Dödsbo - vattenskada lgh ovan!

Precis flyttat in i ny bostadsrätt, en månad sedan. Ser i taket att misstänka fläckar finns (vattenläcka?). Tog kontakt med föreningen som nämnde i förbifarten att lgh ovan är dödsbo och sanering skett. Vad göra i detta läge? Vem har ansvaret? Obs: ny ägare även på lgh ovan. Har ej fått reda på detta alls under mäklarprocessen el tidigare ägare. Läste någonstans att hemförsäkring ej täcker för detta? Vad göra??? Panik!

1 gillning

Dvs är väldigt orolig att skada i mitt tak beror på dödsbo (person legat länge) i lgh ovan

Vi såg ej fläckarna på visningen
Sanering = död människa under lång tid i lgh ovan (hemskt!!!) men jag är ju rädd det nu läckt ner genom taket till oss

1 gillning

Dvs ingen vattenskada vad vi känner till
Lgh ovan har precis renoverats men rören verkar ej gå precis där

2 gillningar

Tack! De är informerade. Tror det var stark lukt innan detta men åtgärdat nu. Men behöver fuktmätas

1 gillning

Föreningen ska stå för: utredning, utrivning, uttorkning.
Många föreningar har kollektiv bostadsrättsförsäkring för medlemmarna i avgiften.
Kolla med styrelsen.

4 gillningar

Om jag förstår dig rätt är du orolig för att en död kropp i sig skulle innehålla tillräckligt med fukt för att ge upphov till fuktskadan ni nu ser i taket våningen under?

Det låter i så fall otroligt. En normalstor kropp säg 80 kg, är väl ca 50% vatten så ca 40 L. Dessa 40 L släpps ut långsamt över tid under föruttnelseprocessen och dunstar. Utan att vara hantverkare så har jag svårt att se att 40 L som släpps ut under några veckor, ger en så allvarligt fuktskada att det blir synligt i er lägenhet.

2 gillningar

Föreningen ska ska stå för utredningen och uttorkning som det står ovan. Skulle dock gissa på att det ligger på er att återställa taket, föreningen återställer bara om det är trycksatt vattenledning som läcker.