Hög avgift. Jag hade nog letat upp en ETF inom infrastruktur om jag ville ha den inriktningen. Typiskt 0.4-0.6% avgift för sådana nisch/branch ETFer men pga courtage/växlingsavgift så ska man inte hålla på med små köp eller trada, utan mer sitta på den. Då blir det billigare.
För kännedom så går nu denna fond redan i graven ![]()
Var står det att den går i graven? Källa tack.
Fått meddelande från min bank att fonden 29e september upphör och slås samman med Spiltan investmentbolag global.
Tack. Hittade infon nu här:
Får hoppas att avgiften inte går upp då.
Failade den på något vis? låg AUM? dålig utveckling? Någon som vet?
Kanske ett bra exempel på en dyr aktiv fond som hamnar på den stora fondkyrkogården för att istället ge utrymme för de fonderna som gett bättre avkastning? Så att Spiltan kan visa att alla deras fonder ger bra avkastning… Survivorship bias.
1197 ägare på Avanza. 217 ägare på Nordnet.
+3% sen Februari 2023 när fonden startade. Medan DNB Global gåt +38% ![]()
Då kastar man den i pappers korgen, raderar info och nyheter om den på sin sida, och sen startar upp en ny fond med fantastisk potential och fantastiskt hög avgift ![]()
Det är en fond som investerar i reala tillgångar som infrastruktur, skog och fastigheter. Alltså ingen raketfond utan en alternativ del i en diversifierad fondportfölj.
Kanske jämförbar med PriorNilssons realinvest då. Dock saftig avgift:
Fast PriorNilssons fond verkar vara mer centrerad mot Sverige.
En del av detta är dock överlevnadsbias. Fonder startas hela tiden. De som går bra överlever och attraherar nytt kapital så att de växer sig stora, de som går dåligt läggs ned eller slås ihop med bättre fonder. Eftersom man inte lyckas gå bra över längre perioder börjar fonden sedan prestera mer mediokert. Det ger effekten att tittar man på en fond så gav den bättre resultat när den var ny och liten. Men det är en illusion, eftersom de som gick dåligt som nya och små fonder inte finns kvar. Därmed blir det svårt att dra slutsatsen att det är fördelaktigt att investera i en liten fond, för man vet inte om man är i en av dem som kommer att gå bra eller en som kommer att läggas ned.