Dyra fonder?

@MLT, det är bara i EXTREMALLl fonderna KAN ta en inlösen- eller teckningsavgift. Till exempel om alla kunder skulle sälja ut sina fonder samtidigt. I normala fall har INGA köp- eller säljavgifter. Man ska inte misstolka det som står i faktabladet.

Hej på er igen,

Tack för all er tid. Jag tänker nu ge aktiv förvaltning en chans på sikt ca 5år och börjar spara på SAVR då dom är billigare jämfört med andra förvaltare.

Månadssparar 15 tusen enligt min plan på 50% global 20% Asien samt ny teknik 30%.

Vi får se vad framtiden har att ge och säga.

Tack.

Avanza tar inte ut några 5,75 % i köpavgift på MS INVF fonderna som Jacob skriver!

Och det bästa är att finns inga köp- eller säljavgifter på några andra fonder heller. :slight_smile:

MS har några fonder som gått bra på senare år. Dessa fonder har slagit breda globala indexfonder med hästlängder.

Såg att SAVR tar ut en växlingsavgift på MS fonderna 0.5% per insättning. Är det fortfarande bättre änn ex Avanza ?

Det tillkommer en växlingsavgift vid både köp och sälj när fonden handlas i en annan valuta än SEK. Växlingsavgiften hos Avanza, Nordnet och Nordea är endast 0,25%. Växlingsavgiften hos SAVR dubbelt så hög (det vill säga mycket sämre) är hos sina konkurrenter.

Om man köper utländska fonder hos SAVR som handlas i dollar eller euro gäller det att vara långsiktig och behålla fonderna under flera år utan att byta eller sälja. Annars hinner den lägre årsavgiften inte kompensera för de dyra växlingsavgifterna.

Att byta fond när det går ner.

Flera skriver att man inte kan veta när man ska byta. Om vi tar exemplet globalfonder så kan man enkelt jämföra med tex Länsförsäkringar global indexnära. Visar din fond sämre utveckling på så är det dags att byta. Det kan väl inte vara så svårt. Om det skulle vända som någon skrev, so what då byter man tillbaka. Men man är borta från marknaden några dagar vid byten? Inget problem, det jämnar det ut sig.

Jag kollade för skoj skull utvecklingskurvan för Swedbank Robur Teknik och jämförde med LF. Om utvecklingen är sämre för Swedbank så ska kurvans lutning (eg derivatan) vara lägre än för LF. Det finns sådana perioder. En är från april till september 2019. Säg att du upptäckt det och väljer att byta till LF och sedan byta tillbaka till Swedbank i september så har du gjort ett klipp.

Det du beskriver här kallas för momentum strategi. Det funkar ibland och ibland inte. Har du otur så köper du en fond när den går bra och den viker sedan ner sig och då säljer du till en annan som går bra. Har du otur kommer denna att vika ner sig också och den gamla fonden du hade går bättre.

Det finns många backtester som gjorts som pekar på att momentum strategier kan tillföra värde. Om detta kommer vara sant i framtiden vet man aldrig eller om det är så att så många upptäckt momentum nu så att effekten avtagit på grund av det.

Något som dock är säkert är att avgiften alltid kommer att käka upp en del av kakan, både i regn och solsken. Då genom att välja fonder med en högre avgift tar du utan tvivel en högre risk med en chansartat plus på avkastningssidan.

När det gäller Tin NY Teknik så ser jag ingen som helst anledning till att äga den istället för Swedbank Robur Ny Teknik som har bättre avkastning, längre historik, lägre avgift och samma inriktning (Ny Teknik). TIN NY teknik är alltså en skräpfond i jämförelse.

Morgan Stanley global oppurtunity ser något vettigare ut då den i alla fall är bäst i klassen för globala fonder. Vågar du lita på att förvaltaren inte bara har tur och är beredd att ta risken med den höga avgiften så visst. Personligen skulle jag aldrig investera i den, men det är dina pengar.

Morgan Stanley asia oppurtunity med en avgift på 2.32% anser jag inte ens det är värt att chansa på att de kommer fortsätta lyckas överprestera. Jag anser denna fond vara dynga. Du kan hitta andra fonder med lägre avgift och högre avkastning om det är en momentum strategi du är intresserad av.

Hur tar man reda på om en fonder använder momentum strategier? Ärver inte Tin Ny teknik mycket av Roburs Ny tekniks historik eftersom förvaltarna flyttade från den ena till den andra?

Alla pratar om avgifter hit o dit. Olika .fondbolag. när kursen för en fond är samma överallt på alla fondbolag oavsett var man köper andelarna varför är det så viktigt ?

Fonden använder inte momentumstrategier. Momentumstrategi = köpa det som just nu gett bäst avkastning.

Anledningen till att avgiften är viktig är följande:

1. Det är det enda du kan veta med säkerhet.
  2. Den begränsar din uppsida samt gör att du får en mycket större nedsida om det visar sig att din chansning att en fond kommer överprestera är fel.
  3. Om du väljer ut samma aktier som fonden har kommer du avkasta avgiften högre än fonden avkastar.

Kolla ALLTID på avgiften, det är en av de mest signifikanta faktorer för att avgöra om en fond är bra eller dålig oavsett vilken strategi du följer. Har man två fonder med samma inriktning och samma prestation är det alltid den med lägre avgift man skall välja.

Daniel

Tråkigt att du tycker MS INVF Asia Opp är dynga. Jag har haft den ett tag och fått rätt bra avkastning. Men är den dynga vill man ju inte ha den (dynga luktar ju pyton).

Kan du ge mig lite tips om några bra fonder inom nedanstående kategorier för momentum investeringar. Du verkar ju ha koll!

Asien

Teknik

Småbolag

Jag har MS INVF Global opp som du tyckte var OK så den behåller jag.

@Lilla gubben

Jag kanske kan bidra, men behöver veta hur din momentum strategi ser ut innan jag svarar.

Momentum strategier passar inte min risktolerans och jag kommer därför aldrig investera i det. Buy and hold har tjänat mig bra i 13 år snart så jag kommer fortsätta med det. Jag kan inte svara på om momentum ger en överavkastning eller ej, backtracking har visat på att det ska löna sig men jag skulle aldrig klara av att följa den strategin. Svårt att lära en gammal hund sitta…

Däremot finns det folk i den här tråden på flashback som har betydligt mera kunskap i ämnet så jag hänvisar dig istället till experter i frågan: https://www.flashback.org/t2833938

Eftersom Jan alltid hänvisar till en passiv buy and hold strategi kan det vara svårt att hitta personer på detta forum som förespråkar något annat.

Här har du en annan bloggare som också sysslar med momentum: https://borslabbet.se/

Passiv buy and hold och helst LYSA … ingen sexig strategi kan man tycka!