Dnb global indeks innehav

Hallå, jag har en liten fundering över en del globalfonder och i synnerhet Dnb Global Indeks som jag själv har majoriteten av sparandet i.

Oftast räcker det med en globalfond säger alla men har insett att man trots det missar exponering mot några av världens finaste och stabila bolag. Dnb Global verkar sakna exponering mot såväl LVMH, Hermes som de stora internationella investmentbolagen som Exor och Prosus. Har inte lyckats hitta någonstans där man kan se varenda bolag som ingår i Dnb Global.

Just Dnb Global ska ju inte exkludera på samma sätt som LF heller

Köp dom i enskilda aktier då om du väldigt gärna vill ha dom?

DNB Global indeks har 1,25% mindre Apple-andel än LF Global Indexnära så jag köpte lite Apple aktier för att balansera så den är mer lik LF Global Indexnära.

1 gillning

Jag ska väl tilläggas att jag har 10% LMM - Kavaljer Investmentbolag som har LVMH och andra internationella investmentbolag och konglomerat. Det är på så vis jag insåg att det bara är via den fonden jag får exponering mot dom

1 gillning

Sök och se om du hittar årsredogörelsen för fonden. Där brukar alla innehav listas.

3 gillningar

DNB redovisar sina innehav bra tycker jag.

Har inte lyckats hitta någonstans där man kan se varenda bolag som ingår i Dnb Global.

Kolla här: https://documents.anevis-solutions.com/dnb/FUNDHOLDINGS-SE-SE-NO0010827280.pdf

Dnb Global verkar sakna exponering mot såväl LVMH, Hermes som de stora internationella investmentbolagen som Exor och Prosus.

LVMH 0,39%
Hermes 0,12%
EXOR NV 0,01%
Prosus NV 0.07%

10 gillningar

Stort tack! Lyckades inte hitta den tidigare

Bolagen du nämner är ju väldigt små på den globala marknaden. Så de får en liten del av portföljen.

Vill du satsa på dessa så är det köp av aktier, som tidigare har nämnt. :+1:

Hur hittade du filen? Jag skulle vilja ha den för DNB USA indeks också.

Prosus 007 :sunglasses:

https://dnbam.com/se/our-funds/fund-range

DNB USA Indeks S innehav

2 gillningar

Vad jag älskar DNB, deras fonder är nästan en ren indexfond.

Det har inte undgått någon att du gillar DNB Global Indeks S pelle

Många kommer att tacka mig i framtiden.

1 gillning

Den här hyperfokuseringen vid enskilda bolag i breda indexfonder eller en hundradels procentenhet i högre eller lägre avgifter är lite märklig. Förmodligen kommer det inte spela någon roll för eventuell överavkastning i jämförelse med liknande fonder kommer ha mer att göra med ren slump än något annat.

Gör ni samma optimeringsinsats i alla delar av ert liv? Köp av tandkräm? Var ni börjar när ni skurar golv? När ni väljer lösenord för arbetsdatorn, väljer ni det som blir optimalt att knappa in ur ett ergonomiskt perspektiv?

4 gillningar

Har DNB Global 75%+ i Nord Amerika av sitt ärde? Fick en liten chock när jag såg en pie-chart på min depå. Funderar att lägga mer på Lysa som är mer Sverige