Jag har en bisyssla som genererar i snitt 7.000 kr / månad som det ser ut nu. Är anställd så företaget löser allt vad gäller arbetsgivaravgifter, försäkringar med mera. Valde att börja så här då jag inte visste om det var en bisyssla som skulle vara gångbar utifrån tid och energi men nu 6 månader senare så har det inte varit några problem utan snarare bara positivt.
I samband med ett byte av huvudsakligt arbete kommer jag höja lönen därifrån till 37.500 kr / månad och därmed landa på cirka 44.500 kr / månad totalt sett. Denna nya snittlön som borde innebära marginell statlig inkomstskatt samt det faktum att jag trivs bra med bisysslan har fått mig att börja fundera på om det kan vara lönsamt med exempelvis EF eller något annat upplägg i syfte att jag får behålla så mycket av mina inkomster som lagligt möjligt. Skulle jag exempelvis välja att bli konsult istället för anställd kommer ersättningen öka med nästan 50 % med en ny månads"lön" på 48.000 kr. Så klart tillkommer även ökade kostnader om jag gör detta.
P.S. Planen är att bisysslan ska generera pengar för att fylla i hinkar-systemet och det är inget som ska, eller behövs, för att få vardagsekonomin att gå runt som det ser ut nu. D.S.
Är det din huvudsysselsättning eller din bisyssla som du funderar på att övergå till konsult?
Går du över en fakturering på 600.000 om året så är det god idé att överväga ett AB.
Vill du ändå behålla ”tryggheten” i att vara anställd för din huvudsysselsättning så kan du antingen:
a) starta ett AB för bisysslan. Då kan du antingen ta ut vinsten från AB som lågbeskattad utdelning med en skatt på 20,4% på företagets resultat. Sedan får du betala 30% skatt på 2/3 av utdelningen. Exempel:
Fakturering 10.000 x12: 120.000
Kostnader: Bokföring, bank, årsredovisning: 12.000 (räknar här med väldigt få händelser, högst 2-3 verifikationer per månad och årsomsättning samt att du tar hjälp både bokföring och årsredovisning).
Resultat: 108.000
F-skatt: 22.000
Utdelningsbart belopp: 82.000
Utdelning netto: 65.000
Du kan också välja att spara i företaget för att senare ta ut pengarna. Då riskerar man att reglerna för lågbeskattad utdelning försämras.
Om du i stället startar en EF så ökar vinsten från firman din inkomst av tjänst och ökar därmed delen av din inkomst som hamnar över skiktgränsen för statlig skatt. Du kan däremot välja att antingen periodisera delen av inkomsten samt göra avdrag för att spara till framtida pension i en IPS. Det finns dock gränser för hur mycket man får avsätta så det får du kolla upp.
Ska du i stället göra om huvudsysslan så blir beräkningen mer komplicerad. Du måste också ta ännu mer hänsyn till saker som försäkring, tjänstepension etc etc. Skillnaden du beskriver ovan i ökad grad inkomst som konsult ser inte ut att motivera att köra huvudsysslan som konsult.
Ursäkta otydligheten innan; det är på bisysslan som det finns möjlighet att vara konsult medan huvudsysslan är en tillsvidareanställning. Då bisysslan även kräver en del teknisk utrustning som telefon, dator med mera tänker jag att här finns ytterligare en anledning till att bli konsult för att få möjligheten att dra av moms när det är dags för nya inköp.
Jag lutar åt EF utifrån det du nämner och det lilla jag kan sedan tidigare (aldrig haft eget utan enbart varit anställd dock). Det jag missade att ta upp i ekvationen innan är att bisysslan är ett politiskt beslut från att antingen markant förändras eller försvinna. Det finns en reell marknad och behov av denna tjänst men det är samtidigt något som kostar skattemedel initialt. Med ett AB uppfattar jag som att jag står jag med andra fasta och rörliga kostnader jämfört med EF.