Vad tror ni om Spiltans nya Realinvest Global?

Har läst att Spiltan har startat en ny fond som investerar i infrastruktur, fastighet och skog över hela världen. Avgift 1,5 procent. Vad anser ni om det, kan det vara något att satsa på med en horizont på fem år? Finns det någon liknande fond som är bättre och/eller med lägre avgift?

2 gillningar

Mycket intressant och helt ok avgift. Men jag vill alltid ha en skaplig historik innan jag köper. Den måste visa sig duglig först.

Jag gillar Spiltan och deras fondutbud.

1 gillning

Tack för tipset! Gillar Spiltan och gillar denna typ av inriktning och företagen som finns med. Ska nog kasta in några kronor på denna! :slight_smile:

1 gillning

Det är ju en intressant inriktning, men frågan blir. Täcks inte detta redan av en global indexfond? Tillför den något?
(Jag har inte läst på om fonden än.)
Sen tycker ju jag avgiften är för hög även om det inte är högt i förhållande till hur det brukar se ut med aktivt förvaltade fonder.

3 gillningar

Låter intressant dock på tok för hög avgift för egen del men äger själv en del skogsaktier men ingen annan infrastruktur aktier så ska spana vad denna fond har för innehav :slight_smile:

2 gillningar

Jag märker att min uppfattning om rimlig avgift skiljer sig markant från vissa andra här på forumet.
Pensionsmyndighetens riktmärke för låg fondavgift är idag 0,2% (tidigare 0,4%).

Jag anser att det är en vettig utgångspunkt för att bestämma en rimlig avgift, typ 0,2% för en billig indexfond och 0,4% för en nischfond.

5 gillningar

Känns som en väldigt hög avgift för att få exponering mot tillgångsslag med låg/medel förväntad avkastning tycker jag.

6 gillningar

Ju lägre avgift desto bättre, frågan är var man hittar den fonden som är aktivt förvaltad med liknande innehav?

1 gillning

Bra synpunkt det där med historik, kanske ska avvakta en stund och se. Samtidigt vill man vara med nu när börsen verkar vända… kanske lägga in en mindre summa och följa utvecklingen

Blir förvånad över den höga avgiften. Trodde inte det var Pers melodi… :upside_down_face:

Finns det saker att undvika tycker du?
– Att köpa produkter med höga kostnader och avgifter, som till exempel Hedgefonder, som tar bra betalt men som har låg avkastning. När förvaltaren tjänar otroligt mycket, men inte du, det måste man se upp med. Sedan ska man naturligtvis inte låta bli att spara.

3 gillningar

Precis som andra skriver här… alldeles för hög avgift!

2 gillningar

Ja, lägga in en mindrebsumma kan man göra. Det är mer på allvar då även om summan är liten.

Men det finns ju 1000 andra fonder att välja på så det kan inte vara absolut nödvändigt att ha just denna.

Går den bra är den billig, går den dåligt är den dyr. Svårt att dömma den på förhand, tycker jag. Låt den visa vad den går för först. Borde dessutom vara lättare att prestera nu när fonden är relativt liten.

1 gillning

Synd att man inte vet vilket på förhand bara. Avgiften vet vi dock.

Detta är ju lite intressant. Finns det någon data på att så är fallet? Alltså att fonder med mindre kapital presterar bättre än fonder med större kapital i genomsnitt?

Nä, det vet vi aldrig men kan vi ana en trend har vi större chans att lyckas än om vi inte kan ana den.

Dels är det logiskt att stora kapitalförflyttningar påverkar kurser mer än små, och dels finns exempel som Didner & Gerge Aktiefond Sverige och Simplicity Sverige. Båda dessa presterade bättre när de var ganska nya och relativt små. Det finns säkert fler exempel.

Fast nu vet vi exakt vad avgiften är.

1 gillning

Gäller bara när man själv ej tjänar pengar på det :wink:

Absolut, men avgiften är “en piss i Mississippi” jämfört med vad du kan få ut av att följa en trend.

Och där avslutar vi sidospåret!
Det finns specifika trådar kring detta.
Avgiftens påverkan kan man räkna fram med ett verktyg på forumet, så får var och en avgöra om det är mycket eller lite i sammanhanget.

6 gillningar

@nhb hoppas att du läser nogrant att TS frågar om en dyr nystartad fond som man ska spara i på 5 årssikt ?:joy:. Frågan var knappast om spel på börsen och din trend följning :wink:. Läs lite nogrant innan du svarar tack :pray: . TS tänker knappast byta fonder som följer trenden :grin: .

1 gillning