Effektiva marknadshypotesen, en "halv sanning"

Jag läste just en intressant nyhetsartikel kring detta om effektiva/ineffektiva marknader. Det är Jean-Philippe Bouchaud, chef för en av Europas största hedgefonder, som uttalar sig. Han menar att det är passiva flöden som driver marknaderna, snarare än fundamenta.

– Jag tror inte att passiva investeringar skapar volatilitet. Men de kan skapa långsiktiga – jag vet inte om vi ska kalla dem bubblor – uppåttrender som består och får folk att tro att de kommer vara för evigt.

Han nämner bl.a. den inelastiska marknadshypotesen, något jag inte tidigare hört talas om.

Bouchaud lutar sig mot den så kallade inelastiska marknadshypotesen, utvecklad av Xavier Gabaix vid Harvard och Ralph Koijen vid University of Chicago. Deras forskning visar att en enda dollar som placeras på börsen i själva verket kan driva upp det samlade marknadsvärdet med fem dollar – en permanent effekt som slår hål på föreställningen om effektiva marknader.

– Det visar att hela börsuppgången beror på ett inflöde av pengar till marknaden. Och om flöden kan ha en så enorm effekt på vägen in – föreställ dig vad som händer när de vänder ut igen, säger Bouchaud.

Nedan är det som jag tror är grundartikeln om inelastiska marknadshypotesen, av Gabaix och Koijen.

In Search of the Origins of Financial Fluctuations: The Inelastic Markets Hypothesis
Xavier Gabaix and Ralph S. J. Koijen

I artikelns Abstract-del står bl.a. följande.

The mystery of apparently random movements of the stock market, hard to link to fundamentals, is replaced by the more manageable problem of understanding the determinants of flows in inelastic markets.

1 gillning

Efter detta antar jag att han gör allt för att påvisa aktiv förvaltnings förträfflighet.

Inte omöjligt. Att få PR genom media är väl en form av payback för att någon öht. ska ställa upp och lägga tid på att uttala sig för media.

Men det vore intressant om man kunde utnyttja fenomenet även för passiv förvaltning. Jag funderar på att testa att göra ett enkelt flödesbevakningssystem för att hålla koll på kapitalflöden och marknadsdynamik enligt den inelastiska marknadshypotesen.