Hur gör man om man sedan många år tillbaka har ett stort belopp sparat i en fond med 1,5% avgift, där placeringen ligger i en värdepapperdepå som har 30% i vinstskatt vid försäljning, och där värdeökningen varit så stor att schablonregeln kan tillämpas? Ska jag sälja detta och placera i en fond med lägre avgift? Isåfall förlorar jag möjligheten att vinstbeskattade pengar kan fortsätta växa.
Jag hade sålt.
Främst eftersom att det spelar ingen som helst roll om du skattar 30% nu eller 30% på ett något större belopp senare.
Jämför scenario där vi leker med tanken att pengarna dubblas på tio år:
A) 100000 i ren vinst, skatta direkt så har du 70000 kvar som dubblas under tio år. Kvar har du 140000.
B) låt dina 100000 stå kvar oskattade, dubblas till 200000 och så får du betala skatt på 30%=kvar 140000.
Scenario B är i allmänhet att föredra då det ger mer flexibilitet och inte låser in dig till dyr-fonden.
I och med att schablonregeln kan tillämpas så är det bara 20% skatt på framtida vinster. När ISK togs fram så räknade man med en effektiv skatt på ca 22%. Schablonbeskattad depå har därför lägre, om du vill ha kvar samma fond. Men om fonden är dyr och dålig så bör du givetvis byta ändå.
Ah, så är det så klart. Även om jag inte såg att TS innehöll någon fråga om ISK/KF.
Hur som helst hade jag krängt rubbet.