva på redan nu.
Om du vill dela med dig av dina redan beskattade tillgångar så ta ut och skänk till lämplig välgörenhet.
Bra initiativ @Veno
Nordnet, haha inte en chans, har man så risig hemsida lär de inte ge någon tyngd iaf, gissar att hemsidan dyker och 2 veckors supporten kommer få ännu längre kö.
Vänta tills nåt vettigt förslag finns och rösta sen bort maggan så gynnar de landet mer.
Förslagsvis kan denna tråd eller åtminstone länken klistras högt upp i forumet en tid framöver.
Har också skrivit på !. Jättebra med skatt på sparkapital över 100-200000kr eller 2000000-3000000kr vad det nu blir. Värnskatten är nu borttagen så man måste ta tag i förlusterna och var tjänar man mest pengar , Jo ta tag i småsparare och pensions sparare och staten tjänar ännu mer i skattepengar. I Grekland kan man gå i pension vid 50 års ålder, dit skickar vi pengar bla. och skuldsätter oss själva och våra barn. Miljonärer eller dom allra rikaste som vi tillhör skall ju bidraga (100000-20000) eller (2000000-3000000) i förmögenhet. Det är tydligen väldigt osolidariskt att vi får skatterabatt!? på redan inkomst beskattade medel.
Flit och systematik får väl tänka om i dagens Sverige.
Självklart så har jag skrivit på. Sparande skall gynnas, och ingångna avtal ska hållas.
Påskriven från min sida med…
Vad har nordnets hemsida med Isk skatt att göra?
Jag skriver inte på då inget konkret ligger på bordet. Att de med flera miljoner ska betala mer i skatt har jag inget emot. Jag har hört 3, så ett par skulle kunna ha 6 miljoner och skatta som nu, det känns inte orimligt för mig att om man har mer än så så kan skatten öka något, i detta fall sticker vi ju faktiskt ut med låg skatt internationellt sett.
Skrev under denna och den andra stora namninsamlingen. Det svenska folket måste stå upp för att ha en chans att stoppa detta fullkomligt bedrövliga förslag