Jag ska hjälpa två familjemedlemmar att starta ett bolag och har lite frågor men kommer även uppdatera här om hur det går
Vi kommer att sälja kläder via PrintOnDemand med tryck som ligger rätt i tiden (mer info kommer).
För webshop har vi satt upp Shopify som snart är helt klart och vi har ett bra utbud av produkter som också närmar sig klart inför lansering.
Det störtsta som är kvar inför att vi kan börja sälja är att jag insåg vi behöver ha bolag, går aldrig att motivera som hobbyverksamhet Men också för att kunna momsregistrera och hantera momsen vettigt.
Lite frågor:
Börjat fylla i mallen på verksamt för att starta aktiebolag då vi är flera ägare. Hur ska man göra med aktieantal samt aktieutrymme?
Ska få tag på skatteverket för att kolla upp mer om moms men gissar att jag kommer behöva mer kontinuerlig hjälp här, tips?
Sen kollar jag på Dooer då Bokio stuckit iväg i pris samt att jag gillar Dooer som har redovisning som tjänst också via annat bolag. Några erfarenheter här?
Det är riktigt spännande och något jag velat göra länge!
Hur jag skulle göra, även om jag inte säger att det är rätt:
Sätt igång den praktiska verksamheten och spara alla underlag. När ni väl har fått inkomst kan ni ta tag i att starta bolag. Då kan du ta kontakt med en redovisningsfirma som gör allt åt dig, eller göra det själv.
Hjälpen är ofta värd det om du har en idé som är så pass lönsam att du är säker på att den kommer generera vinst.
En anledning att göra det i den här ordningen är att spendera din initiala energi på vad ni faktiskt ska hålla på med, och se till att det blir gjort.
Aktieantal väljer du själv, ska du sälja, ge bort aktier så kan det ju vara värt att fundera på vad en aktie ska vara värd från början annars är det verkligen strunt samma, knappast så du kommer lista dig på stockholmsbörsen dag ett.
Aktieutrymme, tillräckligt för att inte förbruka mer än hälften av kapitalet under uppstarten.
Dooer/Bookio eller liknande för bokföring och momsrapporteringen.
Boka tid på Nyföretagarcentrum och diskutera och få tips/råd. Gå på skatteverkets informationsträffar (brukar ordnas tillsammans med nyföretagarcentrum på orten man bor), riktigt bra information och chans att ställa frågor, de brukar köra just sessioner om moms o.s.v.
Det Steven skriver gäller bara enskild firma, AB får man inte ta in några underlag/inköp gjorda innan AB fanns.
@Steven Hade ju varit fint om man kunde göra så men låter osäkert speciellt när det blir så pass mycket moms att hantera som påverkar kunderna också.
@anon96748949 Då ska jag kanske inte överfundera så mycket på antal, man är ju lite perfektionist så man vill sätta upp det “korrekt” Då är det att skicka in blanketten och starta företagskonto som gäller för att komma igång, önskar man kunde avvaktat med det men ser ingen utväg då.
Pratade med Skatteverket igår och fick rådet att inte sälja från ett lager i EU till en privatperson i annat EU land. Mycket lättare om leverantören finns utanför EU, då var det OSS som gäller och hanteringen blev lättare.