Tänkte jobba som konsult på annan ort ca 60 mil från mitt nuvarande boende.
Villkoren från skatteverkets regler att kostnader för hyra kan dras av i deklarationer + resorna.
Äger man boendet kan man självklart bara dra av avgifterna utöver amort och räntor.
Sitter i en liknande sits. Det låter som att du har en enskild firma, nu vet jag inte riktigt hur det funkar med EF kontra AB, men såhär gör jag med mitt AB:
Bor för stunden på liknande avstånd från min hemort, bor på hotell och låter mitt AB betala för detta, plockar även ut traktamente.
Det borde gå att göra något liknande med EF antar jag?
Det är ju i princip samma sak, bara olika namn Det ska ju va en kostnad för firman och inte för dig som privatperson, även om gränsen för privatperson / EF gärna går ihop.
Ska du jobba som konsult länge (2+ år) på plats kan det kanske vara intressant att köpa ett boende på plats, förutsatt att du har möjlighet att hyra ut det sen när du flyttar därifrån beroende på hur bostadsmarknaden ser ut, är det kortare tid än 2 år så hade jag hyrt boende.
Sen beror det såklart på vad en lägenhet där kostar! Pratar vi en ort där en lägenhet kostar 50.000 så är det ju antagligen billigare än att hyra oavsett. Även om den skulle bli värd 0kr efter 6 månader.