Hej!
Jag har precis köpt en bostadsrättslägenhet, och efter ett par dagar började jag se myror inomhus. Jag har kontaktat styrelsen (de skulle ta saken vidare) och har beställt en liten myrdosa.
Det jag funderar på är om jag kan begära avdrag på köpeskillingen för detta, om det räknas som dolt fel (jag var på visning i februari och flyttade in i april). Jag har skrivit till säljaren om myrorna, och han svarade att han också sett myror inomhus förra våren men att de försvann när han satte in en myrdosa. Så han visste ju om att det kan vara myror, men informerade inte om det.
Tror ni det är tillräckligt allvarligt för att jag ska kunna få avdrag på köpeskillingen? Hur mycket kan myror inomhus i en lägenhet tänkas sänka värdet i så fall? För jag tänker att det är motsvarande värdesänkning som jag vill dra av från köpeskillingen.
Nej, jag kan inte se det som ett dolt fel och du kan omöjligen bevisa att detta var något som fanns där tidigare.
I huset där jag bor har vi haft problem med myror tidigare. Vi fick ett förslag av vår hyresvärd att sätta igång en “myrbehandling”. Det verkade dock lite jobbigt så vi skippade det. Istället har vi anlitat en städerska som kommer en gång i veckan. Hon använder diverse medel och det är nu rent i en annan utsträckning än tidigare. Med små barn blir det lätt grisigt med matrester på golvet. Några myror har vi inte sett till på länge nu.
Myror inomhus på vårkanten? Välkommen till verkligheten. Det där tillhör verkligheten. Städa, fixa dosor el dyl och visar det sig vara ett riktigt problem har föreningen garanterat avtal med Anticimex eller annan firma i branschen.
Hur har du bott tidigare för att aldrig ha upplevt detta? Högt i en hyreskåk?
Ah ok det kanske inte är så farligt då. Nope aldrig haft myror förut i någon av de lägenheter jag bott i. Har bott nån halv trappa eller våning upp då, så det kanske är det. Är ju lägenhet nu också, men på markplan.
Då är det nog bara att vänja sig. Städar man och håller rent i köket brukar de ge upp. Som villaboende har jag ibland retirerat till att lägga ut en flaska med sockervatten i trädgården i nå’t hörn. Då går de hellre dit. Har man stora problem kan nämnda sockervatten mixas med myrgift, så därav flaskan, så inga andra djur hittar in i den.
Det är köplagen som gäller för köp av bostadsrätter. Termen ”dolt fel” finns egentligen inte men används som ett begrepp för oväntade fel som kan ge prisavdrag. För att detta ska ske krävs att köparen kan visa att bostadsrätten har ett väsentligt lägre värde än köpebeloppet. Det går knappast att göra för ett problem med myror, som åtgärdas genom dosor och noggrann städning. Det är också vanligt att det i kontraktet skrivs in att köparen uppmanats till undersökning före köp. En del i detta är att kontakta styrelsen i föreningen och ställa frågor, till exempel angående myror.
Myror hatar kanel, så “spärra” farleden där de kommer in med en rand av malen kanel så vänder de och går till grannen istället! Billigt och giftfritt och bombsäkert!