Alternativ för Thematica fond

Hej

Dem flesta liksom jag är bekanta med Thematica fonden och dess höga avgiften .
Jag har letat efter billigare alternativ till men hittar ej någon fond som liknar Thematica och dess investerings policy .

Har jag missat något eller är dem ensam herre på toppen ?

Tack i förhand

Det finns många teknologifonder som är billigare.

Beskriv vad det är med Thematicas metod som du skulle vilja se i en billigare fond?

Min förståelse av Thematicas är att den är kraftigt volatil, bra när börsen går upp, skit när marknaden faller.

Det vanligaste sättet att skapa hög volatilitet i en fond är att fondförvaltaren kraftigt belånat fonden.

Hej

Jag menade Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc , som investerar i värdepapper från företag som bidrar till och/eller tjänar på värdekedjan i elfordonets leveranskedja vilket är enligt min uppfattning något man ska satsa om det är god avkastning som efterfrågas .
Det som är negativt med fonden är dess avgift som är hög.

Om man tar till exempel Svenska indexfonder som finns det ett tio tal som kopierar varan det enda som skiljer dessa åt är avgiften .

Då jag letar efter är en närliggande fond kopia av Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc fast med låg / lägre avgift om det finns ?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1181306/ava-framtidens-bilar-tracker

Inte en fond, utan en tracker som följer ett index, i detta fallet:
MSCI ACWI IMI Select Top 30 Future Mobility NTR Index

Ganska snävt, med bara 30 bolag, men om det är ett komplement till en diversifierad portfölj
är det inte illa. Se index-faktabladet från MSCI nedan.

https://www.msci.com/documents/10199/3192b292-b615-42a1-0d5f-e5d3885c3a53

Avgiften avseende förvaltning är låg, och kan du handla för mer än 1000kr åt gången så bjussar Avanza på Courtaget för alla sina trackers.

Jag tycker dock du bör läsa på om Trackers/Certifikat innan. Dem stora negativa punkterna har Avanza hanterat rätt bra (hävstång & motpartsrisk)

Kan du utveckla detta? Tror du att dessa bolag inte är rätt prissatta av marknaden?

Tesla känns inte helt rätt prissatt, fast åt andra hållet då. Kan man blanka det där indexet? :wink:

Vadå, tycker du P/E +300 är dyrt??

3 gillningar

Varför skulle hög förväntad avkastning var förknippad med det?

1 gillning

Tack för ditt tips

Var och för bilda egen egen uppfattning , jag tycker att det här är något jag vill sätta mina pengar på

Jag struntar väl i var du sätter dina pengar.

Men jag vill veta om jag ska omplacera mina pengar eller inte? Isåfall varför det skulle finnas pengar att hämta i den branschen?