Dyr vinter / billig sommar- dags för optimering

För min del gäller det BRF:ens kassa. Hoppas att det även finns villaägare som har liknande kassaflöde.

Mönstret jag har observerat är att bufferten sjunker första halvåret när en massa dyra fjärrvärmeräkningar osv. trillar in. Sedan byggs bufferten upp igen andra halvåret. Jag har nu fått för mig att det måste gå att kräma ut lite ränta av detta fenomen med bundna placeringar.

Min ingenjörslösning är hittills att binda överskottet varje månad under andra halvåret, 6-månader. Pengarna jag inte betalade värme för i juli kommer då istället med ränta i januari. Nackdelen är väl att det blir många konton och handläggning varje månad.

Nu undrar jag mest om det inte finns någon simpel ekonomlösning? T.ex binda en stor post på sommaren när jag vet att det kommer bli starka kassaflöden eller binda en stor post på vintern när kassan är stor?

1 gillning

Förstår inte frågan riktigt. Det här handlar ju om likviditetsplanering. Om jag skulle automatisera det hela skulle jag tänka så här:

1. Sätt upp automatiska överföringar till/från högräntekontot byggt på en kalkyl byggd på procentsatser.
  2. Ha en buffert för att täcka avvikelser, i första hand på sparkonto i vanliga banken.

Det blir ju ingen fullständig automatisering och det behöver ändå läggas upp manuellt. Det kan dock göras vid ett tillfälle och i mer planerad form.

2 gillningar

Tacksam för söktermen likviditetsplanering. Likviditetsbudget verkar också fungera bra.

Du får inte glömma att BRF:er förvaltas av lekmän. Jag startade uppdraget med en kassakvot på 200%, placerad på affärskontot utan ränta. Målet hittills har varit att åtminstone tjäna in mitt styrelsearvode men börjar bli mindre och mindre lågt hängande frukt att plocka.

Jag har jobbat en del med sådana här frågor i en organisation. I sådana sammanhang finns den viktiga parametern checkkredit som gör att man kan “slarva” mer utan att det får så stora konsekvenser. Sedan är det ju ett arbete med att optimera den men det är en annan sak än ett system där “täckning saknas” gör att fakturor inte betalas.

I riktigt stora organisationer finns nog smartare verktyg för att sköta saker men det jag gjorde byggde på normal handpåläggning. Man satt och duttade med internetbanken, gjorde analyser i Excel osv. Det fanns inga uppenbara genvägar utöver att automatisera vissa överföringar.

Hör du möjlighet att istället köpa en korträntefond eller likviditetsfond? Då behöver du inte tänka på bindningstiden och riskera att pengarna ligger låsta en månad för länge för att vintern kom tidigt. Du bör dock vara medveten om att det tar dock några bankdagar att få fram likviditet då fonden ska säljas osv.

Generellt tjänar du då styrränta +~1%, vilket är bättre än de flesta bankkonton dock blir du av med insättningsgarantin, vilket beroende på storleken på föreningen och kassan kanske kan vara ett problem.

Använder själv sen länge olika fasträntekonton med 3-12mån löptid för att planera likviditet.

Eftersom många fasta sparkonton ändå GÅR att låsa upp mot en avgift (1-2,5%) är de inte ”helt låsta” utan kan funka som buffert i nödfall också.

Har hänt en gång på 15 år att jag valde låsa upp en viss summa vid ett fastighetsköp. Tror avgiften blev 1% och sen ev att räntan uteblev på den delen som togs ut.

1 gillning