Eco program på diskmaskin, varför är de så sjukt långa?

Enligt mina efterforskningar¹ handlar det om två saker:

1. Lägre temperatur. Normalprogrammet på min G6300 jobbar med rengöring på 55 °C och skölj på 60 °C, medan ekoprogrammet kör 52 resp. 47 °C, vilket leder till:

2. den enzymatiska nedbrytningen av proteiner i matrester är beroende av en kombination av tid och temperatur, ju lägre temperatur, desto längre tid. Vissa undersökningar verkar faktiskt antyda att detta t.o.m. är mer effektivt än normalprogrammen, då tidsaspekten är den viktigare.

Edit: Jajust, punkt 3.: Mindre vatten. Min använder 14,0 liter på normal, 9,7 liter på eko.

Nackdelen med ekoprogram är att de interna rören blir sämre rengjorda om det är mycket fethaltig mat, så en rekommendation är att köra ett normalprogram minst en gång i veckan.

En brasklapp är också att lågtemperaturprogram fungerar bäst med pulver, och sämre med tabs, då de ibland inte löses upp perfekt. Många diskmskiner i tester his Warentest lyckades inte perfekt lösa upp tabs på låg temp, vilket ledde till att det i sköljomgången var kvar diskmaskin, vilket kunde påvisas på re ”rena” tallrikarna. Alla ingenjörer rekommenderade att inte köra tabs, utan sepearat pulver+spolglans. Bonus med det är att det är mycket billigare – bra ekonomiskt life-hack.

¹ Efter att inför ett nyligen genomfört nyköp av diskmaskin konsumerat en ocean av videor, intervjuer med diskmaskinsingenjörer och artiklar från tyska Stiftung Warentest är detta en sammanslagning av all denna information.

35 gillningar