Om du skulle vända på frågan då, säg att vi inte har statlig inkomstskatt.
Är listan, betraktad som reformförslag, rimlig att finansiera med införande av statlig skatt?
Jag vet inte om jag ska betrakta dig som ett Internettroll eller seriös, men låt oss utgå från att du faktiskt agerar/känner som du skriver och är seriös.
Du “utnyttjar inte systemet” när du “strategiskt” sjukskriver dig, du missbrukar det.
Om målet är mer ledighet och/eller att hamna under brytpunkten finns löneväxling som alternativ (vanligtvis), men att låta din arbetsgivare finansiera betald semester i form av bedrägeri är inte ok, oavsett hur “systemet är uppbyggt”.
Ja, helt galet. Men det är en kulturfråga i det svenska samhället. Hur många trådar härinne handlar om man får göra avdrag för ditten och datten i det egna bolaget där trådskaparen får diverse fuskande svar. Jobba för lite, men debitera fullt, göra avdrag för grejer man använder privat osv.
Om folk insåg att deras eget handlande även påverkar resten av samhället kanske det hade sett annorlunda ut.
Samma med diskussionen om skattefinansierade privata utförare inom diverse områden. Det är ju klart som korvspad att de vill maximera vinsten och ofta gör detta genom fusk. Inte alla förstås, men för många.
Frågan är hur mycket som är trollande och hur många som faktiskt, på riktigt, tycker staten “rånar” de på pengar (all skatt är stöld!), tycker det är moraliskt OK att konstant röra sig kring (eller över) juridiska gråzoner i syfte att maximera egen vinning, eller som på allvar tycker statlig inkomstskatt tar bort incitamenten till att anstränga sig eller ens skaffa en högre utbildning.
Det är för mig uppenbart att många lever extremt priviligierade liv, helt i sin egen bubbla. Absolut OK i sig. Men kanske kunde det vara klädsamt att då och då ta en liten reality check.
Varför kalla mig troll? Jag är seriös. Det känns inte värt skaffa sig en universitetsutbildning i dagens Sverige. När personer som gått en kort KY utbildning tjänar minst lika mkt som civilingenjörer från KTH och Chalmers så går det inte komma ikapp inkomstmässigt heller. Lönespannet i Sverige är alltför koncentrerat mellan 30 och 50k. I slutändan skiljer det bara några tusenlappar efter skatt oavsett yrke. I Usa har vi det omvända och där tjänar folk betydligt mer, särskilt inom data science och AI där årslönen kan ligga på över 200 000 usd! Dvs ca 2 miljoner sek grovt räknat. Dessutom har de lägre skattetryck än i Sverige och övriga europa. Då har man räd bekosta sjukvård och skola ur egen ficka där utan minsta problem.
Korrekt. I många fall får äldre bättre service, utan en massa konstiga begränsningar i vad som får/inte får göras billigare via RUT än via hemtjänsten. Vet flera äldre som köper RUT-tjänster istället för hemtjänst, och de är inte stormrika direkt.
du har helt rätt (civilingenjör skriver), men i Sverige folk gillade inte klyftor för decennier och införde marginalskatter för att blockera sådana klyftorna. Men det börjar bli allt bättre. Kanske snart vi kommer bli klara med marginalskatter som överstiger inte 35% och klyftorna kommer öka som det är naturligt för en väst samhälle .
Fine, ville bara vara säker då jag uppfattade ditt inlägg som oseriöst i stort.
Skillnad i löner och vad som är rättvis lönespridning i förhållande till utbildningsnivå är komplicerat. I princip håller jag med om att det borde skilja mer (och/eller skattas mindre progressivt), det jag ifrågasätter (och som du uppenbarligen inte vill bemöta) är ditt omogna fuskande och bedrägliga beteende mot din arbetsgivare (eller f.d. arbetsgivare). Hur det ser ut i USA berättigar dig inte att missbruka det svenska systemet, hur orättvist du än tycker att det är.
KY-utbildningar ska endast finnas för yrken där det saknas arbetskraft, dvs det finns ett starkt lönetryck uppåt. Sen handlar det ju mycket om personlighet och förmåga också när det kommer till lönesättning och avancemang genom karriären. Alla som jag kommit i kontakt med som läst KY har varit vettiga, men inte nödvändigtvis alla civilingenjörer. Men det är ju bara min egen empiriska observation.
Ja men vad bra att höra alla i USA har råd med sjukvård, och skolan fungerar toppen. Tror verkligen det går bra hem där att ta lite spontan-semester genom att sjukskriva sig också, för de har ju så softa arbetsvillkor.
Om Sverige skulle införa en “platt skatt”, vet någon vad för procentnivå den skulle behöva ligga på för att motsvara dagens intäkter från skatt?
Enl Ekonomifakta så står de direkta skatterna på arbete för 746 mdr av statens “inkomster”. Genomsnittslön på 39 900 i Sverige på 5,3 miljoner sysselsatta. Skattenivån som då skulle krävas (om siffrorna stämmer) är 29,3% utan några grundavdrag/jobbskatteavdrag. Kan det stämma? Siffrorna är dock tagna från olika kvartal/perioder, går man på siffran 5,5 miljoner sysselsatta som förekommer i senare kvartal blir det 28%.