Dubbel hävstång

Dubbel hävstång.

Jag bor i en villa med ca 50% belåningsgrad och har samtidigt en hyffsad summa investerad på börsen. Det innebär ju indirekt att jag använder mig av hävstång för mina investeringar. Tänker jag rätt att hävstången är “oändligt stor” så länge lånet är större än summan som är investerad på börsen? Iom att det är 100% lånade pengar som är investerade?

Sedan nästa grej, om jag dessutom använder mig av värdepappersbelåning på dessa investeringar… jag antar att det är några här som gör det, vad blir det för sorts hävstång då?

Är din nettoförmögenhet negativ?

Det går inte inte riktigt ihop sig med dina två påståenden i ovan stycke.

Hur kan lånet i ditt fall vara större än dina tillgångars värde?

1 gillning

Hmm… nej det är sant… men om vi säger att huset är värderat till 200.000, lånet är på 100.000kr och 100.000 är investerat på börsen?

1 gillning

Då har du exponering för 300k tillgångar (huset och börsen). Ditt egna kapital är 200k.

Hävstången är då 300/200 = 1,5

8 gillningar

Precis. Bolånet är ju inte ett privatlån utan underliggande värde.

Sedan kan man fundera på vilken maximal rimlig volatilitet/drawdown man kan tillskriva en svensk bostad kontra innehav i ett marknadsviktat aktieindex. Antagligen mycket lägre i procentuella termer för snittbostaden i Sverige. Det förändrar inte hävstången i sig men risken.

1 gillning

På dessa 100 000 tar du sen 50 000kr värdepappersbelåning.
På de 50 000kr kan du ta ytterligare 25 000kr belåning.
Osv.:crazy_face:

Och med 50% belåning på det investerade kapitalet (+50k) så blir total hävstång 350/200 = 1,75 … got it.