Driva bolag med varuförsäljning inom EU (massa frågor...)

Hej,

Bakgrund:
Jag driver ett enmans aktiebolag (IT-konsult). Min partner (italiensk medborgare) och jag vill starta en liten sidoverksamhet, köpa och sälja varor inom vår hobby. Vi kommer främst vilja sälja i Italien (genom en e-shop) och vi tänkte därför starta bolaget där men det verkar vara väldigt dyrt och krångligt. Verksamheten beräknas inte dra in så mycket pengar så att sätta upp bolaget i Italien kommer troligtvis göra att vi förlorar pengar på det, så jag funderar på om detta går att göra i Sverige istället, antingen på mitt AB eller på ett nytt. Varorna kommer delvis att komma från Australien vilket kanske krånglar till det ytterligare. Har självklart försökt hitta svar på mina frågor genom google först men förstår inte allt.

Frågor:

• Först och främst, är detta möjligt och lagligt?
  • Om jag förstår det rätt betalar jag fortfarande 25% moms från varor från Australien?
  • Tull! Helst vill jag skicka varorna direkt till en address i Italien för att slippa flera leveranskostnader. Är detta möjligt eller måste jag skicka det via Sverige? Betalar jag tull i Italien eller i Sverige?
  • Försäljning till EU-medborgare (italienare, svenskar, etc.) betalar jag fortfarande 25% moms som vanligt?
  • Är det bättre att starta ett nytt bolag eller ha det på samma där jag redan har en massa moms jag kan dra av?
  • Om jag har det på samma, måste jag få ut pengarna på något sätt. Jag har redan full lön och utdelning. Är det möjligt att anställa min partner som vanligt då? Kan jag betala till honom som privatperson eller måste jag betala till hans bolag som konsulttjänster?
  • Något annat jag bör tänka på?