Hoppas detta är rätt forum för att ställa en sådan här fråga. Om inte tar jag gärna emot tips på bättre ställen!
Jag är anställd inom sjuvården och funderar på att ha en bisyssla inom onlinebaserad sjukvård. Allt är förankrat med båda arbetsgivare. Hos den internetbaserade kan man antingen vara anställd på företaget i fråga eller bli konsult. De allra flesta väljer det förstnämnda och det är även det jag funderar på nu då jag inte har enskilt firma eller AB i nuläget.
I samband med eventuell anställning ställer det vissa krav på material som jag behöver köpa in; dator, skärm, webbkamera samt vettigt headset vilket jag beskostar själv. Hade jag varit konsult med EF/AB förstår jag att det inte är några konstigheter att dra av moms men hur ser det ut som anställd?
Går det att skapa en EF, vara anställd och få lön utbetalt till mig personligen men göra beställning av material exkl på EF där jag sedan sätter in motsvarande belopp från egen lön?
Är det avdragsgillt på något vänster på egna deklarationen?
Tacksam för alla svar och tips! Rätt ny på allt annat än att vara anställd och ha allt färdigt så är lite av en djungel att navigera just nu
Om du startar enskild firma så har du rätt att köpa saker som gör att du kan utföra dit arbete t.ex dator etc. Det innebär att du kan använda pengar som du har (eller kommer att) fakturera din uppdragsgivare för att betala utrustningen. Du får dessutom ”dra av” momsen (du lägger själv på moms när du skickar fakturan).
Det går utmärkt att vara anställd och ha egen firma, så länge arbetsgivaren är ok med det.
Du kan använda dina ”egna” pengar för att betala utrustning (kan ju vara fallet om man är nystartad firma). Det finns dock inga direkta fördelar som jag kan se.
Skulle säga att detta låter lite konstigt, att köpa in material privat, dra av momsen i en EF för att sedan få betalningen genom lön från sin arbetsgivare. Nu vet jag faktiskt inte exakt helt hur ett EF fungerar, men hade det varit ett AB så måste materialet som köps in vara kopplat till verksamheten, på så sätt hade betalningen behövt gå till bolaget och inte till dig personligen.
I ett nystartat EF är det inte ovanligt att du använder ”privata” pengar för inköp i ett tidigt skede. Det skapas då ett underskott i bolaget som du sedan kan kvitta i deklarationen nästkommande år. Det finns alltså ingen egentlig poäng med att göra så, om det inte rör sig om riktigt stora summor. Då kan s.k räntefördelningsutrymmet skapa vissa positiva effekter.
Edit: Det är alltså ingen lösning som håller i längden, men initialt.
Det vettiga om man är anställd är väl att arbetsgivaren köper den utrustning man behöver för att göra jobbet och drar av det i sin verksamhet. Även om du skulle kunna dra av något i deklarationen så får du ju bara tillbaka skatten men större delen av prylen får du ju ändå betala med dina pengar. Och det är väl inte meningen att personalen ska handla grejer åt jobbet med egna pengar.
Egentligen är EF inget måste för min del utan det enda jag ville komma åt var att minska kostnaderna för kringutrustning för att utföra arbetet. Nu initialt har jag saker som funkar men inte mycket mer än så. Så ingen direkt kris att införskaffa mer/nytt. Samtidigt gillar jag tanken att så här initialt vara “anställd” för att prova på om det det är en bisyssla som känns aktuell på lång sikt.