Dumpa fastighetsfonder mot Global

Undrar hur andra tänker när byggbranschen ”kollapsar”

Mina fastghetsfonder ligger just nu på -40% på ett ungefär. Jag har annars bra riskspridning (i mitt tycke såklart) men jag funderar på att dumpa samtliga fastigheter och lägga om pengarna i globalfonder istället, dessa tickar i alla fall på.

Hur har ni andra gjort med fastighetsfonder/aktier. Hur går tankegångarna?

Du har nog inget att vinna på en sådan förändring nu. Sedan kan det ju kännas bra ialllafall.

Tror det är lite sent nu att sälja, men vem vet? Jag har börjat köpa Sverige Index fastighetsfonder nu.
Vill du aldrig mera äga fastigheter, så kan det väl kanske finnas en poäng.
Annars är det väl läge att fylla på, även fast det inte är någon brådska. Alternativt ligga kvar, beroende på vad du äger för bolag.

På sikt kommer det ju även vara bostadsbrist hursomhelst. Senaste är väl alla tomma kontor, samt osäkerheten när dom stora kedjorna säger upp sina hyresavtal.
Kontoren kanske måste anpassa till bostäder,(kostar pengar) och hyrorna sänkas för drakarna som hyr affärer…… (marginalerna krymper)
Tåls att hålla koll på, så man inte köper grisen i säcken.

3 gillningar

Hamnat i liknande tankar. Köpte länsförsäkr. Fastighetfond och tin ny teknik när dom var i toppen. Båda droppat mycket nu, -10000 kr. Funderade ändå sälja allt o lägga in i en globalfond, och lära sig en läxa, globala indexfonder är bäst. Men samtidigt har jag fonderna nu, behöver inte pengarna, kanske ska låta dom ligga några år och se vad som händer?

Handlar på mig en liten skvätt då och då sen i höstas, LF fastighetsfond, ligger för närvarande +5%, kanske lite tidigt på bollen men fortsätter skvätta in lite när det dippar rejält. Har förövrigt dragit ner på investeringar i Globalfonder och ökat i Svergiefonder, hoppas/tror på starkare kronkurs framöver och då växlar jag om igen. Rätt eller fel får framtiden utvisa.

3 gillningar

Skulle dumpa svenska fastighetsbolag och vikta mot globalfonder.

Jag gick igenom en större hyresmarknadsanlys som vi beställt och fick i veckan. Vi tittade främst på Sverige och AA till C-lägen.

Trenden för efterfrågan är konstant ner sedan 2018 men fortfarande på höga nivåer. Avkastningen är 0,9% (bostäder i AA-lägen) till 5/6% logistiklokaler i c-lägen. Allt som inte är funktionellt och modernt ligger i det lägre hyresspannet. Att hitta mer än 3% i avkastning är inte att vänta.

Jag tror att du kan få mer i indexfonder. Personligen gissar jag att kronan inte bottnat än, så globalfonder är att föredra.

1 gillning

De dumpades på -17%.

@Lawson Har du ISK sitter du med skägget i brevlådan, kan bli problem om det inte är så att du är “rik” och i princip inte behöver de pengar för ditt levene som sitter i din ISK.

Om du har AF så finns ju vissa avdragsmöjligheter att nyttja.

Jag ser det som att:

1. Sälja fastighetersaktier som handlas till 50% rabatt mot NAV och en nedtryckt krona.
  2. Köpa övervärderad dollar.

Vad du än gör är det en spekulation. Själv gör jag tvärtom.

3 gillningar